Twee mensen zitten tegenover elkaar aan een tafel

Een bedrijf starten in de zorg, zo doe je dat

Veel mensen starten een eigen bedrijf in de zorg omdat ze dan zelf kunnen bepalen hoeveel en wanneer ze werken. Wil jij ook ondernemen in de zorg? Lees dan hier waar je op moet letten en aan welke specifieke regels je moet voldoen.

Bedrijven in de zorg: een overzicht

De zorgsector is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse economie. In totaal werkten er in 2022 zo’n 1,6 miljoen mensen in de sector volgens het CBS.

De afgelopen jaren nam het aantal zelfstandigen in de zorg toe. In 2022 hadden 178.000 mensen een eigen zorgbedrijf, 75 procent daarvan was zzp’er.

Bedrijf starten in de zorg: checklist

Een eigen bedrijf starten in de zorg kan op verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld starten als zelfstandig verpleegkundige, fysiotherapeut, tandarts of psycholoog. Je kunt ook zorgondernemer worden, bijvoorbeeld door een wijkteam in de thuiszorg aan te sturen of een itzendbureau te starten. Dit gebeurt meestal als franchise.

Als je een eigen bedrijf in de zorg start, komt er veel op je af. In de volgende checklist zie je welke 5 stappen je in ieder geval moet zetten.

1. Inschrijven KVK

Iedere zelfstandig ondernemer moet zich inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Hiervoor maak je online een afspraak om op één van de kantoren langs te komen. Je inschrijving kost eenmalig € 80,10.

Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. De KVK geeft jouw bedrijfsgegevens na inschrijving in het Handelsregister automatisch door.

Je krijgt een btw-identificatienummer en omzetbelastingnummer toegewezen en bent klaar om te ondernemen. Zodra je geregistreerd bent als ondernemer, kun je ook direct een zakelijke rekening openen om je bedrijfsfinanciën goed en professioneel te regelen.

2. Contracten met zorgverleners

Het is belangrijk om contracten met zorgverleners af te sluiten, zodat je patiënten hun declaraties kunnen indienen. Als zorgaanbieder heb je een aantal mogelijkheden. Je sluit zelf contracten af met verzekeringsmaatschappijen of doet dit via een bemiddelingsbureau of thuiszorgorganisatie.

3. De AGB-code

Om deze zorgcontracten af te mogen sluiten, heb je een AGB-code nodig. Deze code staat voor Algemeen Gegevensbeheer Zorgverleners (AGB). Het AGB is het landelijke identificatieregister in de zorg, waar iedere zorgverlener of -organisatie een unieke code voor heeft.

Als je een eigen praktijk begint, moet je zelf een AGB-code aanvragen. Sluit je als zelfstandig ondernemer aan bij een praktijk? Dan kun je hun code gebruiken.

4. Kwaliteitseisen

Uiteraard moet je als zzp’er in de zorg aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zorgaanbieders tot kwalitatief goede zorg. De overheid heeft hier een handige checklist voor die je kunt gebruiken bij de start van je bedrijf.

Zo moet iedere zorgaanbieder een kwaliteitssysteem hebben. Hieronder vallen onder meer een klachtenregeling en een eigen zorgdossier.

5. Controle inspectie

Als zelfstandige in de zorg ben je een ‘zorgaanbieder’. Om de kwaliteit van de zorg op orde te houden, krijgt iedere nieuwe zorgaanbieder een check van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Na je inschrijving in het Handelsregister vraagt de Inspectie je daarom om een digitale vragenlijst in te vullen.

Illustratie van een vergrootglas boven een document

Voorbeeld ondernemingsplan zorg

Wil jij voor jezelf beginnen in de zorg? Gebruik dit handige gratis template om sterk van start te gaan!

Download gratis voorbeeld

Bedrijf starten in de zorg: wettelijke verplichtingen

Als je een bedrijf wilt starten in de zorg, moet je je houden aan een aantal wettelijke verplichtingen. We zetten ze hier voor je op een rij.

Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza)

Sinds 1 januari 2022 heb je te maken met de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza). Deze wet vervangt de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi). Dat betekent dat er nieuwe toetredingsregels voor zorg- en jeugdhulpaanbieders zijn.

Zo is er bijvoorbeeld een meldplicht en een vergunningstelsel. Meer weten over de Wtza? Bekijk dan de regels zodat je helemaal op de hoogte bent.

BIG-registratie

Voor een aantal beroepen is een BIG-registratie verplicht. BIG staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Wanneer je geen BIG-registratie hebt terwijl dit wel verplicht is voor jouw beroep, mag je je beroep niet uitvoeren.

Voor deze beroepen moet je je na het afronden van je opleiding inschrijven in het BIG-register:

    Apotheker Arts Fysiotherapeut Gezondheidszorgpsycholoog Klinisch technoloog Orthopedagoog-generalist Physician assistant Psychotherapeut Tandarts Verloskundige Verpleegkundige

Per functie gelden er eisen voor het behouden van de registratie in het BIG-register. Je moet bijvoorbeeld voldoende educatiepunten halen. Een registratie is 5 jaar geldig, je krijgt vanzelf bericht om je opnieuw te registreren.

