Veelgestelde vragen reisverzekering

Hoe lang loopt de doorlopende reisverzekering?

De Interpolis Doorlopende Reisverzekering kun je dagelijks opzeggen zonder opzegtermijn via Rabo Internetbankieren. Je hebt geen opzegtermijn.

Deze verzekering wordt elk jaar stilzwijgend verlengd. De begin- en einddatum van deze verzekering vind je op je verzekeringsbewijs.

Welke landen vallen onder Europadekking?

Met Europadekking ben je verzekerd in:

Nederland als je een reis met overnachting hebt geboektalle Europese landen, inclusief dagtrips zonder overnachtingeen aantal landen aan de Middellandse Zee, zoals Marokko, Israël en Tunesië

Lees meer over Europa- of Werelddekking

Is een dagje of weekend weg in Nederland verzekerd?

Binnen Nederland ben je verzekerd als je een reis hebt geboekt met minimaal één overnachting. Zorg wel dat je een origineel boekingsbewijs of een nota van je verblijf hebt. Je bent dus niet verzekerd als je bijvoorbeeld een nachtje gaat logeren bij een kennis.

Ga je alleen een dagje weg en wil je je bezittingen zoals smartphone, fotocamera en videocamera verzekeren? Bekijk dan eens de Interpolis BuitenDeDeur® verzekering.

Krijg ik het eigen risico van mijn zorgverzekering vergoed?

Met de Interpolis reisverzekering medische kosten in het buitenland verzekeren kan met de aanvullende dekking 'Geneeskundige kosten'. Je bent dan verzekerd tegen onvoorziene ziektekosten die je zorgverzekering niet vergoedt. Alleen het eigen risico van je zorgverzekering wordt niet vergoed op de Interpolis Reisverzekering.

Wanneer gaat de dekking precies in?

De dekking gaat in vanaf het moment dat je je woning verlaat en je vakantie begint. Je bent zowel op de heen- als de terugreis verzekerd.

Wat doet de alarmcentrale voor mij als ik hulp nodig heb?

Bij ziekte of problemen in het buitenland staat de Interpolis alarmcentrale dag en nacht voor je klaar. Je kunt je verhaal kwijt en zij nemen je zoveel mogelijk zorgen uit handen. Je kunt denken aan advies en ondersteuning bij bijvoorbeeld een bezoek aan een arts of ziekenhuisverblijf. Zij zorgen ook voor praktische zaken zoals betalingsgaranties, vervoer regelen voor de terugreis en het sturen van medicijnen, kunst- en hulpmiddelen.

Hoe lang of hoeveel dagen kan ik aaneengesloten op reis?

Op de doorlopende reisverzekering kies je zelf je maximaal verzekerde reisperiode. Je kunt de standaarddekking van 60 dagen uitbreiden naar 180 of 365 dagen. Het maakt niet uit hoe vaak je op vakantie gaat. Je bent altijd verzekerd zolang je de maximale reisduur per reis niet overschrijdt.

Je premie is afhankelijk van het aantal dagen dat je kiest. Je kunt op ieder moment je reisverzekering online wijzigen.

Vragen over het coronavirus

Ik zoek de laatste informatie over de reisadviezen van verschillende landen Ik wil nu een reis boeken naar een gebied dat op dit moment een negatief reisadvies heeft

Boek je een reis op het moment dat er voor het gebied een kleurcode oranje of rood geldt? Dan is het annuleren van de reis vanwege een kleurcode oranje of rood niet verzekerd op je doorlopende annuleringsverzekering. Dit is ook niet verzekerd als er tussendoor tijdelijk een kleurcode geel of groen is geweest.

Let op: heb je een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020? Dan is er geen dekking op basis van een kleurcode oranje of rood dat ontstaat door corona.

Controleer het reisadvies op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier zie je of er een kleurcode oranje of rood geldt voor je bestemming. 

Op de kortlopende annuleringsverzekering is annulering door een kleurcode oranje of rood niet verzekerd.

