Ondernemen zit achter haar laptop te werken in een cafe met een kop thee

Bedrijfskosten: Wat kost een eigen bedrijf starten?

Bij het starten van je eigen bedrijf komen de nodige kosten om de hoek kijken. Wel zo handig als je weet wat je kunt verwachten. Zo is de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK) verplicht en daar zijn kosten aan verbonden. Op deze pagina en in onderstaande video ontdek je met welke bedrijfskosten je rekening kunt houden als startende ondernemer. Ook geven we je een aantal tips om te besparen.

Wat zijn bedrijfskosten?

Bedrijfskosten zijn alle noodzakelijke kosten die je maakt voor je bedrijf. Hoe hoog die kosten zijn is afhankelijk van wat je gaat doen. Bijvoorbeeld: als je een bedrijf start waarbij je allerlei complex gereedschap moet aanschaffen, dan heb je meer bedrijfskosten dan een dienstverlenende zzp’er om een bedrijf te starten.

Ongeacht wat voor soort bedrijf je wil starten, elk bedrijf moet rekening houden met verschillende aanloopkosten. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van onderwerpen die bedrijfskosten met zich mee kunnen brengen. Bedenk voor jezelf wat dit qua kosten betekent voor jouw bedrijf.

Rabobank

Startersvoordeel: ontdek je voordeel als starter!

Sta je korter dan 1 jaar ingeschreven bij de KVK? Dan zijn je zakelijke betaalrekening, je Eurobetalingen en je incasso afschrijvingen de eerste 6 maanden gratis. Bovendien krijg je ook de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Interpolis 6 maanden gratis. En je profiteert van verschillende kortingen op onze pin- en online betaaloplossingen.

Lees meer over Startersvoordeel

Belangrijkste aanloopkosten voor de start van je eigen bedrijf

De belangrijkste aanloopkosten op een rij:

Terugkerende kosten

Naast de bovenstaande aanloopkosten zijn er ook terugkerende bedrijfskosten:

Illustratie van een stapel muntjes

Eigen bedrijf financieel haalbaar?

Je eigen bedrijf starten. Leuk en spannend tegelijk! En weet je waar je aan begint? Je wilt ongetwijfeld er niet na 2 maanden achter komen dat je eigenlijk 24 uur per dag moet werken om de huur te kunnen betalen. Bekijk daarom of je plan haalbaar is.

Zzp kosten: onze bespaartips

Als zzp’er opereer je het liefste zo efficiënt mogelijk. Niet te veel risico’s en niet te veel kosten of investeringen. We geven je een aantal tips om kosten te besparen.

  1. Eenmanszaak? Kies een voordelige rechtsvorm
    Hoeveel winst verwacht je te maken? De stelregel is: een eenmanszaak of vof is vaak voordeliger voor een omzet tot 150.000 euro per jaar. Daarboven is een bv voordeliger.
  2. Start klein en begin je eenmanszaak vanuit huis
    Bespaar op de huur van een bedrijfsruimte. Ook een bedrijf aan huis geeft recht op kostenaftrek. En stel je moet klanten ontvangen, denk dan aan een flexkantoor of een meeting in de horeca. Dat is tegenwoordig helemaal niet gek meer. Daarnaast is de huur van vergaderruimtes ook aftrekbaar van belasting. En stel je wilt een winkel beginnen. Vraag jezelf dan af: heb je een fysieke winkel nodig? Of kun je je aanbod ook online aanbieden?
  3. Kijk kritisch naar je marketing en acquisitie
    Hoe ga je je bedrijf, dienst of product in de markt zetten, promoten en verkopen? Probeer te bedenken: Wie doet wat? Wat kun je zelf doen? Wat ga je uitbesteden? En maak een marketingplan. Ook voor online. Want kanalen als sociale media zijn vaak gratis in te zetten. En overweeg eens zelf een website te maken. Dat is tegenwoordig ook niet heel moeilijk meer. Er zijn tegenwoordig diverse platformen die het een stuk makkelijker maken.
  4. Slim netwerken kan geld opleveren
    Werk samen met anderen. Deel bijvoorbeeld voorzieningen en kosten met collega-ondernemers. Een koffieautomaat, werkruimte en printer. Waarom zou je dat allemaal zelf bekostigen als dat niet per se nodig is?
  5. Handig boekhouden en uren bijhouden
    Behoud overzicht in je boekhouding en belasting. Het ligt eraan hoe complex je bedrijfsvoering is en of je er aanleg voor hebt, maar zelf de boekhouding doen kan veel kosten besparen. En ben je geen natuurtalent dan moet je dat ook eerlijk bekennen. Dan is een boekhouder vaak efficiënter. Dat kan ook heel veel geld schelen.
    Maar hoe dan ook: houd een urenadministratie bij. Hoeveel tijd kost je bedrijf? En bereken vervolgens of het tarief dat je voert wel oplevert. Staat het in verhouding met de tijd, de energie en middelen die je in je onderneming moet stoppen? Uren bijhouden kent ook nog belastingvoordelen. Want heb je als starter minimaal 1.255 uur per jaar besteed aan je bedrijf, dan heb je recht op zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
  6. Maak gebruik van Startersvoordeel
    Ook loont het om te kijken naar starterskortingen en andere voordelen. Bij Rabobank krijg je bij het openen van een zakelijke rekening de eerste 6 maanden korting. En een zakelijke rekening is bij Rabobank eenvoudig te koppelen met allerlei slimme financiële tools en een superhandige app. En je kunt je zakelijke rekening ook makkelijk koppelen met je boekhouding. Dit stroomlijnen scheelt kosten. Ook krijg je bij Rabobank korting op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van de ZekervanjeZaak verzekering van Interpolis. Perfect voor starters.

Veelgestelde vragen

phone

Hulp nodig?