
Officetopper groeit tijdens coronacrisis door businessmodel aan te passen

Van een enorme omzetdip in maart tot 25% groei tegen het einde van 2020. Erik Broeders paste tijdens de coronacrisis regelmatig zijn businessmodel aan en draaide zo opnieuw een topjaar.
Officetopper levert kantoormeubilair in de breedste zin van het woord. Van stoelen tot bureaus, kasten en ladeblokken. En het gaat niet alleen om nieuwe producten, het bedrijf koopt ook partijen op uit faillissementen.
Zo'n 80% van de omzet komt via de webshop. "We groeien gemiddeld met 25% per jaar en ook voor 2020 waren de vooruitzichten weer goed. Er leek geen vuiltje aan de lucht", aldus directeur Erik Broeders.
Plexiglas wordt reddingsboei
Maar halverwege maart pakten zich ineens donkere wolken samen boven het bedrijf. Als premier Rutte iedereen oproept om zoveel mogelijk thuis te gaan werken, loopt het aantal bestellingen al snel met tientallen procenten terug.
"Een paar dagen later werden we gebeld door een klant. Of wij plexiglas hadden om tussen bureaus te plaatsen. Ik ging meteen naar onze interieurbouwer toe waar we veel mee samenwerken. Hij ontwierp ter plekke een prototype met een stevig voetje. Daar maakte ik foto's van, zette die in onze webshop en al meteen de dag erna kwamen de eerste bestellingen binnen", aldus Broeders.
Hij twijfelt geen moment en koopt, samen met de interieurbouwer, een enorme voorraad plexiglas in. "Het kon 2 kanten op: of het loopt als een dolle, of we zitten over 20 jaar nog steeds met dat spul. Het antwoord op die vraag bleef niet lang uit. De telefoon begon met rinkelen en hield eigenlijk niet meer op. Wel 30 tot 40 keer per dag." Uiteindelijk verkoopt het bedrijf in een paar maanden tijd zo'n 8.000 van deze plexiglas-schermen.
Ander businessmodel
De ene dag levert Officetopper nog kantoormeubilair met een gemiddelde orderwaarde van € 4.000. De dag erop draait het bedrijf op plexiglas, met orders van € 50 tot € 60 en enkele uitschieters naar boven. Bij zo'n plotselinge verandering van het businessmodel loop je als ondernemer al snel tegen de nodige hobbels aan.
"Het merendeel van de bestellingen moest per post verzonden worden. Dat betekent dat je ineens inpakkers nodig hebt. Ook bij de boekhouding liep het over. Normaal gesproken maak je enkele facturen, nu waren het ineens tientallen tegelijk", aldus de ondernemer.
Nieuwe uitdagingen
Het is lente 2020. Intussen is de directeur van Officetopper alweer nieuwe omzetkansen aan het verkennen. Hij loopt de zeilmaker in het dorp tegen het lijf, die het als gevolg van de coronacrisis erg rustig heeft. Broeders vraagt hem om een transparant kamerscherm te maken, van zeil en aluminium. Een lokaal constructiebedrijf levert de metalen voetjes.
"We hebben dit product kunnen verkopen aan veel scholen, zodat docenten veilig kunnen lesgeven. En toen de horeca in de zomer weer open mocht, leverden we het als terrasschermen. Dat liep als een trein, we hebben er in heel 2020 zo'n 3.000 van verkocht", aldus Broeders. Hij ontwikkelt met een andere partner vervolgens ook nog een disinfectiezuil en weet met dit hele pakket aan corona-gerelateerde producten een flink deel van zijn misgelopen omzet goed te maken.
Nieuwe shift naar thuiswerkplek
Maar dan wordt het zomer. De coronacijfers dalen en het normale leven komt steeds meer op gang. Broeders ziet de omzet in corona-preventieproducten afnemen. Dat verandert als de tweede golf zich aandient, zo omstreeks eind september. Dit keer neemt niet de vraag naar plexiglas en terrasschermen toe, maar blijken de thuiswerkplek-oplossingen plotseling in trek.
"In het voorjaar merkten we daar nog weinig van, maar dat veranderde toen IKEA nagenoeg uitverkocht bleek. Ineens wisten klanten ons te vinden. Toen ik de vraag zag toenemen, hebben we op de webshop meteen een 'thuiswerk-menuknop' op de homepage toegevoegd. In 3 maanden tijd zijn er een paar duizend thuiswerkplekken bij ons afgenomen. Van enkel een bureaustoel tot elektrisch verstelbare sta-zit-bureaus", vertelt Broeders.
Van B2B naar B2C
Jarenlang leverde Officetopper vooral aan bedrijven, in 2020 veranderde dat en werd ook de consument ineens een belangrijk klantsegment. Daarvoor heeft het bedrijf een paar belangrijke veranderingen moeten doorvoeren. Zo is online marketing nóg belangrijker geworden en zijn de campagnes aangepast. Ook het aantal verzendingen nam fors toe, van gemiddeld 80 naar zo'n 140 per week. Extra mensen waren nodig om aan die vraag te kunnen voldoen.
"De Nederlandse consument is erg verwend geraakt met online bestellen. Ze rekenen erop dat hun pakket altijd de dag erna op een door hen gekozen tijdstip kan worden bezorgd. Maar wij zijn geen Bol.com. We maken dagplanningen en kunnen daar niet veel van afwijken. Dat is een verhaal dat je goed aan klanten moet uitleggen."
Rekening courant krediet
Door het blijven aanpassen van zijn businessmodel heeft Officetopper opnieuw een goed jaar gedraaid, met 25% groei maar liefst. Al zag het daar in maart nog helemaal niet naar uit. In maart neemt Broeders dan ook contact op met zijn adviseur van Rabobank, voor een rekening courant krediet.
"Dat was gelukkig snel geregeld. Hiermee kregen we iets meer financiële lucht. Het gaf ons ook de mogelijkheid om meubelpartijen op te kopen als er veel faillissementen zouden komen. Maar die kwamen er nauwelijks en we hebben van de rekening courant krediet dan ook geen gebruik hoeven maken. Voor ons was het toch weer een heel goed jaar."
Hulp nodig?
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.
Of kies hier het gewenste nummer