Houd een patiëntendossier bij

Elke zelfstandig zorgverlener is verplicht voor iedere cliënt een medisch dossier bij te houden. Hierin leg je gegevens vast over onder andere de gezondheid van patiënten en het behandeltraject.

Een patiënt heeft het recht zijn of haar medisch dossier in te zien. Het is een wettelijke verplichting om patiëntendossiers ten minste 15 jaar te bewaren.

Verzekeringen

Als ondernemer in de zorg moet je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben. Die beschermt je tegen schadeclaims voor het toebrengen van schade aan personen of spullen van anderen.

Dat kan bijvoorbeeld gaan om het onkundig verrichten van diensten, het maken van een medische fout of het leveren van gebrekkige producten.

Verder is het als zzp’er belangrijk ook te denken aan je verzekeringen, denk bijvoorbeeld aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor als je ziek wordt.

Illustratie van een stapel muntjes

Bedrijf starten in de zorg: belangrijke aandachtspunten

Tarieven vaststellen

Als ondernemer in de zorg ben je niet volledig vrij in het bepalen van je tarief. De Nederlandse Zorgautoriteit stelt jaarlijks de maximale tarieven vast van een aantal beroepen in de zorg, waaronder orthodontisten, psychiaters en tandartsen.

Zorg dat je niet te ver onder de maximale tarieven gaat zitten, dat is geen goede manier om je te onderscheiden. In de meeste gevallen betalen patiënten hun zorg namelijk niet zelf.

Algemene voorwaarden opstellen

In de algemene voorwaarden beschrijf je onder meer de regels over de aansprakelijkheid, betalingsvoorwaarden en hoe je eventuele klachten in behandeling neemt. Het document beschermt je als er een geschil komt met de klant.

Je staat veel sterker als je kunt aantonen dat jij (vooraf!) de algemene voorwaarden hebt meegestuurd en dat de klant daarmee akkoord is gegaan. Overleg bij het opstellen van algemene voorwaarden met jouw brancheorganisatie over de standaarden in de zorgsector.

Als je zelf algemene voorwaarden opstelt, laat er dan, voordat je de voorwaarden aan een cliënt voorlegt, een juridisch adviseur naar kijken.

Administratie bijhouden

Zelfstandig ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun belastingaangifte en administratie. Denk aan de urenregistratie, rittenadministratie, facturen en bonnen die iedere zelfstandige moet bijhouden en bewaren.

Als zelfstandige in de zorg bewaar je ook declaraties via een persoonsgebonden budget (pgb), en houd je je patiëntendossiers bij. Ruim hier wekelijks, en het liefst dagelijks, even tijd voor in. Er zijn verschillende online tools beschikbaar om dit zo eenvoudig mogelijk te maken.

Acquisitie doen

Een van de belangrijkste onderdelen van zelfstandig ondernemen is acquisitie plegen. Als je meerdere klanten hebt is dat niet alleen goed voor een gezonde bedrijfsvoering, maar voorkomt dat ook dat de Belastingdienst je ziet als schijnzelfstandige.

Als je het hele jaar voor één opdrachtgever werkt, kan de Belastingdienst dat als een verkapt dienstverband aanmerken.

Bedrijf starten in de zorg: 3 opties

Er zijn verschillende manieren om als zelfstandige te starten in de zorgsector. We zetten 3 opties op een rij:

  1. Bij een praktijk
  2. Via een bemiddelingsbureau
  3. Op franchisebasis

Optie 1: bij een praktijk

Je kunt als zelfstandige fysiotherapeut of psychotherapeut aansluiten bij een bestaande praktijk. Je draait dan geheel zelfstandig je diensten, maar maakt gebruik van de faciliteiten van de praktijk (zoals werkruimte, toilet en receptionist). Je huurt als het ware een werkplek.

Je kunt ook direct een eigen praktijk starten in de zorg, maar hier is vaak een flink startkapitaal voor nodig. Je hebt een pand nodig, inventaris en andere investeringen.

Optie 2: via een bemiddelingsbureau

Er zijn tal van bemiddelingsbureaus waarbij je je als zzp’er in de zorg kunt aansluiten.

Het gevaar hierbij is wel dat de Belastingdienst je niet als zelfstandig ondernemer ziet. Hoe meer aspecten van je bedrijfsvoering je uitbesteedt aan een bureau, hoe eerder je in de gevarenzone komt. De kans is dan groot dat je als uitzendkracht wordt gezien. Beheer bijvoorbeeld altijd zelf je zorgdossiers in je eigen systeem.

Optie 3: op franchisebasis

De nieuwste trend is om te gaan werken als zorgondernemer. Dit zijn veelal (wijk)verplegers die voor zichzelf beginnen. Ze sluiten zich aan bij een landelijke of regionale thuiszorginstelling, waarvoor ze lokaal een wijkteam of uitzendbureau opstarten. Dit is in de meeste gevallen op franchisebasis.

De franchisebasis betekent dat veel zaken centraal geregeld worden, zoals marketing, automatisering, administratie, declaraties en het contact met verzekeraars.

Vaak betaal je een fee om jezelf in te kopen en te gaan ondernemen. Je start met veel minder risico, maar hebt ook minder vrijheid.

Een illustratie van een persoon die surft op een betaalpas

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Veelgestelde vragen

phone

Hulp nodig?