Buiten naast heftruck

Zo komt Donselaar Tenten sterker uit de coronacrisis

Donselaar Tenten was net verhuisd naar een gloednieuwe locatie, toen half maart ineens 80% van de omzet wegviel. Door snel naar andere klanten op zoek te gaan en goed financieel inzicht weet oprichter Erik van Donselaar zijn bedrijf door deze zware crisis heen te loodsen.

Voor de meeste tentenbedrijven zijn de eerste maanden van het jaar traditioneel het rustigst. Zo ook voor Donselaar Tenten uit het Utrechtse Woudenberg. Toch hebben de 25 medewerkers begin 2020 hun handen vol.

Het bedrijf is net verhuisd, van een huurlocatie in Barneveld naar een nieuw onderkomen even verderop. En het inrichten van 12.000 vierkante meter, waarvan 3.000 vierkante meter opslag, blijkt een flinke klus. Oprichter Erik van Donselaar maakt zich op voor wat het beste jaar ooit moet worden.

Omzet weg, wat nu?

Maar dan is het 12 maart en komt het kabinet tijdens een ingelaste persconferentie met nieuws: alle evenementen vanaf 100 mensen worden voorlopig verboden. "Wij leveren tentoplossingen in vrijwel alle denkbare varianten. Dan moet je onder meer denken aan bruiloften, grote beurzen en festivals als Lowlands en Dance Valley. Binnen een paar dagen waren we 80% van onze omzet kwijt", vertelt Van Donselaar.

Opdrachtgevers beroepen zich op juridische overmacht. Dit betekent dat zijn bedrijf in de meeste gevallen geen annuleringskosten mag rekenen. De eerste zorg voor Van Donselaar is dan ook zijn cashflow.

"Het nieuwe pand hebben we met een zakelijke lening gefinancierd. Gelukkig kwam de Rabobank ons meteen tegemoet, met het opschorten van de afbetalingsverplichting. Toen even later ook de NOW-regeling werd gepresenteerd, kregen we weer iets meer lucht. Het opstellen van prognoses had toen nog weinig zin, omdat je totaal niet kon voorspellen hoe dit verder zou gaan."

Een ander klantsegment

De ondernemer wil koste wat kost zijn mensen aan de gang houden. Het monteren van de zonnepanelen, die nog op het dak van zijn nieuwe pand moeten komen, besluit hij daarom zelf op te pakken. Een aantal jongens gaat aan de slag met de productie van nieuwe tenten en er worden in die eerste weken medewerkers verhuurd aan bedrijven in de omgeving.

Om een deel van de misgelopen omzet goed te maken, richt het bedrijf zich al snel op andere klantsegmenten. Donselaar Tenten levert al langer tijdelijke bedrijfsruimtes en het is juist die markt waar de vraag vanaf april aantrekt.

"Zo hebben we extra wachtruimtes gebouwd voor ziekenhuizen. Niet veel later belde Coolblue ons, omdat het onmogelijk bleek om 1,5 meter afstand te bewaren in hun logistieke centrum. Daar hebben we extra tenten kunnen neerzetten."

Lees ook: Aan je businessmodel moet je blijven sleutelen

Sportscholen, fitnesscentra en horeca benaderd

Het bedrijf gaat in de maanden erna actief op zoek naar nieuwe klanten. Er worden scholen benaderd, die mogelijk ruimte nodig hebben om hun leerlingen veilig les te geven. En als de sportscholen aan het begin van de zomer weer open mogen, heeft Donselaar Tenten al op diverse parkeerplaatsen extra ruimte gecreëerd met een tijdelijk onderkomen. Ook worden 15 vestigingen van McDonald's voorzien van uitbreiding.

"We hebben een eigen specialist in huis voor Google Ads en zoekmachineoptimalisatie", aldus Van Donselaar. "Door te adverteren bij zoektermen als 'extra ruimte nodig', 'uitbreiding sportschool' en 'tent voor restaurant' hebben we heel wat nieuwe klanten kunnen binnenhalen."

"Daarnaast zijn door ons bedrijven benaderd via telefoon en mail. Zo hebben we samen met Heineken een mailing de deur uitgedaan naar duizenden kroegen en restaurants. Dat heeft goed gewerkt."

Als in september het sportseizoen weer begint, heeft Donselaar Tenten inmiddels al contact met tientallen verenigingen. Zij hebben extra ruimte nodig voor kleedkamers en de uitbreiding van hun kantine. Ook op die manier weet het bedrijf een deel van de misgelopen omzet goed te maken.

Financieel in control

Van Donselaar studeerde Bedrijfskunde. Hij weet hoe je een balans leest en de liquiditeit moet monitoren. Die kennis helpt hem naar eigen zeggen om door deze crisis heen te komen. "Ik zit zeer regelmatig met onze eigen account om tafel, om te bespreken hoe we er financieel voor staan. Bovendien hebben we de administratie zo ingericht dat vrijwel alles makkelijk meetbaar is. Zo word je als ondernemer nooit verrast en kun je snel inspelen op nieuwe situaties."

Lees ook: 4 vragen die je aan je boekhouder moet stellen

Vooral door het verleggen van de activiteiten, staat het bedrijf er nu goed voor. Zijn belangrijkste les van deze crisis? Dat je als ondernemer nooit de lange termijn uit het oog moet verliezen.