"Door marketing automation bereiken we 25% meer ijsfans met hetzelfde budget"

Het proteïne-ijs van Koupe gaat als een raket. Dat is onder meer te danken aan marketing automation, een slimme manier van adverteren.

Jaco Pieper

Wie: Jaco Pieper
Bedrijf: Koupe
Wat: Proteïne-ijs
Sinds: 2017

Jarenlang werkt Jaco Pieper als marketeer voor grote merken. Vier jaar geleden komt de ommekeer in zijn carrière tijdens een vakantie in Griekenland. Daar stuit hij op een klein horecatentje dat frozen yoghurt met proteïnepoeder verkoopt. 'Proteïne-ijs, waarom hebben we dat in Nederland nog niet?', vraagt hij zich af.

Koupe al in 1000 supermarkten

Drie jaar later is de lancering van Koupe een feit. “Lekker ijs met drie keer zoveel proteïne, 70 procent minder suiker, 80 procent minder vet en nog maar de helft aan calorieën”, aldus Pieper. Zijn merk is nu al in bijna 1000 Nederlandse supermarkten verkrijgbaar. Daarnaast is Koupe te koop in België, Denemarken, Noorwegen, Litouwen en sinds kort ook in Duitsland waar hij een deal heeft gesloten met Real, één van de bekendste supermarktformules bij onze oosterburen.

Een opvallend snelle groei. Zeker als je bedenkt dat het team van Koupe uit niet meer dan drie mensen bestaat en Pieper zijn project de eerste jaren uit eigen zak heeft gefinancierd. "Ik heb net als veel andere ondernemers geen enorme reclamebudgetten tot mijn beschikking. Daarom kiezen we voor de inzet van marketing automation. Dat is een methode om je marketingproces bijna volledig te automatiseren, zodat je slimmer met je euro’s kan omgaan. Met hetzelfde budget bereiken we zo zeker 25 procent meer ijsfans."

“Ik heb geen enorme reclamebudgetten tot mijn beschikking. Met het gebruik van marketing automation bereiken we nu 25 procent meer fans.”

Boodschap automatisch afgestemd

Deze manier van adverteren is hoofdzakelijk gericht op social media. Is het op de radio, televisie of in de krant altijd maar weer afwachten op je commercial of advertentie in de smaak valt, met marketing automation wordt de boodschap voortdurend en volledig automatisch afgestemd op je doelgroep.

Pieper legt het uit aan de hand van een advertentie op Facebook. "Je maakt vijf verschillende teksten, vijf beelden en vijf klikmogelijkheden. Facebook zet de advertentie op de timeline van mensen die in jouw doelgroep horen. Het systeem volgt precies hoe mensen op de advertentie reageren. Of ze klikken, een video na drie seconden alweer uitzetten of meteen verder scrollen zonder te kijken. Automatisch wordt de advertentie dan aangepast, met ander beeld of nieuwe tekst bijvoorbeeld. Net zo lang tot je een uiting hebt die het maximale rendement bereikt. We bereiken onze ijsfans zo altijd met de voor hen relevante content."

Jaco Pieper

Bewuste keuze voor uitbesteden

Hoewel Pieper met zijn achtergrond als marketeer wel het nodige afweet van marketing automation, werkt hij hierin toch samen met een gespecialiseerd bureau. "Deze ontwikkelingen gaan zó snel dat je als ondernemer eigenlijk niet de tijd hebt om die allemaal bij te houden. Als je dit echt goed wilt doen, kun je het maar beter overlaten aan mensen die er iedere dag mee bezig zijn."

Geld niet verspillen

Regelmatig krijgt Pieper de vraag of hij misschien toch een keer wil adverteren in een krantje of reclamefolder. Hij slaat het aanbod telkens beleefd af. "Het is relatief duur en het blijft moeilijk om het bereik te meten. Posten en adverteren op social media werkt voor ons veel beter. Zeker omdat we een product hebben dat mensen graag delen. Met de inzet van marketing automation verspil ik mijn geld tenminste niet aan advertenties die niet aanslaan bij de doelgroep."