Creditcard in een nieuw jasje

Heb je een nieuwe RaboCard of Rabo GoldCard gekregen? Dat klopt! Rabobank heeft de creditcard in een nieuw jasje gestoken. Dat betekent niet alleen een nieuw design, maar ook meer gebruiksmogelijkheden. Nu en in de toekomst. Activeer je nieuwe creditcard via de Rabo App of via Rabo Online Bankieren.

Creditcard activeren
Creditcard in een nieuw jasje

Nieuw uiterlijk en nieuwe functies

Je ontvangt een nieuwe creditcard omdat wij onze systemen anders hebben ingericht. Daardoor kunnen we je meer activatie- en betaalmogelijkheden bieden. 

In de toekomst voegen we hier meer mogelijkheden aan toe, zoals betalen in de app zonder Rabo Scanner. Ook hebben de creditcards een nieuw uiterlijk. Een design dat past bij onze huidige missie 'Growing a better world together': samenwerken aan een betere wereld.

Nieuw creditcardnummer en pincode

In verband met de veiligheid hebben we ervoor gekozen om de creditcard compleet te vervangen. Dit betekent dat je een nieuwe creditcard met een nieuw creditcardnummer ontvangt. Bij een nieuwe kaart met een nieuw nummer hoort ook een nieuwe pincode.

Let op: We zullen je nooit vragen om je pincode of om je oude creditcard op te sturen. Als je jouw nieuwe creditcard geactiveerd hebt, kun je de chip van je oude card doorknippen.

Wanneer krijg ik mijn nieuwe creditcard?

Creditcards vervangen we in fases. We kunnen niet zeggen wanneer je nieuwe creditcard precies op de mat ligt. Je ontvangt de pincode apart van de nieuwe creditcard per post rond dezelfde tijd als je nieuwe creditcard. Dit is maximaal 5 werkdagen nadat je je nieuwe creditcard hebt ontvangen.

Veelgestelde vragen

Krijg ik een bericht vooraf?

We sturen je meteen je nieuwe creditcard, samen met uitleg hierover. Je ontvangt dus geen bericht vooraf over wanneer je je nieuwe creditcard ontvangt. Wij kiezen deze veiligere aanpak bewust om criminelen geen kans te geven hiervan gebruik te maken (phishing).

Moet ik betalen voor deze nieuwe creditcard?

Nee, deze vervanging van je creditcard is kosteloos.

Waarom wordt mijn creditcard nu ineens vervangen?

Wij willen je de beste services bieden, zowel offline als online. Denk hierbij aan het activeren van de creditcard via de Rabo app. Maar binnenkort ook aan biometrisch betalen, Apple Pay via je creditcard of saldo op je creditcard bijstorten. Wij hebben onze systemen aangepast zodat we je deze services kunnen bieden. Hiervoor moeten we wel je card vervangen, daarom ontvang je dit jaar van ons een nieuwe creditcard. Ook als de datum op je card nog niet is verstreken.

Waar vind ik mijn maandelijkse creditcard rekeningoverzicht?

Rekeningoverzichten van je oude creditcard vind je terug in 'Berichten'. De rekeningoverzichten van je nieuwe creditcard plaatsen we maandelijks in 'Documenten'. Zo heb je meteen een goed overzicht van de documenten die voor jou van belang zijn. Zowel 'Berichten' als 'Documenten' vind je via jouw 'Profielpagina' rechtsboven in de Rabo App en in Rabo Online Bankieren.

Moet ik zelf mijn nieuwe creditcardnummer doorgeven bij online abonnementen?

Ja, dit geldt voor:

  • doorlopende online abonnementen, zoals Netflix
  • online aankopen bij webwinkels
  • een wallet, zoals PayPal

Je vindt deze informatie op je creditcard rekeningoverzicht. Wij adviseren je de overzichten van de afgelopen dertien maanden te bekijken om na te gaan welke abonnementen je hebt lopen. Daarna kun je bij deze partijen het nieuwe creditcardnummer doorgeven.

