Zo wordt je onderneming aantrekkelijk voor jonge werknemers

Of je ze nou millennials, youngsters of Generatie Y noemt: werknemers geboren tussen 1985 en 2000 drukken een steeds grotere stempel op de werkvloer. Hoe maak je je onderneming interessant voor hen en houd je ze aan je verbonden? Negen tips, met commentaar van youngster-deskundige Kim Jansen (trainer en sociaal psycholoog bij The Young Workforce).

Kim Jansen

Wie: Kim Jansen
Functie: Eigenaar/trainer The Young Workforce
Bedrijfsnaam: The Young Workforce, coaching en change management
Opgericht: 2014 
Carrière: Master Sociale Psychologie, daarna onder meer werkzaam als consultant en trainer bij Effectory International, verantwoordelijk voor het geven van workshops op basis van medewerkersonderzoek bij bedrijven.

Tip 1. Klim geregeld op de zeepkist

De ‘why’ van Simon Sinek is waar het bij jonge medewerkers om draait: waarom doe je wat je doet als bedrijf? Als je millennials vraagt wat ze willen bereiken met hun werk, is een veelgehoord antwoord: ''Impact maken, betekenisvol bezig zijn.'' Een positieve bijdrage leveren aan de omgeving dus. Of het nou gaat om het milieu, de maatschappij of de werkvloer. Kim Jansen: ''Youngsters willen geen radertjes zijn in een grote machine. Ze willen het verschil maken; weten waaróm dingen gaan zoals ze gaan. En zaken verbeteren als dat nodig is.'' Als leidinggevende zul je volgens Jansen op de zeepkist moeten gaan staan en op inspirerende wijze moeten blijven uitleggen waarom je als organisatie op aarde bent.

Tip 2. Zorg voor mogelijkheden tot ontwikkeling

Millennials willen zich blijven ontwikkelen. Richting een andere positie binnen het bedrijf, of iets compleet nieuws leren dat misschien niet rechtstreeks met werk te maken heeft. Dat hoeft niet per se in de vorm van trainingen, maar kan ook via programma’s waarin medewerkers onderling kennis overdragen. Kim Jansen: "Als youngsters die kansen niet krijgen, gaan ze zich vervelen. Echt goede loopbaangesprekken vinden eigenlijk te weinig plaats in Nederlandse bedrijven. Tip: Leid leidinggevenden daarin op. De waarde is niet te onderschatten."

Tip 3. Zie werk en privé niet als twee losse entiteiten

Flexibiliteit is misschien wel de belangrijkste arbeidsvoorwaarde voor jonge werknemers. Of beter: het mogelijk maken dat 'werk' en 'leven' een organisch geheel zijn. Kim Jansen: ''Deze generatie denkt: We werken tot ons zeventigste, dus moet het vooral leuk blijven. Daarom vinden youngsters het volstrekt logisch om veel tijd in hun kitesurf-hobby te steken, of een sabbatical te nemen op hun dertigste.'' En dat privé en werk zo met elkaar verbonden zijn, heeft ook als resultaat dat ze het geen probleem vinden om ’s avonds of in het weekend nog te werken. Als de werkgever er dan ook maar niet moeilijk over doet als een werknemer besluit om de werkdag thuis te starten omdat er een file staat. Of op het laatste moment een paar dagen vrij wil om naar een festival te gaan.

“Jongeren zien de waarde in van gezamenlijke uitjes, borrels en mogelijkheden om te ontspannen op kantoor.”

Tip 4. Kijk goed naar hoe je beloont en wees er transparant over

Uit onderzoek blijkt dat 71% van de Nederlandse millennials een leuke baan verkiest boven werk dat alleen maar goed betaalt. Let op: financiële waardering blijft belangrijk -ze zijn niet vies van geld-, maar salaris is niet de doorslaggevende drijfveer. Financiële bonussen en lease-auto’s worden minder op prijs gesteld dan (gemeende!) complimenten en feedback die de werknemer vooruit helpt. En áls het over salaris gaat, ben dan transparant in het beleid. ''Gooi het helemaal open'', adviseert Kim Jansen. "Youngsters vinden het belangrijk dat iedereen eerlijk behandeld wordt; er moet gewoon in de wandelgangen over gepraat kunnen worden. En beloon vooral naar prestatie, niet naar hoe lang iemand in dienst is."

