
6 x beter: waarom je moet innoveren
Of je nu aannemer, makelaar of IT’er bent: door te vernieuwen, te testen en te verbeteren maak je je bedrijf sterker. Lees de 6 redenen om te innoveren, inclusief best practices.
1. De concurrent een stap voor
"Maar terwijl jij blijft vertrouwen op het beproefde concept, komt iemand anders wél in beweging. Met een product dat de klant extra voordeel en meer gemak dient", aldus Niels Snoep, innovatiemanager van Rabobank.
Zo zien mediapartijen momenteel klanten weglopen naar nieuwe bureaus die influencers inzetten voor marketing. In de supermarktbranche zet Picnic de nieuwe standaard met gratis bezorging en vaste aflevertijden. Andere supermarkten moeten mee, anders verliezen ze de strijd om de klant.
Met kleine stapjes tegelijk
Het hoeft daarbij echt niet te gaan om de nieuwe iPhone of een alternatief voor Uber. En je hoeft ook geen Coolblue te zijn als het gaat om online beleving, maar misschien is het wél tijd om je webcare te professionaliseren. Vernieuwing is namelijk vooral met kleine stapjes tegelijk je dagelijkse bedrijfsvoering telkens een beetje soepeler, efficiënter en beter maken.
2. Zo flexibel als je klant
"Klanten zijn steeds minder loyaal", vervolgt Snoep. "En ze verwachten bovendien steeds meer. Zien ze morgen ergens een andere aanbieder die een beter, goedkoper of slimmer alternatief aanbiedt? Dan stappen ze in veel gevallen zo weer over. Dit kun je alleen voorblijven als je in je bedrijf blijft werken aan innovatie." Door ontwikkelingen als cloud-computing, circulaire economie, 3D-printers, big data, drones en nanotechnologie verandert de behoefte van klanten.
Twee voorbeelden uit de praktijk:
3. Een langer leven voor je product
Veel producten hebben een steeds kortere levenscyclus. Dat wat vandaag succesvol is, kan over een jaar alweer een achterhaalde formule kan zijn. "Deze constante bron van onzekerheid is met name het gevolg van het digitale tijdperk waarin we leven. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op en zorgen ervoor dat bestaande producten worden gekannibaliseerd", zegt Snoep.
Neem de navigatiekastjes van TomTom. Vijftien jaar geleden nog een cashcow van jewelste, maar inmiddels een achterhaald concept. Het bedrijf verdient nu geld met navigatie-software voor automerken en maakt zich alweer op voor de volgende stap: technologie voor zelfsturende auto's.
4. De beste mensen blij maken
Dit zie je ook terug in tal van lijstjes met de beste werkgevers van Nederland. Zo scoort een digitale frontrunner als Social Deal al jarenlang buitengewoon goed.
5. Wetgeving verandert regelmatig
"Een minder sexy reden om te blijven vernieuwen is wetgeving die verandert. Dat kan een enorme impact hebben op je bedrijfsvoering", zegt Snoep. Als voorbeeld noemt hij de installatiebranche. Als in de wet komt te staan dat nieuwbouwhuizen geen gasaansluiting meer krijgen, dan kunnen aannemers en installateurs zich daar niet voor verstoppen. Ze zullen zich moeten aanpassen.
6. Vernieuwen geeft energie
Experimenteren. Bezig zijn met nieuwe dingen. Onderzoeken of het slimmer kan. Voor veel ondernemers is innovatie ook gewoon iets waar ze energie van krijgen en blij van worden.
"Wie nooit iets verandert aan een product, dienst of businessmodel raakt een beetje ingedut. En dat kan, zeker in markten waar de concurrentie fel is, op den duur het einde van de onderneming inluiden", zegt Snoep.
Meer interessante artikelen en tips
Hulp nodig?
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.