Ik reis toch naar een gebied waarvoor een negatief reisadvies geldt

Reizen naar een gebied dat de overheid afraadt, is je eigen verantwoordelijkheid. Je bent niet verzekerd op de doorlopende en kortlopende reisverzekering. Ook heb je geen dekking op je doorlopende annuleringsverzekering als je later de reis toch afbreekt vanwege de kleurcode oranje of rood.

Ik heb een reis geboekt naar een gebied waar een negatief reisadvies geldt

Neem eerst contact op met je reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij

Zij moeten je een oplossing aanbieden als er voor je bestemming een kleurcode oranje of rood geldt vanwege het coronavirus.

Ik krijg niet de volledige reissom terug, ik ontvang geen voucher en ik mag de reis niet omboeken

Neem in dit geval contact op met Interpolis. Interpolis kan je melding alleen in behandeling nemen als wordt voldaan aan de onderstaande 6 punten: 

  • Je vertrek staat gepland binnen 14 dagen. 
  • Het moet duidelijk zijn dat je reis door een kleurcode oranje of rood echt niet door kan gaan.
  • Interpolis heeft een verklaring nodig van je reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. In deze verklaring moet staan wat zij wel en niet vergoeden. 
  • Op het moment van het boeken van je reis was er nog geen kleurcode oranje of rood voor je reisbestemming.
  • Je hebt de doorlopende annuleringsverzekering vóór 26 maart 2020 afgesloten. 
  • Gaat het om een zakenreis? Dan moet je de aanvullende dekking zakenreizen verzekerd hebben.

Controleer het reisadvies op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier zie je of er een kleurcode oranje of rood geldt voor jouw bestemming.

Let op: heb je een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een kleurcode oranje of rood niet verzekerd.

Ik heb een reis geboekt en ik vertrek niet binnen 14 dagen

Interpolis kan je niet helpen met vragen of annuleringen als je niet binnen 14 dagen vertrekt

Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken de mogelijkheden met je. Interpolis kan in deze situatie nog niets voor je doen. Op dit moment is nog niet duidelijk tot wanneer er een kleurcode oranje of rood geldt en of je reis niet door kan gaan. Houd de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. 

Ik wil toch mijn reis nu annuleren

Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken de mogelijkheden met je. Is er kort voor vertrek nog steeds een kleurcode oranje of rood? En krijgt u niet uw volledige reissom terug, ontvangt u geen voucher en mag u uw reis niet omboeken? Neem dan contact op met Interpolis.

Ik heb alleen nog een aanbetaling voor mijn vakantie gedaan en twijfel of ik de rest moet betalen

Interpolis kan je niet adviseren of je de rest van de reiskosten ook nog moet betalen. Neem hierover contact op met de organisatie waarbij je je vakantie geboekt hebt. 

Let op: heb je een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een kleurcode oranje of rood niet verzekerd. 

Ik ontving een voucher van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij

Ik wil liever mijn geld terug in plaats van een voucher ontvangen

Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken de mogelijkheden met je. Interpolis kan in deze situatie niets voor je doen. Ook als je later moet bijbetalen voor je nieuwe reis verwijzen we je naar je reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Deze bijbetaling is niet verzekerd op je doorlopende of kortlopende annuleringsverzekering. 

Het bedrag van mijn voucher is niet gelijk aan het bedrag dat ik betaalde

Heb je bijvoorbeeld voor extra beenruimte of een stoelreservering betaald? Neem dan contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bieden vaak een oplossing hiervoor. Als zij geen oplossing bieden, dan kun je gebruik maken van de doorlopende annuleringsverzekering van Interpolis. Wel gelden dan de 6 punten uit het antwoord bij de vraag 'Ik heb een reis geboekt naar een gebied waar (opnieuw) een kleurcode oranje of rood geldt'.

Ik ben in een gebied waarvoor nu een negatief reisadvies wordt afgegeven

Doorlopende en kortlopende reisverzekering

Je blijft verzekerd, op voorwaarde dat je het gebied zo snel mogelijk verlaat. Doe je er niet alles aan om zo snel mogelijk te vertrekken of blijf je bewust in dat gebied? Dan ben je niet verzekerd op de doorlopende en kortlopende reisverzekering. De extra reiskosten die je maakt om het gebied zo snel mogelijk te verlaten, zijn niet verzekerd op de doorlopende en kortlopende reisverzekering.

Doorlopende annuleringsverzekering

Als je in een gebied bent waar op dat moment een kleurcode oranje of rood wordt afgegeven, dan is dit een geldige reden om uw reis af te breken. Hierbij gelden wel de voorwaarden dat

  • op het moment van boeken van je reis er geen kleurcode oranje of rood was voor je bestemming en;
  • je de doorlopende annuleringsverzekering vóór 26 maart 2020 hebt afgesloten.

De extra reiskosten die je maakt om het gebied zo snel mogelijk te verlaten, zijn niet verzekerd op de doorlopende en kortlopende reisverzekering.

Kortlopende annuleringsverzekering

Annulering door een kleurcode oranje of rood is niet verzekerd.

Ik ben op reis en moet daar in quarantaine maar ben zelf niet ziek

De extra reis- en verblijfkosten die je hierdoor moet maken, zijn niet verzekerd op de doorlopende en kortlopende reisverzekering. Bijvoorbeeld als je je hotelkamer niet mag verlaten. Ook het omboeken van je vlucht wordt niet vergoed door Interpolis. Interpolis adviseert je om contact op te nemen met je reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij.

Ik wil mijn vakantie met overnachting in Nederland annuleren op basis van negatief reisadvies

Dit is niet verzekerd op de doorlopende annuleringsverzekering. Alleen annulering van reizen naar een gebied waarvoor het Ministerie van Buitenlandse Zaken een kleurcode oranje of rood heeft afgegeven, is verzekerd. 

Op de kortlopende annuleringsverzekering is annulering door een kleurcode oranje of rood niet verzekerd. Neem contact op met de reisorganisatie of verhuurder. Zij bespreken de mogelijkheden met je.

Ik heb een kaartje voor een evenement dat niet doorgaat

Ik heb een kaartje voor een evenement in het buitenland

Voor buitenlandse evenementen wordt geadviseerd om eerst contact op te nemen met de organisator van het evenement. Zij bespreken de mogelijkheden met je. In de meeste gevallen bieden zij een oplossing. Neem contact met op met Interpolis wanneer dit niet het geval is. 

Let op: heb je een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een kleurcode oranje of rood niet verzekerd. 

Ik heb een kaartje voor een evenement in Nederland

De kosten van tickets voor evenementen in Nederland die geannuleerd zijn vanwege het coronavirus zijn niet verzekerd. Je kunt hiervoor contact opnemen met de organisator van het evenement.

Ik, een goede vriend(in), familielid of reisgenoot heeft het coronavirus

Ik heb het coronavirus en wil daarom mijn reis annuleren

Als je vanwege het coronavirus op korte termijn niet op reis kunt, is dat verzekerd op je doorlopende annuleringsverzekering. Voorwaarde hierbij is dat je vanwege je ziekte niet in staat bent om te reizen. Je hebt hiervoor wel een doktersverklaring nodig. 

Ik heb het coronavirus en moet hierdoor mijn vakantie afbreken

Dan ontvang je vanuit je doorlopende annuleringsverzekering een vergoeding voor de misgelopen vakantiedagen. Dit zijn de dagen dat je eerder naar huis moest gaan of in het ziekenhuis lag. Je hebt hiervoor wel een doktersverklaring nodig waaruit blijkt dat je vanwege ernstige medische problemen eerder naar huis moest gaan.

Ik heb in het buitenland (medische) kosten gemaakt omdat ik het coronavirus heb

De extra reis- en verblijfskosten die je hierdoor moet maken, zijn verzekerd op de doorlopende reisverzekering. De medische kosten zijn verzekerd op je zorgverzekering. Heb je medische kosten die je zorgverzekering niet vergoedt? Mogelijk zijn deze kosten dan verzekerd op je reisverzekering met de aanvullende dekking 'Geneeskundige kosten'. 

Let op: Indien je medische kosten moet maken, dan moet je altijd tijdens de reis contact opnemen met òf je zorgverzekering òf de alarmcentrale. Zo ontstaan er achteraf nooit onzekerheden over de vergoeding van de kosten.

