De Prestatie Indicator is gebaseerd op de onderstaande vijf pijlers. Deze zijn volgens onderzoek de bouwstenen van een circulair businessmodel:
1) Kringlopen
Een circulair businessmodel moet bijdragen aan het sluiten van een kringloop van materialen en/of grondstoffen. Daarbij gaat het om circulair inkopen, bedrijfsmodellen waarbij bezit in plaats van gebruik centraal staat of het hergebruik van producten.
2) Waardecreatie
Eén van de consequenties van het bijdragen aan het sluiten van een kringloop is meervoudige waarde creatie: niet alleen financiële waarde, maar ook ecologische en/of sociale waarde.
3) Bedrijfsorganisatie
De manier waarop de circulaire economie georganiseerd is binnen een bedrijf, is de derde pijler. Bijvoorbeeld het verhuren, in plaats van verkopen, van producten is een manier om een bedrijf circulair te organiseren.
4) Bedrijfsstrategie
Een bedrijfsstrategie is een plan voor het behalen van doelen op de lange termijn. Het nemen van verantwoordelijkheid hoort hier binnen circulaire economie ook bij. Ook na de verkoop van een product neemt een circulaire producent verantwoordelijkheid voor wat er met een product gebeurt.
5) Verdienmodel
In het circulaire verdienmodel meten we enerzijds wat binnen een bedrijf het aandeel is van de verdiensten uit circulair ondernemen en anderzijds of het businessmodel ook in financieel opzicht houdbaar is.