Thema-update: Verblijfsrecreatie

De verzadigde vakantiemarkt

Het gaat vakantieparken niet voor de wind. De concurrentie neemt toe, de markt raakt verzadigd en de grillige consument stelt prijs op de állerbeste deals. Wat moeten individuele vakantieparken doen om het tij te keren?

Vakantieparken aan de kust, bij Amsterdam of aan grote waterpartijen profiteren van het toenemend aantal buitenlandse toeristen. Vooral Duitsers, Belgen en Britten doen een duit in het zakje. Maar de binnenlandse markt zit een beetje in het slop. Een vakantie in eigen land heeft bij de meeste Nederlanders ingeboet aan populariteit. Daar komt bij dat de Nederlandse consument zijn vakantie-uitgaven kritisch langs de meetlat legt en een zwak heeft voor kortingsacties. En intussen speurt hij fanatiek naar die ene unieke beleving, want het aanbod is immers enorm.

Luxe keuzepositie voor consumenten

Meer dan ooit zijn vakantieparken afhankelijk van mooi weer, nu consumenten de luxe hebben om steeds later te boeken. Touroperators stunten met goedkope zonvakanties, pretparken bieden logies aan en B&B’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar de groei van het aantal bungalows en luxe chalets vormt de grootste dreiging. Nederland blijft een populair vakantieland, maar door de sterk verzadigde markt wordt de uitdaging steeds groter om op te vallen en gasten te verleiden bij ú te boeken.

Online krachtmeting

Bijna 80% van de Nederlandse consumenten oriënteert zich online bij het boeken van een vakantie. Grote vakantieketens gebruiken die enorme datastroom om persoonlijke vakantieaanbiedingen te creëren. Maar het ontwikkelen daarvan is complex en vraagt om grote investeringen.

Uiteindelijk draait het natuurlijk om de vakantieganger, die wil vooral geholpen worden door inzicht in het enorme vakantieaanbod. Uw concept moet daarom aansluiten op de verwachtingen, met name online. Transparantie, doelgroepbenadering en een goede ‘responsive’ website zijn essentieel. En vergeet de ‘adwords’ niet. Met een ‘slim’ geschreven website vinden klanten u het snelst.

Uitblinkers gezocht!

Alleen unieke parken kunnen zich onderscheiden. De consument is meestal hooguit bereid een meerprijs te betalen voor een vakantie die een speciale herinnering achterlaat. Voor extra beleving kiezen ondernemers daarom steeds vaker voor thematisering en integratie tussen dag- en verblijfsrecreatie.

Die aanpak heeft al heel wat bijzondere accommodatieconcepten opgeleverd. Denk aan boomhutten, duinbungalows, strandvilla’s en pipowagens. De voorbeelden van prachtige creatieve concepten rijzen de pan uit en onderstrepen de noodzaak om te blijven investeren. En om in schaarste te voorzien. Kopieer dus niet klakkeloos de succesnummers van anderen, maar zoek naar innovatieve en bijzondere logies, attracties en (horeca)concepten.

Thema-update Verblijfsrecreatie

In de thema-update wordt dieper ingegaan op de grote uitdagingen voor vakantieparken en de geweldige concurrentie waar zij mee te kampen hebben. Ook worden er boeiende voorbeelden aangehaald van ondernemers die zich met unieke vakantieconcepten hebben onderscheiden, ondanks het sterk verzadigde vakantieparkenlandschap.

Lees de Thema-update Verblijfsrecreatie

Contact

Rabobank