Een familielid of goede vriend(in) heeft het coronavirus en ik wil mijn reis annuleren

Reis je op korte termijn en is je familielid of vriend(in) zo ziek dat de de kans van overlijden op korte termijn groot is? Dan is het annuleren van je reis verzekerd op je doorlopende annuleringsverzekering. Heb je een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is dit alleen verzekerd als het om een familielid in de 1e of 2e graad gaat. Bijvoorbeeld je moeder, broer of kind.

Mijn reisgenoot heeft het coronavirus

Gaat je reisgenoot hierdoor op korte termijn niet op reis of breekt hij of zij hierdoor de reis af? En reis je samen met die persoon heen en terug? Dan is dit verzekerd op je doorlopende annuleringsverzekering. Je reisgenoot moet dan wel een eigen annuleringsverzekering hebben waarop dit ook verzekerd is. Heeft je reisgenoot deze verzekering niet? Dan ben je ook niet verzekerd.

Ik heb een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020

Het coronavirus is een wereldwijd probleem en daardoor geen onzekere gebeurtenis meer. Heb je een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020? Dan is er geen dekking bij annuleren van je reis op grond van het coronavirus. Het gaat dan om bijvoorbeeld het annuleren van de reis vanwege een kleurcode oranje of rood, inreisverbod of het weigeren of intrekken van een visum.

Vragen over soorten vakanties en activiteiten

Ik ga op wintersport. Ben ik verzekerd?

Voor een goed verzekerde wintersportvakantie waarbij je gaat skiën of snowboarden sluit je een kortlopende of doorlopende reisverzekering af met een aanvullende wintersportdekking. Wil je ook dekking voor kosten door redding met een ‘banaan’ of helikopter vanaf de piste? Kies dan ook voor de aanvullende dekking geneeskundige kosten op de doorlopende reisverzekering.

Voor het verzekeren van je wintersportuitrusting heb je de aanvullende dekking bagage nodig.

Bekijk en wijzig je aanvullende dekking

Ik ga duiken. Ben ik verzekerd?

Voor duiken ben je niet automatisch verzekerd op de doorlopende reisverzekering. Je kunt dit verzekeren met de aanvullende dekking wintersport- en onderwatersport.

Wil je ook dekking voor medische kosten door een ongeval tijdens het duiken? Kies dan voor de aanvullende dekking Geneeskundige kosten op de doorlopende reisverzekering.

Voor het verzekeren van uw duikuitrusting heeft u de aanvullende dekking bagage nodig.

Bekijk en wijzig je aanvullende dekking

Ik ga in het buitenland de marathon lopen. Ben ik verzekerd?

Ja, marathon lopen in het buitenland is verzekerd op de doorlopende reisverzekering. Je bent verzekerd voor de (aanvullende) dekkingen die je zelf kiest.

Krijg je sponsorgeld of word je betaald door een organisatie? Kies dan ook voor de aanvullende dekking zakenreizen op de doorlopende reisverzekering. Je regelt dit voor de doorlopende reisverzekering eenvoudig online via Rabo Internetbankieren of via de Rabo Bankieren App.

Wil je een zakelijke kortlopende reisverzekering? Bel dan je bank of regel het via Rabo Internetbankieren. Via de app is de zakelijke dekking niet af te sluiten.

Ben ik verzekerd tijdens extreme sporten op vakantie?

Tijdens het uitoefenen van een sport loop je meer risico op een ongeval. Met de aanvullende dekking ‘Geneeskundige kosten’ op de Interpolis Doorlopende Reisverzekering ben je verzekerd voor medische kosten als gevolg van verschillende soorten sporten. Zeer extreme sporten zijn niet verzekerd met de doorlopende reisverzekering.

Voor het verzekeren van je sportuitrusting heb je de aanvullende dekking bagage nodig.

Ik ga (deels) voor mijn werk naar het buitenland. Ben ik verzekerd?

Voor een zakenreis of een combinatie van zaken- en privéreis heb je de aanvullende dekking zakenreizen nodig. Je regelt dit voor de doorlopende reisverzekering eenvoudig online via Rabo Internetbankieren of via de Rabo Bankieren App.

Wil je een zakelijke kortlopende reisverzekering? Bel dan je bank of regel het via Rabo Internetbankieren. Via de app is de zakelijke dekking niet af te sluiten.

