Update

Impact corona goed voelbaar in foodsector

17 april 2020 12:44

De uitbraak van corona heeft enorme gevolgen voor de Nederlandse voedselketen. Van producent tot retailer: alle bedrijven ervaren problemen. In deze update staan we stil bij de belangrijkste ontwikkelingen en verwachtingen voor de toekomst van retail, horeca, groothandel en voedingsmiddelenindustrie. Benieuwd naar jouw toekomst? Lees dan verder.

Pizzabakker staat voor steenoven

Van hamsteren tot sluitingen: de hele voedselketen wordt geraakt

De hele foodservice wordt sterk geraakt en de verwachtingen zijn ronduit slecht. We verwachten dat foodservice-bedrijven twee tot drie maanden stilstaan en de markt in het derde kwartaal pas aantrekt. De vraag groeide sterk voor de meeste supermarkten, hoewel deze groei na de eerste ‘hamsterweken’ alweer daalde. Ook zien we dat supermarktondernemers geraakt worden doordat hun ‘to go’-winkel gesloten is, of doordat zij gevestigd zijn in sterk toeristische regio’s of grensstreken waar de vraag voor een deel wegval.

Bij versspeciaalzaken zoals bakkers en slagers zien we een wisselender beeld. Aan de ene kant profiteren ze van de toenemende vraag naar boodschappen. Aan de andere kant zijn er lege winkelstraten, sluit de horeca en valt daarmee het leveren aan lokale horeca weg. Veel ondernemers beginnen dan ook online diensten om hun producten bij klanten te krijgen.

“Impact corona is intens en raakt vooral de foodservice.”

Weggevallen export en strengere regels voor arbeid redenen tot zorg

Veel producenten maken zich zorgen over arbeid in het algemeen. Van de anderhalvemeterregel in het productieproces inbouwen tot een hoger ziekteverzuim. Daarnaast komen veel medewerkers in de sector uit landen waarvan grenzen gesloten zijn. Niet alleen dreigt er zo personeelstekort voor productie en oogst, maar ook een gebrek aan chauffeurs en technisch geschoolde expats.

Ontwikkelingen in import en export zijn lastiger te verklaren door de complexe dynamiek van internationale handel. Zo zijn er EU-landen die zulke strikte controles uitvoeren dat er veel oponthoud is bij de grens. Ook zijn er landen buiten de EU volledig afgesloten. Er ontstaan allerlei logistieke knelpunten in de aanvoer waardoor een tekort in specifieke grondstoffen kan ontstaan. Dit wordt versterkt door hamstergedrag en onzeker handelen van landen en bedrijven. De grootste uitdaging voor de export is het wegvallen van de foodservicemarkt in Europa. De verschuiving richting foodretail vangt dit voor een deel op, maar alsnog loopt de omzet in sommige gevallen terug tot 10%. Dit zien we bij producten zoals bier, vis en aardappelen.

Verwachtingen restaurants, toeleveranciers en groothandels

Voor restaurants en fastservice zoals cafetaria's en fastfoodketens zorgt de lockdown voor een volledige terugval van omzet. Een deel ervan is opgevangen door thuisbezorgen of afhalen, maar dit blijkt nog vaak lastig voor restaurants. Ze verkijken zich namelijk op de bezorg- en afhaalmarkt en sluiten dan alsnog de deuren. Fastservice kan hier beter op inspelen en is minder gevoelig voor een recessie. Hoewel de anderhalvemeterregel ook voor deze bedrijven impact heeft, verwachten we dat zij sneller herstellen dan klassieke restaurants.

Toeleveranciers en groothandels hebben dezelfde omzetproblemen als een groot deel van hun klanten: een sterke daling van de omzet in lockdown en daarna last van recessie en de beperkende maatregelen. Groothandels met cash & carry hebben tijdens de lockdown vrijstelling om als supermarkt te werk te gaan en pakken hierdoor nog een deel van hun weggevallen omzet terug.

Verwachtingen voor cateringbedrijven: onzekerheid door corona houdt aan

Afhankelijk van event-, bedrijfs- of inflight catering is de impact verschillend, maar overal wel groot. Zo zijn alle evenementen uitgesteld, is het vliegverkeer nagenoeg stilgelegd en blijft de zakelijke markt het hele jaar onder druk staan. Bedrijfskantines draaien op een laag pitje door het vele thuiswerken en de sluiting van de out-of-home-markt en het onderwijs. Op middellange termijn is herstel van deze markt afhankelijk van de ontwikkeling van werkgelegenheid en de bouw van nieuwe kantoorgebouwen. Ook zullen consumenten en bedrijven terughoudend zijn in nieuwe vliegreizen.

Verwachtingen foodretail: supermarkten lijken de winnaars

Door de sluiting van horeca stijgt de hoeveelheid verkochte producten in supermarkten tijdens de lockdown. Tegelijkertijd komen er minder mensen in de winkels door de anderhalvemeterregel en voorzien we dat minder mensen gaan ‘fun-shoppen’: het aantal toeristen loopt namelijk af. Supermarkten winnen vaak ‘maagaandeel’ (het percentage van de uitgaven aan eten en drinken dat in een bepaald kanaal wordt uitgegeven) in een recessie, dus een relatief positieve verwachting voor de tweede helft van het jaar voor supermarkten.

‘On the go’-winkels merken ook een sterke terugval van omzet door de lockdown. Consumenten blijven thuis en reizen minder, dus eten onderweg ook minder. Ook verwachten we we dat de trend naar gemak herstelt zodra de maatregelen versoepelen. Online retail profiteert sterk van de lockdown, omzetgroei is eigenlijk alleen beperkt door bezorgcapaciteit en versnelt daarmee de groeiverwachtingen voor de langere termijn en de digitalisering van de keten.

We volgen het laatste nieuws op de voet. Benieuwd welke kansen er liggen voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact op.