Update

Dalend consumentenvertrouwen raakt foodsector

8 september 2019 12:24

De consumptie per huishouden is de afgelopen jaren gestegen en de werkloosheid gedaald. Tegelijkertijd zorgt het dalende consumentenvertrouwen ervoor dat de Nederlandse voedselconsumptie daalt. Door de beperkte loongroei geven Nederlanders naar verwachting 1,3% minder uit dan het jaar ervoor. Mensen houden hun hand op de knip. Wat betekent dat voor de foodsector? Dit en meer lees je hieronder.

Klant betaalt bij de kassa in een supermarkt

Volumes in alle foodkanalen onder druk

In het eerste kwartaal bleven de omzetten redelijk op peil dankzij de btw-verhoging, terwijl de omzetgroei in het tweede kwartaal daalde. Vooral de omzet van foodspeciaalzaken daalde met bijna 2,5%. In de supermarkten en horeca lag de jaarlijkse omzetgroei in het tweede kwartaal nog boven de streep, maar ook daar staat de volumegroei onder druk (zie figuur 1). Door de economische onzekerheid en dalende volumegroei in de horeca verwachten we dat de omzet in 2019 maar 1,5% groeit.

Ook het weer was van invloed op de dalende groei in de foodsector. Zo was het in de maand mei van dit jaar gemiddeld vijf graden koeler dan dezelfde maand vorig jaar. Dat maakt het verschil tussen gewoon lenteweer en heerlijke barbecuetemperaturen. De volumedruk bij supermarkten zie je dan ook vooral terugkomen in mooi-weer-productgroepen zoals ijs, alcohol en water. Het goede nieuws daarentegen is dat de warme zomer een hoop goed maakte.

Grafiek volumegroei per distributiekanaal

“Zowel in temperatuur als omzetontwikkeling was de lente dit jaar een stuk koeler dan vorig jaar.”

Voedingsuitgaven: meer snacks en zoet, minder vlees

Als we kijken naar de populaire voedingscategorieen, dan zien we dat consumenten zich net als vorig kwartaal verwennen met hartige snacks en zoetwaren. Deze categorieën laten dan ook een volumegroei zien. Ook is er meer brood en zuivel verkocht en steeg de omzet, iets wat vooral komt door de verhoogde grondstofprijzen die doorberekend worden.

Opvallend is dat er 4% minder vlees verkocht wordt door supermarkten. Een verklaring hiervoor zou de grote vraag naar varkensvlees vanuit China kunnen zijn (door de Afrikaanse varkenspest en daardoor stijgende varkensprijzen). Retailprijzen veranderen weliswaar niet direct door hogere grondstofprijzen, maar met zoveel vraag vanuit China is het een logisch gevolg dat supermarkten het vlees minder in de aanbieding gooien. En daar blijven Nederlanders natuurlijk gevoelig voor.

Dalende consumentenvertrouwen ook voelbaar in de winkelstraat

Een logisch gevolg van een dalend consumentenvertrouwen is de angst voor een lagere omzet. En deze dalende omzet zorgt voor margedruk en stijgende kosten. De combinatie van deze drie factoren (omzetdruk, margedruk en hogere kosten) vormt een giftige cocktail voor de sector. Er zijn zeker kansen voor goede fysieke winkels en onderscheidende winkelgebieden, maar retailers moeten flink aan de slag. Met hun winkelformule, het winkelgebied en digitalisering. Alles om dat consumentenvertrouwen terug te winnen!

Wij volgen de trends en ontwikkelingen in de foodsector op de voet. Benieuwd naar jouw kansen? We denken graag mee.