Ben ik verzekerd tijdens mijn stage in het buitenland?

Met de doorlopende reisverzekering voor studenten ga je het hele jaar verzekerd op reis. Niet alleen je stage in het buitenland is verzekerd. Je bent ook verzekerd bij een weekendje weg, festivalweekend of een vakantie in Nederland én buitenland.

Vragen over schade aan bagage

Is schade aan mijn bagage verzekerd?

Ja, als je de aanvullende dekking "Bagage' op je reisverzekering hebt. Alle bezittingen die je meeneemt op vakantie zijn dan verzekerd tegen beschadiging, diefstal en verlies. Interpolis verwacht uiteraard wel dat je zorgvuldig met je spullen omgaat.

Bekijk en wijzig je aanvullende dekking

Is schade ontstaan in het ruim van een vliegtuig verzekerd?

Ja, als je bagagedekking afsluit bij je reisverzekering dan is je bagage verzekerd tegen beschadiging, diefstal en verlies. Behalve je breekbare goederen of kostbaarheden (zoals elektronica, sieraden en geld). Neem deze spullen altijd als handbagage mee.

Zijn je spullen beschadigd door toedoen van je vervoersmaatschappij of zijn je spullen verloren of gestolen? Doe dan altijd aangifte bij de luchtvaartmaatschappij.

Mijn koffer is niet aangekomen. Wat nu?

Heb je de aanvullende dekking ‘Bagage’ op je doorlopende reisverzekering? Dan ben je bij het verliezen van je koffer verzekerd. Met de (standaard)dekking ‘Personenhulp’ ontvang je tot € 150 - als je bagage niet of te laat aankomt op de heenreis, om kleding en toiletspullen te kopen.

Bekijk en wijzig je aanvullende dekking

Zijn mijn ski’s en snowboard verzekerd tegen diefstal?

Je (gehuurde) ski's of snowboard zijn verzekerd tegen diefstal als je de extra dekking bagage afsluit bij je doorlopende reisverzekering. Je hebt € 0 eigen risico. Zorg wel dat er altijd toezicht is op je ski's of snowboard bijvoorbeeld als je gaat lunchen.

Tips om diefstal te voorkomen: zet je ski's vast met een skislot, berg je ski's op in een kluis of verwissel je ski met die van een reisgenoot, zodat de ski's geen paar vormen. Worden je ski's toch gestolen? Doe dan altijd aangifte.

Bekijk en wijzig je aanvullende dekking

Vragen over schade met de auto in het buitenland

Ik had autopech tijdens mijn reis. Is dit verzekerd?

Je kunt met je auto in het buitenland altijd te maken krijgen met een aanrijding of pech. Je autoverzekering dekt deze kosten niet altijd (volledig). Als je voertuighulp op reis afsluit bij de Interpolis Doorlopende Reisverzekering ben je tijdens je vakantie verzekerd bij uitval van je auto of motor. Ook af te sluiten voor je aangekoppelde caravan, vouwwagen of aanhanger. Interpolis vergoedt dan onder andere de kosten van reparatie ter plekke, verslepen van je auto en extra hotelovernachtingen.

Is een huurauto voor mijn vakantie verzekerd?

Schade met of aan de huurauto is niet verzekerd op de kortlopende en doorlopende reisverzekering van Interpolis. Ook het eventuele eigen risico bij een schade is niet verzekerd. Sluit dus altijd een aparte verzekering af bij de verhuurder van de auto.

Meer tips over auto huren in het buitenland

"Er werd snel gereageerd op mijn online melding. Het telefoongesprek verliep heel prettig en ik werd goed geholpen. De afhandeling verliep sneller als ik had verwacht."

- RC Niessen (Groningen)

Schade melden

Wil je schade melden? Meestal wordt je schade met één telefoontje afgehandeld. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Neem online of telefonisch contact met Interpolis op. Wel zo prettig.

Direct schade melden op Interpolis.nl

Ben jij al klaar voor je volgende reis?

Bekijk en wijzig je reisverzekering via Rabo Online Bankieren of de Rabo Bankieren App.

Bereken je premie