Let op! Het kan zijn dat je nieuwe creditcardnummer automatisch wordt gewijzigd. Controleer dit wel voor de zekerheid.

Ik heb mijn oude creditcard gebruikt voor een reservering. Kan ik nog op reis?

Heb je bijvoorbeeld een voorlopige boeking gedaan bij een hotel? Dan wordt deze boeking meestal bij je verblijf in het hotel definitief afgerekend. Je kunt bij het afrekenen dan je nieuwe creditcard gebruiken. Mocht de betaling toch op je oude creditcard worden gezet, dan neemt de dienstverlener contact met je op en kun je je nieuwe creditcardnummer doorgeven.

    Ik heb een bedrag retour gekregen, maar dit staat op mijn oude creditcard. Hoe boek ik dit bedrag naar mijn betaalrekening?

    Heeft een verkopende partij een bedrag op je oude creditcard teruggestort? En heb je je nieuwe creditcard al geactiveerd? Neem in dit geval contact met ons op via 088-722 6777. Het bedrag dat is gestort op je vervallen kaart wordt dan door ons op je rekening gezet. Dit is de betaalrekening die is gekoppeld aan de creditcard. Uiterlijk drie werkdagen nadat je creditcardsaldo is overgemaakt, is het bedrag beschikbaar op je betaalrekening.

    Let op! Het saldo wordt wel automatisch verrekend met een eventueel openstaand bedrag op je creditcard. Heb je bijvoorbeeld € 100 bij een webwinkel uitgegeven via je oude creditcard en krijg je € 500 retour? Dan wordt € 400 naar je betaalrekening overgemaakt.

    Ik heb zelf mijn reis of andere activiteit geannuleerd vanwege corona. Krijg ik mijn geld terug op mijn creditcard?

    Als je zelf een activiteit annuleert gelden hiervoor de annuleringsregels van de verkopende partij. De aankoopverzekering van je creditcard biedt hiervoor in ieder geval geen dekking. Mogelijk heb je zelf een annuleringsverzekering afgesloten, bijvoorbeeld bij een reis, dan kan deze dekking bieden. Heb je recht op een terugbetaling en is de betaling door de verkopende partij op je oude creditcard teruggestort, neem dan contact met ons op via 088-722 6777. Het bedrag dat is gestort op je vervallen kaart wordt dan door ons op je rekening gezet. Dit is de betaalrekening die is gekoppeld aan de creditcard. Uiterlijk drie werkdagen nadat je saldo is overgemaakt, is het bedrag beschikbaar op je betaalrekening.

    Let op! Het saldo wordt wel automatisch verrekend met een eventueel openstaand bedrag op je creditcard. Heb je bijvoorbeeld € 100 bij een webwinkel uitgegeven via je oude creditcard en krijg je € 500 terug van een geannuleerde reis? Dan wordt € 400 naar je betaalrekening overgemaakt.

    Kan ik saldo van mijn creditcard overboeken naar mijn betaalrekening?

    Ja. Een positief saldo kun je overmaken naar de betaalrekening die gekoppeld is aan je creditcard. Dit geldt alleen voor een positief tegoed. Bijvoorbeeld als je geld terug hebt gekregen op je creditcard. 

    Wil je saldo overmaken naar je betaalrekening? Bel de Creditcard Service Desk van de Rabobank op 088-7226777 (24 uur per dag, 7 dagen per week).

    Waarom krijg ik een Rabo GoldCard van Visa?

    Onze nieuwe Rabo GoldCard is een creditcard van Visa. Visa heeft werelddekking en biedt je naast de Rabo Wereldpas van Maestro (onderdeel van MasterCard) extra dekking. Zo kun je, met beide passen samen, overal ter wereld betalen.

    Kan ik een Mastercard omruilen voor een Visa of andersom?

