Financieel gezond groeien - Voorraad

Inkomensbeheer

Particuliere klanten die inkomensbeheer nodig hebben behoeven hulp in financiële zelfredzaamheid. We bieden onze klanten graag hulp in situaties van (beschermings-)bewind, curatele en (professioneel) budgetbeheer.

Wat kun je van ons verwachten?

Als coöperatieve bank hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid om onze klanten financieel zelfredzamer te maken. Hiervoor gaan we graag de samenwerking aan met inkomensbeheerders als financieel partner.

Passende producten voor jou en je cliënten

Voor je cliënt is er een leef- en beheergeldrekening ter beschikking. De leefgeldrekening is bedoeld voor je cliënt waar je bijvoorbeeld een vast bedrag voor boodschappen overmaakt. De beheerrekening stellen we zo in dat je als financieel beheerder toegang hebt en je cliënt niet. Zo houd je grip op de financiële situatie van je cliënt. In geval van budgetbeheer is een volledige blokkade niet mogelijk, de cliënt moet als klant van de Rabobank te allen tijde zeggenschap houden over het productgebruik.

Meer over particuliere producten van Rabobank

Alles regelen vanuit je eigen kantoor

Rekeningen van je cliënten koppelen we aan Rabo Internetbankieren Professional. Dit betekent dat je beschikt over een zakelijke rekening en dat je de financiën voor je cliënt regelt vanuit de omgeving die je gewend bent. Hiervoor dien je een mantelovereenkomst met de Rabobank af te sluiten waarin alle rechten en plichten tussen jou of je bedrijf en de Rabobank zijn opgenomen.

Daarnaast kun je aanvullende afspraken maken over:

  • Uitbesteding van identificatie en verificatie stellen we beschikbaar voor inkomensbeheerders om cliënten namens de bank te identificeren. Hierdoor hoeft de cliënt niet naar de bank te komen om zich te legitimeren. Bij budgetbeheer kunnen we dit uitbreiden met het vaststellen van de wilsbekwaamheid van de cliënt.
  • Een aanstelling- en bevoegdheidsverklaring waarmee je de mogelijkheid hebt om verantwoordelijkheden te delegeren naar werknemers van je kantoor, zodat ook zij handelingen voor je cliënten kunnen uitvoeren. 
  • Een overeenkomst inzake beheer vermogen waar we de structurele uitbesteding van werk en ‘back-up’ faciliteren voor de inkomensbeheerder. 
  • Centrale dienstverlening met standaard verwerkingstijden en één contactpunt, zodat jij of je organisatie weet wat je van ons kunt verwachten. 

Wanneer je gebruik wilt maken van bovenstaande diensten, zijn er aanvullende eisen van toepassing:

 

  • Je dient te beschikken over een bewijs van een jaarlijkse externe audit of je dient aangesloten te zijn bij een erkende branchevereniging.
  • Bij professioneel budgetbeheer dien je te beschikken over een (collectieve) AFM-vergunning.

 

Wat zijn de tarieven?

Onze tarieven bestaan uit twee componenten: een eenmalig tarief per particuliere klant waarvoor je een aanvraag indient en een maandelijks tarief per particuliere betaalrekening die je beheert. Deze beheertarieven rekenen we aan jou of je organisatie door.

Eenmalig tarief

Per aanvraag inkomensbeheer

Bestaande klant €10 Nieuwe klant €25

Maandelijks tarief*

Per rekening

1 t/m 50 € 0,75 51 t/m 250 € 0,50 251 t/m 500 € 0,40 501 en meer € 0,30

* Spaarrekeningen kunnen gekoppeld worden, maar worden niet meegenomen in de tarifering. Je cliënten betalen zelf nog de kosten voor de normale betaalpakketten. Deze wordt niet doorberekend aan de inkomensbeheerder.

Veelgestelde vragen

Hoe meld ik mijn cliënt aan voor inkomensbeheer?
  1. Gebruik de aanvraagformulieren die beschikbaar zijn voor bewind, curatele en/of budgetbeheer. Deze formulieren ontvang je nadat je afspraken over de dienstverlening hebt gemaakt met de Rabobank. Je kunt ze ook altijd terugvinden via Betalen & Sparen onder Zelf Regelen, Inkomensbeheer, als je bent ingelogd in Rabo Internetbankieren (Pro).
  2. Zorg ervoor dat je de gegevens en benodigde documenten van je cliënt beschikbaar hebt wanneer je een nieuwe cliënt aanmeldt, zoals een beschikking van de rechtbank, het legitimatiebewijs van je cliënt en het IBAN.

    Direct naar de aanvraagformulieren Maak een afspraak bij een lokaal Rabobankkantoor

    Hoe geef ik wijzigingen door voor mijn cliënt die onder bewind, curatele en/of budgetbeheer staat?

