Nieuwe manieren om je webshop duurzamer te maken

Innovatie is de (elektrische) motor achter duurzaam ondernemen. Op welke nieuwe manieren maak je als webshop-ondernemer het vervoer van je product groener? En welke duurzame innovaties gebruiken andere bedrijven op dat gebied? Een aantal interessante ontwikkelingen op een rij, mét advies van expert Ellen de Lange van Thuiswinkel.org.

Persona Ellen

Wie:  Ellen de Lange 
Bedrijf: Thuiswinkel.org 
Functie: Projectmanager Sustainability
Opleiding: Culturele Antropologie (Universiteit Utrecht) 
CarrièreOnder meer journalistiek (Novum Nieuws, OneWorld), projectmanagement (OneWorld)

Bezorging via buizen, speciaal ontworpen pakketfietsen, virtuele paskamers en bezorgdrones: de innovatiemachine draait volop in de logistieke sector. Dat is niet gek, want er wordt meer en meer bezorgd, vooral door het toenemende aantal webshops en online retail.

In Nederland zijn inmiddels meer dan 40.000 detailhandelaren online actief – van wie iets minder dan de helft overigens ook een fysieke winkel heeft. Niet vreemd, want consumenten kopen verhoudingsgewijs ook steeds meer online. Nederlanders schaften vorig jaar voor zo’n 22,5 miljard euro aan producten en diensten online aan. 

“Logistiek is een van de belangrijkste knoppen waar je als webwinkel aan kunt draaien.”

Dat levert op het gebied van duurzaamheid de nodige logistieke uitdagingen op. “Logistiek is een van de belangrijkste knoppen waar je als webwinkel aan kunt draaien”, aldus duurzaamheidsdeskundige Ellen de Lange. De belangenorganisatie voor e-commerce is volop bezig met het ‘vergroenen’ van webshops. Een voorbeeld: Bewust Bezorgd, een tool waarmee online retailers van elk pakketje kunnen berekenen wat de CO2-uitstoot is. Het plan is om die in de loop van volgend jaar voor elke ondernemer beschikbaar te maken.

De Lange noemt de grootte van de verpakking – “Vervoer je veel lucht of niet?” – een van de belangrijkste variabelen waarmee je de milieu-impact van een levering kunt verlagen. Maar ook bij het vervoer en de planning zelf is het nodige te tweaken volgens haar.

1. Kies het zuinigste vervoer

Ellen de Lange: “Het sóórt vervoermiddel is erg belangrijk: laat je je product per fiets bezorgen, in een elektrische auto of met een voertuig op groen gas? Je ziet dat vervoersbedrijven en startups op dat gebied enorm aan het innoveren zijn. Zeker nu in binnensteden de uitstoot steeds vaker richting zero emission moet. Mooie voorbeeld daarvan is PostNL, dat met postbezorging via buizen experimenteert. Ook Coolblue is bezig met nieuwe vormen van vervoer. Ze gebruiken een speciaal ontworpen ‘pakfiets’, die schade aan pakketten voorkomt. Klanten weten een dag van tevoren exact in welk tijdvak van één uur hun pakket op de fiets bezorgd wordt.” 

“Amazon experimenteert er wel mee, maar vanwege regelgeving zie ik bezorging met drones nog niet snel gebeuren.”

“Het gebruik van pick up points voor klanten lijkt misschien groen, maar dat hoeft het niet te zijn. Als consumenten toch de auto pakken om hun pakket op te halen, is dat bij elkaar opgeteld vervuilender dan een busje laten rijden. Met drop off points wordt momenteel veel geëxperimenteerd. Op dat soort verzamelpunten worden grote hoeveelheden pakketten gedropt, die vervolgens met milieuvriendelijker vervoer tot de deur worden bezorgd.”

Ondertussen hebben wereldwijd al de nodige tests met drones plaatsgevonden, die pakketjes door de lucht vervoeren. De Lange: “Amazon heeft daar bijvoorbeeld mee geëxperimenteerd, maar vanwege regelgeving zie ik dat nog niet snel daadwerkelijk gebeuren.”

“Grote online retailers experimenteren al met AI-spiegels en virtuele paskamers.”

2. Gebruik nieuwe technieken om je klant optimaal te informeren

“Voor bijvoorbeeld de kledingbranche geldt dat mensen dezelfde producten in verschillende maten bestellen, om te kijken wat past. Zo verstuur je spullen voor niks, en dat is niet duurzaam. Daarom is het zaak om goede informatie te geven op de site over formaat, pasvorm en aantal centimeters. Grote online retailers zijn op dat gebied al aan het experimenteren met bijvoorbeeld artificial intelligence-spiegels en virtuele paskamers. Daarbij kun je foto’s van jezelf maken waarop je jezelf ziet in de gekozen outfit.”

3. Denk goed na over de snelheid van je bezorging.

Same day delivery is super-klantvriendelijk, maar over het algemeen geen duurzame optie. In veel gevallen moet een halfleeg busje dan voor een specifieke klant rijden. Maar goed, het is lastig om achter te blijven als de concurrentie dit wel biedt. Wat helpt is om de klant duidelijk te maken wat de meest duurzame optie is, zodat die daar bewust voor kan kiezen.” De klant duurzamer laten handelen dus. Dat doen bijvoorbeeld ook startups als Homerr en viaTim, die buurtbewoners inschakelen om tegen betaling ‘ophaalpunt’ te worden voor pakketpost.

Een innovatie die daar mooi op aansluit is, is de pakketbus. De Lange: “Dat is een soort kluis die je bij je huis plaatst en waar de bezorger je pakketje in kan doen. Maar wat je ook doet als online retailer, hou vooral goed in de gaten wat consumenten willen, en ben duidelijk over je opties.”

Ben jij klaar voor groei?

Zoals iedere ondernemer denk ook jij waarschijnlijk na over je volgende stap. Bijna iedere ondernemer wil groeien. Blijven vernieuwen. Maar wat betekent groei voor jouw onderneming? En heb je het in je om jouw bedrijf naar een hoger level te tillen? Doe de test en ga aan de slag met de groeitips van andere ondernemers.