    Heb je een Rabo GoldCard van Visa ontvangen? Dan hebben we ook een Rabo GoldCard van Mastercard voor je beschikbaar. Neem contact met ons op via 088-7226777 indien je wilt wisselen naar Mastercard. Let op! Ook met onze Rabo GoldCard van Mastercard krijg je een nieuw cardnummer en een nieuwe pincode.

    Heb je een RaboCard van Mastercard ontvangen? Dan hebben we nu helaas geen RaboCard van Visa voor je beschikbaar en is het nog niet mogelijk om je creditcard om te ruilen.

    Ik spaar met mijn oude creditcard automatisch Airmiles via Mastercard, wat moet ik nu doen?

    Wijzig je nummer bij Airmiles nadat je de nieuwe creditcard hebt geactiveerd. Dan kun je daarna gewoon verder sparen.
    Let op! Het is niet mogelijk om Airmiles te sparen met een Visa card.

    Is mijn bestedingslimiet gewijzigd?

    Aan het bestedingslimiet is niets gewijzigd. Je houdt dezelfde permanente limiet als die van je oude creditcard. Tijdelijke wijzigingen zijn niet meer van toepassing. Wil je opnieuw je limiet (tijdelijk) wijzigen? Dit regel je in Rabo Online Bankieren.

    Limiet creditcard aanpassen

    Ik wil geen creditcard meer, wat moet ik doen?

    Als je geen gebruik meer wilt maken van je creditcard kun je deze opzeggen of blokkeren. Of opzeggen mogelijk is hangt af van het betaalpakket dat je hebt gekozen. Bij sommige pakketten is de creditcard optioneel, bij andere pakketten zit de creditcard er standaard bij. Je kunt je card wel altijd blokkeren.

    Ben je je creditcard kwijt? Dan kun je je card (tijdelijk) blokkeren. Heb je deze weer gevonden? Dan deblokkeer je de card weer net zo makkelijk. Handig, want dit kan snel via de Rabo Bankieren App. Maar het is ook handig als je je creditcard maar enkele keren per jaar gebruikt. Bijvoorbeeld alleen tijdens de zomervakantie.

    Creditcard opzeggen Creditcard blokkeren

    De vervaldatum van de nieuwe card is niet over vijf jaar. Klopt dat?

    De vervaldatum (valid thru) van de nieuwe creditcards verschilt per kaart en ligt tussen de drie en de vijf jaar, zodat het vervangingsproces in de toekomst soepel verloopt.

    Kan ik de transacties met mijn nieuwe creditcard downloaden in CSV-formaat?

    Ja, dit is mogelijk vanaf eind juli 2020.

    De transacties van de nieuwe creditcard zijn te downloaden in een gewijzigd CSV-formaat. Wat is er verbeterd?

    De veranderingen staan beschreven in het document 'Formaatbeschrijving CSV_Creditcard' op rabobank.nl/seb (zie lamel 'verantwoording van af- en bijschrijvingen').

    Naar de veranderingen

    Mijn CSV download toont de informatie niet meer in kolommen, hoe kan ik dit oplossen?

    Raadpleeg hiervoor de handleiding 'importeren CSV in Excel' op rabobank.nl/seb (zie lamel 'verantwoording van af- en bijschrijving').

    Naar de veranderingen

    Kan ik de transacties van mijn nieuwe creditcard ook in het oude CSV-formaat downloaden, of andersom?

    De transacties van je nieuwe creditcard kunnen alleen in het nieuwe CSV-formaat gedownload worden. De transacties van je oude creditcard zijn niet te downloaden in het nieuwe CSV-formaat. De gegevens van de oude creditcard blijven tot 15 maanden beschikbaar na activatie van de nieuwe card.

    Kan ik de transacties van meerdere creditcards tegelijk downloaden?

    Dat is helaas nog niet mogelijk; er wordt aan gewerkt om dit in de nabije toekomst mogelijk te maken.