
Checklist bedrijfspand huren: op deze 9 aspecten moet je letten
Wil je een bedrijfspand huren? Teken niet direct een huurovereenkomst, want er komen best wat zaken bij kijken. Van locatie tot een goeie deal en de huurbescherming. We hebben 9 punten voor je op een rij gezet waar je tijdens het voortraject aan moet denken.
1. Is de locatie geschikt?
Stel dat het om een sportschool, showroom, winkel of restaurant gaat. In dat geval is een zichtlocatie van groot belang. Voor bedrijven als een groothandel, zakelijke dienstverlener of webwinkel geldt dat in veel mindere mate.
Wat wél voor vrijwel alle bedrijven belangrijk is? Een goeie locatie met voldoende parkeergelegenheid. En als je wilt dat medewerkers met het openbaar vervoer kunnen reizen, mik dan op een locatie in de buurt van een trein- of busstation.
2. Kun je een goede prijs onderhandelen?
Bedenk eerst tot hoever je wil en kan gaan. Veel ondernemers gebruiken daarvoor een percentageplafond van hun omzet. Zo'n 15% wordt over het algemeen als het maximum beschouwd. De maandelijkse huurlasten zorgen voor extra druk op je cashflow en het is belangrijk dat je hier niet over je limiet heen gaat. Dat is een financieel risico voor je bedrijf.
Lopen de onderhandelingen stuk op de vraagprijs? Dan kun je altijd nog voorstellen om de huurprijs te koppelen aan je omzet. Hoe hoger die uitvalt, hoe meer de verhuurder krijgt betaald. Valt de omzet in een jaar een beetje tegen, dan betaal je juist weer wat minder huur.
Let verder hier nog op:
3. Past de huurtermijn?
Voor sommige bedrijven past een korte huurtermijn van één jaar, andere bedrijven hebben juist meer baat bij een periode van minimaal vijf jaar.
· Korte termijn (1-2 jaar): je zit nog in een opbouwende fase en hebt zo de flexibiliteit om snel te verhuizen
· Middellange termijn (3-5 jaar): je gaat voor iets meer zekerheid, maar wilt nog steeds de mogelijkheid hebben om te kunnen verkassen
· Lange termijn (5+ jaar): de ruimte is groot genoeg om hier een langere tijd te blijven ondernemen
Kijk dus eerst in welke fase je bedrijf verkeert en wat je groeiambities zijn. Op basis daarvan kun je bepalen welke huurtermijn bij je bedrijf past. Neem dit mee in je onderhandelingen.
4. Zijn de juiste voorzieningen aanwezig?
Als huurder van een bedrijfspand heb je voorzieningen nodig. Dit gaat onder meer om beveiliging, parkeerplaatsen en internettoegang. Lees de huurovereenkomst goed door, zodat je weet wat hierover is afgesproken. Dit zijn tevens voorwaarden die je kunt meenemen in je onderhandelingen over de huurprijs.
5. Wie is verantwoordelijk voor onderhoud en reparaties?
In datzelfde huurcontract staan ook de afspraken over onderhoud en reparaties. Spreek van tevoren goed af welke partij hiervoor verantwoordelijk is. Wie betaalt bijvoorbeeld de kosten van een nieuwe cv-ketel? Wat als de kraan lekt? En hoe zit het met het schilderwerk? Verhuurders gaan hier verschillend mee om.
Toch liever een bedrijfspand kopen?
Een zakelijke hypotheek tot € 1 miljoen vraag je bij de Rabobank gewoon online aan. Binnen 15 minuten heb je al een persoonlijk aanbod en weet je precies hoeveel geld je per maand gaat betalen. Deze quick scan is geheel vrijblijvend, je zit dus nergens aan vast.
6. Wat staat er in het bestemmingsplan?
Een bestemmingsplan is een juridisch document dat is opgesteld door de gemeente. Hierin staat wat je wel en niet mag doen in een bepaald gebied. Ga na of jouw bedrijfsactiviteiten in strijd zijn met het bestemmingsplan dat voor het pand geldt. Denk hierbij onder meer aan milieubeperkingen, geluidsnormen en verkeersoverlast.
Komt het beoogde gebruik van het pand niet overeen met het bestemmingsplan? Dan kun je een vergunning of ontheffing aanvragen bij de gemeente. Het is in ieder geval verstandig om zo’n ontbindende voorwaarde op te nemen in de huurovereenkomst. Mocht het onverhoopt misgaan met de vergunning, dan kun je onder het huurcontract uit.
7. Hoe kunnen partijen het huurcontract opzeggen?
Als huurder van een bedrijfspand heb je rechten. Zo mag een verhuurder niet zomaar het huurcontract verbreken. Dit moet tijdig gebeuren, schriftelijk en met een concrete reden. Denk hierbij aan een geplande sloop of achterstallige betalingen. Er geldt sowieso een opzegtermijn.
Stel dat de afgesproken huurtermijn voorbij is en er is nog geen nieuwe overeenkomst. gesloten. Dan wordt de huurovereenkomst meestal automatisch voortgezet voor onbepaalde tijd.
Neem de huurovereenkomst in ieder geval goed door en raadpleeg eventueel een juridisch adviseur.
8. Wie betaalt de energierekening?
De overheid stelt steeds strengere duurzaamheidseisen aan bedrijfspanden. Kantoren moeten nu bijvoorbeeld beschikken over minimaal energielabel C. Het is belangrijk dat je weet wie voor de energielasten gaat opdraaien.
Ga in overleg met de verhuurder over het verduurzamen van het pand. Dit gaat van tochtstrips bij de deuren tot de aanschaf van een warmtepomp. Voor dat soort investeringen heeft de overheid een heel scale aan groene subsidies beschikbaar gesteld. Mocht je verhuurder niet willen opdraaien voor het verduurzaming van je pand, er zijn verschillende manieren waarop je zelf snel en goedkoop duurzamer kunt ondernemen.
Wil je investeren in zonnepanelen of duurzamer pand? De Rabobank helpt je op weg met concrete tips.
9. Hoe moet je het pand weer opleveren?
Nu denk je waarschijnlijk nog niet aan afscheid nemen, toch kan het handig zijn om dit van tevoren vast te leggen. Het gaat vooral om de vraag hoe je het pand straks weer moet opleveren.
· Moet de inrichting weer helemaal in oude staat worden gebracht?
· Kunnen eventuele tussenmuurtjes blijven staan?
· Draai je op voor slijtage en eventuele schade?
· Moet je het door jouw aangelegde tapijt of het behang weer verwijderen?
Veel ondernemers willen na de ingebruikname aanpassingen doen aan het huurpand. Hierdoor kan schade ontstaan. Denk aan kortsluiting als gevolg van een nieuwe elektra-installatie of een ruit die beschadigd raakt door bestickering.
Als huurder draai jij voor deze kosten op. Met de Huurdersbelangverzekering van Interpolis ZekerVanJeZaak® dek je dit risico af.
Meer tips over een bedrijfspand huren
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.