    Wanneer je een bestaand bewind, curatele of budgetbeheer wilt wijzigen, geef je het via de aanvraagformulieren aan ons door.

    Wil je iets wijzigen aan de instellingen van de betaalproducten van je cliënt of wil je een nieuwe pas aanvragen? Gebruik dan het aanvraagformulier voor servicehandelingen. 

    Direct naar de aanvraagformulieren

    Welk pakket vraag ik aan voor mijn cliënten?

    Bij het openen van een rekening gaan wij uit van een Rabo BasisPakket op naam van je cliënt. Met dit pakket kun je gebruik maken van onze online diensten, maar heb je tevens de mogelijkheid om papieren afschriften aan te vragen. Het Rabo DirectPakket openen wij alleen bij een leefgeldrekening met betaalpas en Online Bankieren. Dit pakket is volledig ingericht op online gebruik.

    Zijn de instellingen op de bestaande rekening(en) anders? Dan kan het nodig zijn om het pakket te wijzigen.

      Meer over het Rabo Basispakket Meer over het Rabo DirectPakket

      Welke aanvullende documenten kunnen gevraagd worden bij het aanmelden van nieuwe cliënten?

      Bij het aanmelden van nieuwe cliënten heb je aanvullende documenten nodig: 

      • Kopie van een geldig legitimatiebewijs en BSN van je cliënt. Zorg voor een goed leesbare kopie van de voor- en achterzijde met een herkenbare foto. Dit is alleen van toepassing als je met ons een overeenkomst hebt gesloten voor uitbesteding van identificatie en verificatie. 
      • Documentatie die je recht geeft tot de rekening(en) van je cliënt. Indien je bewind of curatele wilt melden, hebben we de beschikking van de kantonrechter nodig. Bij budgetbeheer hebben we een getekende volmacht nodig. De volmacht ontvang je van ons nadat we je aanvraag hebben ontvangen. 
      • IBAN indien beschikbaar. We kunnen de rekening sneller koppelen als we deze kennen. Let op, je cliënt moet zich op een van onze lokale kantoren identificeren. Wanneer je de optie uitbesteding identificatie en verificatie afsluit binnen de mantelovereenkomst kun je dit zelf doen en hoeft de klant niet bij ons langs te komen. 
      • Ingevuld formulier ‘Bepalen Fiscaal Inwonerschap’. Dit formulier kun je vinden via Betalen & Sparen onder Zelf Regelen, Inkomensbeheer, als je bent ingelogd in Rabo Internetbankieren (Pro). 

      Mocht je cliënt al bij Rabobank bankieren dan is enkel het volgende nodig: 

      • Documentatie die je recht geeft tot de rekening(en) van je cliënt. Indien je bewind of curatele wilt melden, hebben we de beschikking van de kantonrechter nodig. Bij budgetbeheer hebben we een getekende volmacht nodig. De volmacht ontvang je van ons nadat we je aanvraag hebben ontvangen.

      Direct naar de formulieren

      Ik ben benoemd tot bewindvoerder/curator, maar heb geen mantelovereenkomst afgesloten. Welke handelingen mag ik uitvoeren?

      Je kunt de bestaande rekening(en) van je cliënt (blijven) gebruiken, blokkeren of opheffen. Deze rekening(en) koppelen we op jouw verzoek aan je zakelijke Rabobank Internetbankieren Professional.

      Daarnaast dien je op de volgende zaken te letten:

      • Wanneer je geen zakelijke Rabobank-rekening hebt, kunnen we je ook geen toegang bieden tot onze digitale systemen en rekeningen van klanten. Dit kan enkel via papieren afschriften.
      • Wanneer je als bewindvoerder niet geïdentificeerd wilt worden, blokkeren we uitsluitend de rekening op basis van de gerechtelijke beschikking.
      • Je kunt geen nieuwe producten openen, ook niet voor bestaande Rabobank-klanten. Hierdoor kun je je cliënt ook geen klant van Rabobank maken.
      • Servicehandelingen voeren we alleen uit op verzoek van de directie of het bestuur.
      Waarvoor en hoe kan ik in contact komen met de Afdeling Inkomensbeheer?

      Voor vragen en/of verzoeken omtrent de bankzaken van je cliënt, kun je contact opnemen met de Afdeling Inkomensbeheer. Deze afdeling is op werkdagen telefonisch bereikbaar via (088) 727 03 07 of per e-mail via inkomensbeheer@rabobank.nl.

      Heb je een vraag over bijvoorbeeld de hypotheek of Interpolis-verzekeringen van je cliënt? Dan zet de Afdeling Inkomensbeheer je vraag door naar de betreffende afdeling met het verzoek om contact op te nemen.

      Wanneer je vragen hebt over onze dienstverlening aan jouw organisatie, kun je contact opnemen met je lokale bank.

        Vind je lokale bank

        Zelf regelen & Contact