In 7 stappen een schildersbedrijf starten in 2025
Werk jij als schilder en wil je jouw eigen bedrijf starten? In 7 stappen nemen wij je mee hoe jij je eigen schildersbedrijf kunt opzetten.
Schildersbedrijven in Nederland
Laten we eerst even naar de cijfers kijken. De bouwsector biedt volop kansen, maar kent ook uitdagingen. In 2023 hadden schildersbedrijven hun handen vol aan opdrachten, zo blijkt uit onderzoek van RaboResearch. Nederland telt ongeveer 15.500 schilders- en glaszetbedrijven. Bijna 13.000 daarvan zijn eenmanszaken. Dat betekent dat je in goed gezelschap bent als starter.
Stap 1. Je bedrijf officieel maken
Eerst het praktische werk: je inschrijven bij de KVK. Dat is in Nederland verplicht. Goed nieuws: je hoeft je maar één keer in te schrijven, want de KVK geeft je gegevens automatisch door aan de Belastingdienst. Inschrijven kost eenmalig € 80,10.
Stap 2. Schrijf een ondernemingsplan voor jouw schildersbedrijf
Tijd om je ideeën scherp te krijgen. Met een ondernemingsplan maak je je dromen concreet. Deze vragen helpen je op weg:
- Wat wordt jouw specialiteit?
- Wie worden je klanten?
- Hoe vind je die klanten?
- Wie zijn je concurrenten?
- Hoeveel geld heb je nodig om te starten?
Breng je doelgroep in kaart
Een eigen schildersbedrijf is leuk, maar je hebt er niets aan als je geen klanten hebt. Breng daarom eerst je doelgroep in kaart en kom erachter wat klanten zoeken in een schilder.
Zorg voor de juiste spullen
Kwasten, rollers, schoonmaakspullen, schuurpapier en rolsteigers: voor schilders zijn de juiste gereedschappen onmisbaar. Maar het draait niet alleen om de juiste spullen. Zorg ook voor bedrijfskleding, met een herkenbaar logo.
Je zult als schilder veel op pad zijn. Een eigen bedrijfsauto met voldoende opbergruimte is daarom ook van groot belang.
Stap 3. Je tarieven bepalen
Je kunt als schilder op drie manieren je tarief bepalen.
De schilderstarieven in 2024
Ben jij benieuwd welke prijs zelfstandige schildersbedrijven rekenen voor hun diensten? Of wil je weten of jouw tarief overeenkomt met wat andere schilders rekenen? Volgens Loonwijzer kunnen huisschilders een minimum van € 35 rekenen en een maximum van € 60.
Financiering nodig voor jouw bedrijf?
Je kunt op verschillende manieren aan geld komen. Bekijk dit handige overzicht van Rabobank om te zien welke financiering het beste bij jou past.
Stap 4. Je administratie opzetten
Als ondernemer beheer je zelf je offertes, facturen en administratie. Ben je niet zo goed met cijfers? Overweeg dan een boekhouder in te schakelen. Hoewel dit een investering is, levert het vaak meer op dan het kost. Een boekhouder is op de hoogte van alle fiscale regels en zorgt ervoor dat je het maximale uit je btw-aangiftes haalt.
Houd rekening met de omzetbelasting
Belangrijk voor straks, als zelfstandig schilder bereken je btw over je werk. Meestal doe je per kwartaal btw-aangifte, maar dit hangt af van hoeveel je verdient.
Zakelijke rekening openen
Ook belangrijk: open een zakelijke rekening. Daarmee houd je privé- en zakelijke uitgaven automatisch gescheiden. Dat scheelt je veel tijd bij je administratie.
Stap 5. Sluit de juiste verzekeringen af
Ondernemen is spannend en er komt veel op je af. Stel dat je tijdens het schilderen van raamwerk per ongeluk van een ladder valt, dan zul je zelf de financiële gevolgen moeten dragen. Als ondernemer heb je namelijk geen werkgever die deze risico's voor jou opvangt.
Het is belangrijk dat je risico's afdekt door de juiste verzekeringen af te sluiten. Voor schilders zijn een aantal verzekeringen belangrijk:
Kom je er niet zo goed uit? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan met een Rabobank-expert. Je krijgt inzicht in je risico’s en kijkt samen naar de meest geschikte oplossingen voor je bedrijf.
Stap 6. Aansluiten bij je vakgenoten
Samen sta je altijd sterker. Je kunt lid worden van organisaties als Zelfstandigen Bouw, ZZP Nederland of OnderhoudNL. Het is niet verplicht om lid te worden, maar wel slim. Zo blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen in je vak.
Stap 7. Bouwen aan je bekendheid
Een goede schilder zijn is één ding, gevonden worden is een tweede. Tevreden klanten zijn je beste reclame. Behandel daarom elke klant als een mogelijke ambassadeur van je bedrijf. Mond-tot-mondreclame is een goede vorm van marketing voor de meeste schilders.
Zorg ook dat jouw eigen website vindbaar is in Google en je via sociale media-kanalen jouw werk laat zien, met bijvoorbeeld before and after-foto's van de schildersklussen.
Nu zelf aan de slag
Met deze stappen leg je een stevige basis voor jouw eigen schildersbedrijf. Succes met het opstarten van je onderneming en met je eerste opdrachten!