Tip 5. Zorg voor een pingpongtafel

Natuurlijk, voor de meeste bedrijven is hondenopvang of gratis gezonde lunch niet weggelegd, maar dat soort voordeeltjes op de werkplek zijn een pré om jonge – en ook oudere – medewerkers gelukkiger te maken. "Samen activiteiten ondernemen is belangrijk", vertelt Kim Jansen. "Veel bedrijven bezuinigen daar al snel op, maar dat is penny wise, pound foolish wat mij betreft. Jongeren zien de waarde in van gezamenlijke uitjes, borrels. En ook van mogelijkheden om te ontspannen op kantoor. De pingpongtafel is een beetje een clichévoorbeeld, maar illustreert wel de bedoeling van dat soort voorzieningen: dat medewerkers elkaar tegenkomen. Dat vergroot de creativiteit. Net als staand vergaderen, of op zitzakken."

Tip 6. Zorg dat er niet eindeloos Excels ingeklopt hoeven te worden

Het is verstandig om IT en communicatiemogelijkheden in je bedrijf aan te laten sluiten bij de belevingswereld van millennials. Gebruik workflowtools als Slack en zorg dat informatie op een makkelijke en overzichtelijke manier toegankelijk is. Jansen: "Het moet er gaaf uitzien, maar bovenal goed werken. Oude, langzame en onoverzichtelijke IT veroorzaakt een energielek bij youngsters. Dan haken ze af."

"Als leidinggevende moet je inspireren, coachen, aandacht geven en open zijn."

Tip 7. Herken en erken de kans op burn-outs

FOMO (Fear Of Missing Out), 24/7 aan, social media-stress: het lijken misschien modetermen, maar voor veel millennials zijn ze dagelijkse realiteit. "Goede begeleiding op de werkvloer is daarom noodzakelijk, om te zorgen dat ze niet kopje-onder gaan", verzekert Jansen. "Youngsters hebben hoge verwachtingen van zichzelf en van hun omgeving, en kunnen moeilijk met teleurstellingen omgaan. Ze hebben van hun ouders altijd gehoord dat ze uniek zijn en dat ze vrijwel alles kunnen bereiken wat ze willen: Succes en geluk zijn een keuze. Ze zijn er heel druk mee om dat waar te maken en niet te falen. Youngsters hebben al met al hulp nodig om in het intensieve leven hun energie te managen."

Tip 8. Drink elke week even koffie met een medewerker, bij voorkeur buiten de deur

Jonge werknemers kijken doorgaans anders tegen hun leidinggevenden aan dan ouderen. Schrijver Itamar Sharon legt het in zijn boek Happyholics zo uit: ''We hebben een sterke behoefte aan een persoonlijke relatie met onze leidinggevende. (…) Onze ouders probeerden naast opvoeder ook vriend te zijn. Daardoor gaan wij ook anders om met oudere mensen die niet onze ouders zijn." Kim Jansen: ''Persoonlijk contact is essentieel. Als leidinggevende moet je inspireren, coachen, aandacht geven, open zijn."

Enkel feedback geven tijdens een functionerings- of voortgangsgesprek is dus al lang niet meer voldoende. Op reguliere basis persoonlijk contact is een vereiste voor de jongere werknemer. En als het even kan los van de werkplek, dus met een goede koffie op het terras of tijdens een wandeling. Millennials hebben die feedback ook hard nodig, vertelt Jansen. ''Ze willen graag van een ander horen hoe het gaat. Want hoewel ze vaak enorm zelfverzekerd lijken, zijn ze het vaak niet."

Tip 9. En nu we het toch over koffie hebben: zorg voor lekkere!

Kim Jansen: ''Dat klinkt misschien wat verwend, die behoefte aan de perfecte latte macchiato, maar voor youngsters is dat gewoon een vorm van waardering die erbij hoort. Ze houden van dingen die er mooi uitzien en met aandacht gemaakt zijn. Zoals goede koffie. En het mooie is: uiteindelijk krijgt iedereen daar een glimlach van op zijn gezicht. Want, een interessant gegeven: wat energie geeft aan een jonge generatie, geeft iedereen energie!''

Ben jij klaar voor groei?

Zoals iedere ondernemer denk ook jij waarschijnlijk na over je volgende stap. Bijna iedere ondernemer wil groeien. Blijven vernieuwen. Maar wat betekent groei voor jouw onderneming? En heb je het in je om je bedrijf naar een hoger level te tillen? Doe de test en ga aan de slag met de groeitips van andere ondernemers.