Innovatie in food

Innovatie in food: trends, strategieën en kansen

De voedselketen verandert. We hebben allemaal eten en drinken nodig, maar de manier waarop we eten en drinken maakt een ontwikkeling door. In dit artikel lees je over de veranderingen, gevolgen én kansen van het nieuwe consumeren voor jou als ondernemer.

De 5 grootste trends in de wereld van food

Hieronder vind je de vijf grootste consumententrends die de voedselketen veranderen:

  1. Duidelijkheid over herkomst
    De consument wil weten waar zijn eten vandaan komt. Hoe het geproduceerd, verwerkt en vervoerd is. Inzicht bieden in herkomst en wijze van produceren is daarom essentieel.
  2. Gezond, gezonder, gezondst
    Men wordt bewuster van de impact van voeding op de gezondheid. Zo gaat de voorkeur naar verse producten en minder naar suiker, verkeerde vetten en toevoegingen.
  3. Maximalisatie van gemak
    De consument gaat op andere momenten en op andere plekken eten, minder zelf koken en wil zoveel mogelijk gemak ervaren. De gebruikerservaring moet dus sneller, met meer (out-of-home) service, meer online en met totale gemak voor de consument. Denk aan meer voorgesneden producten, direct-te-consumeren producten en online bestelmogelijkheden.
  4. Hybride consument
    Mensen zijn gek op producten met een unieke, persoonlijke beleving en ze zijn bereid daarvoor te betalen, net als voor biologische producten. Maar ze kiezen bij het doen van de dagelijkse, standaard boodschappen óók steeds vaker voor de goedkoopste aanbieder (discounter). Het middensegment en B-merken staan daardoor onder druk: te veel standaard tegen relatief hoge prijzen.
  5. Verduurzaming
    Voedsel moet geproduceerd worden met minder impact op milieu en klimaat, met minder verspilling en oog voor dierenwelzijn.
Food trends

Van food naar dienstverlening

Consumenten betalen tegenwoordig niet zozeer meer voor het product zelf, maar vooral voor het gemak en de dienstverlening eromheen. Ook voor beleving die wordt gecreëerd wil de klant best betalen. Denk aan pizzadrones en tostiparachutes die het eten komen bezorgen.

De dienstverlening rondom ons eten maakt nu al meer dan 40% van onze totale besteding aan eten en drinken uit. Dit percentage zal de komende jaren naar verwachting alleen maar groeien. 

Hoe voedingsproducenten meeprofiteren van de trend 'food wordt service'

Zo speel je op de ontwikkelingen in

Er gebeurt van alles in de foodsector, vooral omdat consumenten bepaalde verwachtingen hebben van wat ze kopen en als ze uit eten gaan. Maar hoe voldoe je als ondernemer in de foodsector aan deze eisen? Er zijn verschillende strategieën om op de ontwikkelingen in te spelen:

Betere relaties
Zoek de samenwerking op met ketenpartners en anderen in de sector. Ontwikkel met toeleveranciers en afnemers nieuwe producten, verdienmodellen of technieken. Bijvoorbeeld door met je verpakkingsleverancier een bijzondere manier te bedenken om op te vallen in de supermarkt.
Focus op groeimarkten
Kies voor markten of distributiekanalen die groeien. Groeimarkten zijn onder andere foodservice, to go, online, gemaksartikelen en biologisch.
Ontdek nieuw aanbod
Kies voor innovatie! Denk buiten de gebaande paden en onderzoek of er producten of diensten zijn die nog niemand anders aanbiedt. Dit is het ware pionieren. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van insecten, het gebruik van 3D-printing en het ontwikkelen van kweekvleesproducten.

 

“Stimuleer en ontwikkel de juiste cultuur binnen het bedrijf.”

Inspelen op ontwikkelingen

Verpakkingen zijn hot

Alles draait om duurzaamheid tegenwoordig. Op dat gebied nemen met name plastic verpakkingen een dubbelrol in. Aan de ene kant willen klanten het liefst zo weinig mogelijk plastic verpakkingen kopen om zo ‘groen’ mogelijk te shoppen. Aan de andere kant zorgt datzelfde plastic ervoor dat eten langer houdbaar blijft en er dus minder verspilling is.

De oplossing: slimmer omgaan met verpakkingen en daarnaast plastic nog beter recyclen. Een voorbeeld van zo’n slimme innovatie is een verpakking met een etiket dat verkleurt zodra de houdbaarheidsdatum dichterbij komt. Dankzij dit soort kansen kunnen verpakkingen dus heel interessant zijn in de duurzame strijd.

Waarom de verpakking een onmisbaar ingrediënt is

3 stappen die voor jouw bedrijf interessant zijn

  1. Investeer
    Gebruik je tijd en geld slim voor zaken als onderzoek, nieuwe producten, samenwerkingsverbanden en het vinden van nieuwe relaties. 
  2. Werk aan de cultuur
    Innovatie moet organisatiebreed gedragen worden. Stimuleer en ontwikkel de juiste cultuur binnen het bedrijf om tot nieuwe ideeën en uiteindelijk concrete proposities te komen.
  3. Werk samen
    Innovatie realiseer je het snelste via samenwerking. Werk samen met bijvoorbeeld start-ups en scale-ups of met toeleveranciers, concurrenten en afnemers. Zo kun je sneller risico's spreiden en kennis vermenigvuldigen.

 

Martijn Rol

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Martijn Rol en Niels Snoep

Martijn Rol is sectormanager Food bij de RabobankNiels Snoep is innovatiemanager Food & Agri bij de Rabobank