Blog bouw

Leontien de Waal

De grote trek

Leontien de Waal

Nee, dit wordt geen recensie in een culinaire rubriek. Of een verhaal over winter- en zomervogels.  Wat mij bezighoudt is een ándere ‘grote trek’: die van woningzoekenden naar de stad. De grotere Nederlandse steden maken momenteel namelijk een sterke bevolkingsgroei door. In de jaren zestig kwam door groeiende welvaart voor veel mensen een auto en een eigen woning met meer perceelruimte binnen bereik. Het gevolg was sterke suburbanisatie en, tot en met het midden van de jaren tachtig, een krimp van de bevolking in sterk stedelijke gebieden. Dankzij  stadsvernieuwing en de verdere ontwikkeling van de kennis-en diensteneconomie is de stad weer populair geworden. Sinds 2006 groeien de meest stedelijke gemeenten zelfs sterker dan de bevolking in de rest van Nederland. Niet alleen pas afgestudeerden en jonge tweeverdieners, maar ook een significante groep jonge gezinnen wil graag in de stad wonen. 

Eigentijds wonen …

Een aanzienlijk deel van de midden- en hogere inkomensgroepen woont liever niet in een voorstad of op een VINEX-locatie. In de praktijk zijn gewenste stadswoningen echter beperkt beschikbaar of sluiten ze niet aan bij wensen rond comfort en bereikbaarheid. Een woning uit de jaren dertig van de vorige eeuw klinkt romantisch, maar wanneer je drie straten verderop moet parkeren en de energierekening voegt maandelijks ruim tweehonderd euro aan je netto woonlasten toe, wordt dit plaatje minder aantrekkelijk. Er is behoefte om vrijkomende plekken aan de randen van  de (binnen)stad op te vullen met aantrekkelijke woonconcepten. Dergelijke vrije locaties ontstaan door het vertrek van bijvoorbeeld industrieën. Het verbaasde me niet dat  een recent opgeleverd  Randstedelijk stadsproject met zeer ruime, nieuwe woningen, een flexibel indeelbare plattegrond (plusminus tweehonderd vierkante meter) en een eigen parkeerplaats onder de woning binnen enkele weken was ‘uitverkocht’. Dit ondanks  een prijskaartje dat  er niet om liegt (ruim 500.000 euro), een ‘tuin’ van amper veertig vierkante meter en de buren binnen hoor- en kijkafstand. Voor de hartstochtelijke stedeling zijn dit kennelijk details die niet opwegen tegen het wonen rondom een fabriekskern die is omgetoverd tot nieuwe trekpleister met maatschappelijke functies en horeca.

... en ontzorgd worden

Eigentijds wonen in de stad gaat verder dan een leuk nieuwbouwconcept met enkele historische elementen.  Onderzoeken tonen aan dat de arbeidsproductiviteit in de stad hoger ligt en ook sneller groeit dan elders. Gelet op de midden- en hogere inkomensgroepen doet dit vermoeden dat inwoners  ook drukker zijn en zuiniger zijn op hun weinige vrije uren. Er zijn bouwers die hierop inspelen door, vaak in samenwerking met toeleveranciers, nieuwe woningen geheel ‘bewoonbaar’ op te leveren.  De nieuwe eigenaar hoeft nergens meer naar om  te kijken. Mogelijk bestaat  er ook interesse in woningen waarbij men  groter onderhoudswerk (zoals schilderen) voor een reeks van jaren  afkoopt. Heeft u deze doelgroep al in het vizier? Of spelen in uw werkgebied vooral andere behoeften? Hoe en met welke partners gaat u uw doelgroep verrassen? Wellicht gaat u ook binnenkort adverteren met ‘binnen enkele weken volledig verkocht!’. De Rabobank ziet kansen voor bouwondernemers met een heldere woonpropositie aansluitend bij leefstijlen. Enkel een degelijk ‘bouwproduct’ volstaat niet meer. 

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 7 mei 2015

Reageer via Rabobank Bouw netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank