Winst om verder te groeien, zo doen deze ondernemers dat

Je onderneming noteert positieve cijfers. Mooi natuurlijk, maar wat nu? Drie ondernemers vertellen hoe zij hun winst gebruiken om door te kunnen groeien.

Achraf Talhaoui

Ondernemer: Achraf Talhaoui
Bedrijf: Qando
Locatie: Vught
Activiteiten: inkoopadviesbureau
Aantal fte: 10

“De winst investeren in medewerkers”

Al sinds de oprichting in 2010 groeit Qando jaarlijks met dubbele cijfers. En dat zonder externe financiers. “Wij helpen organisaties om beter in te kopen en concentreren ons hierbij op IT-inkoop en inkoopsoftware”, aldus Achraf Talhaoui. De winst stak het bedrijf de afgelopen jaren onder meer in een nieuwe website, een CRM-systeem en marketing.

Maar bovenal vloeit het geld terug naar de werknemers. Want, zo stelt de eigenaar, zij vormen het echte kapitaal van Qando. “Wij verkopen kennis en het is daarom essentieel dat de kennis en kunde van onze consultants altijd up-to-date is. Het is de brandstof en grondstof van ons bedrijf.”

Inmiddels telt Qando zeven vaste medewerkers en werken er vier zzp’ers. Een deel van de winst mogen zij steken in opleiding en ontwikkeling naar keuze. Het afgelopen jaar heeft elke medewerker van het bedrijf een cursus IPMA-projectmanagement gevolgd. “De winstbonus wordt overigens aan het hele team uitgedeeld. Onderling bepaalt het team wie welk deel krijgt.”

Dirk Jan Dokman

Ondernemer: Dirk Jan Dokman
Bedrijf: CX Company
Locatie: Rotterdam
Activiteiten: platformtechnologie voor klantcontact
Aantal fte: 60

“Mensen, marketing en nieuwe technologie”

Het klinkt behoorlijk onlogisch. Je verkoopt een winstgevend bedrijf om je op het andere bedrijf te richten dat nog geld kost. En toch is dat precies wat Dirk Jan Dokman deed. Hij verkocht eind 2016 Webcare Company en ging door met zusterbedrijf CX Company, dat onder meer virtuele assistenten op websites levert.

De miljoenen die deze deal in het laatje bracht, steekt CX Company nu volledig in het eigen bedrijf. Deels in verdere ontwikkeling van de technologie. “We investeren nu fors in artificial intelligence. Dan kun je denken aan chatbots die op basis van veelgestelde vragen nieuwe antwoorden produceren.”

De winst die het bedrijf maakt wordt verder ingezet in de versterking van het eigen team. “Als er een collega weggaat, dan proberen we deze te vervangen door een meer ervaren iemand”, aldus Dokman. Ook heeft CX Company de vestigingen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk uitgebreid.

Daarnaast steekt het bedrijf veel geld in marketing. “Onze technologie is van wereldklasse, maar je hebt geld nodig om die boodschap aan de man te brengen. Dat is ontzettend belangrijk. Zonder winst zouden we die mogelijkheid niet hebben.”

Hendrik van de Wal

Ondernemer: Hendrik van de Wal
Bedrijf: Buyers World
Locatie: Amsterdam
Activiteiten: groothandel in zonnepanelen
Aantal fte: 4

"Don’t put all your eggs in one basket”

Ooit zat Hendrik van de Wal nog even op de universiteit. En in dat ene jaar heeft hij naar eigen zeggen één ding goed in z’n oren geknoopt. Dat het belangrijk is om risico’s te spreiden. Of, zoals hij het zelf verwoordt: ‘Don’t put all your eggs in one basket.’ En dat doet deze ondernemer door voortdurend nieuwe bedrijven te starten.

“Wij zagen om ons heen de nodige concurrenten omvallen. Ik vond het belangrijk dat we minder afhankelijk zouden worden van één branche. Daarom hebben we de winst die we met Buyers World boekten ingezet om een nieuwe onderneming te beginnen, het energieadviesbureau Energie+.”

Dat bedrijf runde hij aanvankelijk heel basic. “Geen schulden, geen management-fee”, aldus Van de Wal. Al het geld bleef in het bedrijf, bedoeld om het verder te laten groeien. Pas toen de onderneming op stoom begon te raken, gunde Van de Wal zichzelf een fee.

Momenteel is de ondernemer bezig met alweer zijn derde bedrijf. Hij en zijn compagnon hebben een deel van de merkrechten van het roemruchte Blaupunkt gekocht, leverancier van robotstofzuigers. “Als wij een nieuw bedrijf beginnen, willen we zo snel mogelijk facturabel zijn. Daarom halen we er direct mensen bij die de juiste kennis en expertise hebben om dat bedrijf te laten slagen. Zelf halen we er in het begin geen geld uit, we doen dat pas als het goed draait. We zijn nu alweer bezig met ons volgende bedrijf.”