Auto van de zaak - Auto leasen

Zakelijk rijden in 2021: vijf trends die je wilt weten

    De trends rondom zakelijk rijden in 2021 draaien hoofdzakelijk om elektrisch vervoer. De elektrische auto concurreert immers steeds beter met de auto van de zaak met brandstofmotor. Dit zijn de vijf belangrijkste ontwikkelingen.

    1. Bijtelling voor de elektrische auto van de zaak stijgt verder

    De overheid stimuleert elektrisch rijden via een verlaagde bijtelling. Dat betekent dat je voor je elektrische auto van de zaak minder extra belasting betaalt dan voor een vergelijkbare auto met brandstofmotor. De methode heeft effect, want de volledig elektrische auto is in ons land inmiddels een vaste waarde in het straatbeeld.

    Omdat de fiscale stimulans steeds minder hard nodig is, bouwt de overheid de bijtellingsvoordelen gestaag af. In 2021 geldt voor volledig elektrische auto’s een bijtelling van 12 procent tot aan het drempelbedrag van 40.000 euro. Boven de drempelwaarde geldt het algemene tarief van 22 procent.

    Lees meer over de bijtelling in 2021

    2. Het aanbod elektrische modellen groeit door

    Net als vorig jaar komen er flink wat nieuwe elektrische modellen op de markt in 2021. Naar verwachting een twintigtal. Volgens Maarten van Biezen, bestuurslid bij de Vereniging Elektrische Rijders, stijgt vooral het aanbod betaalbare auto’s met voldoende ruimte en een behoorlijke actieradius. “De vraag naar betaalbare en aantrekkelijke elektrische modellen is groot in de markt. Bovendien moeten autofabrikanten ook met elektrische auto’s komen om te voldoen aan de steeds strengere Europese emissie-eisen en zo hoge boetes te voorkomen.”

    De Vereniging Elektrische Rijders ziet het aandeel elektrische auto’s snel stijgen. “In 2025 is misschien wel de helft van de nieuwe zakelijke auto’s elektrisch”, klinkt het.

    Elektrische auto bij ons leasen? Ontdek hoe het werkt

    3. De elektrische auto wordt volwassen

    Deskundigen voorspellen dat een middenklasse elektrische auto in de periode 2025-2030 in de showroom net zoveel in aanschaf kost als een auto met benzinemotor. Van Biezen is nog stelliger: “Voor 2025 is het maken van een elektrische auto goedkoper dan een auto met brandstofmotor.”

    De Amerikaanse autofabrikant Tesla werkt aan een batterijpakket dat de helft goedkoper is, bij een verdubbelde actieradius. Binnen drie jaar moet de techniek productieklaar zijn. “De overige automerken zijn in de achtervolging. De tendens is dat de elektrische auto de traditionele versie met brandstofmotor snel voorbij streeft.”

    Total cost of ownership elektrische auto

    Van Biezen maakt een onderscheid tussen elektrische rijders die zelf de rekening van hun elektrische auto betalen - de privé-rijders, de zzp’ers en de directeur-eigenaren (DgA’s) - en de werknemers met een leaseauto van de baas. “De eerste groep betaalt zelf het leasebedrag, de elektriciteit en eventueel de bijtelling. Deze groep kijkt naar Total Cost of Ownership (TCO) en ziet dat gemiddelde totale kosten over vier jaar voor een elektrische auto lager zijn dan voor een brandstofauto.”

    Lees meer over de total cost of ownership van een elektrische auto

    Elektrische occasion

    De tweede groep zijn de werknemers die qua kosten alleen kijken naar de bijtelling. Deze elektrische rijder onderzoekt of hij ondanks hogere bijtelling met een goedkoper EV-model toch nog steeds voordeliger uit kan zijn. Die groep komt steeds vaker uit bij een jong gebruikte elektrische auto. Die markt verdubbelt zich haast jaarlijks. Dankzij de 60-maandenregel is voor een elektrische occassion een (fors) lagere bijtelling van kracht.

    4. Subsidies maken investeren extra aantrekkelijk

    Hoewel de Milieulijst 2021 nog niet openbaar is, is de verwachting dat volledig elektrisch aangedreven personen- of bestelauto’s er weer op staan. Dat betekent dat je met de aanschaf van een elektrische auto de winst kunt verlagen.

    In 2020 gold dat je tot een investeringsbedrag van € 40.000 een milieu-investeringsaftrek (MIA) mocht toepassen van 13,5%. Eenmalig mocht je de winst tot € 5.400 naar beneden brengen. Voor lichte elektrische bestelauto’s gold in 2020 zelfs een MIA van 36 procent tot een investeringsbedrag van € 75.000. Sinds 1 juli 2020 bestaat ook de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP), maar die is bestemd voor privé-aankopen.

    5. De elektrische bestelbus breekt door

    In 2025 willen zo’n dertig grote gemeenten in Nederland een emissievrije zone voor stadslogistiek invoeren. Dat voornemen zie je nu al terug in het straatbeeld: de elektrische bestelauto is in opkomst. Van Biezen merkt dat het aanbod elektrische bestelauto’s gestaag groeit, waarbij wordt meegedacht met de ondernemer. “Er zijn al merken die een garantie van één miljoen kilometer op het batterijpakket geven. Het neemt de angst weg bij ondernemers dat de batterij het niet lang uithoudt.”

    Transitie naar elektrisch vervoer

    De Rabobank ziet dat de elektrische bestelbus snel wint aan populariteit. “We ontvangen veel vragen over wanneer het juiste moment is om over te stappen op elektrisch bestelvervoer”, zegt Innovation Manager Petra Eussen. Zij doet daar binnen de Rabobank onderzoek naar, om klanten nog beter te helpen bij de transitie naar elektrisch vervoer. “We ontwikkelen een model waarmee we voor elke situatie perfect kunnen bepalen of de overstap een slimme keuze is.”

    Elektrische auto van de zaak Lease

    Een auto of bus van de zaak leasen?

    je bestelt je nieuwe auto of occasion bij je eigen dealerbij ons lease je tot 100 procent van de aanschafwaardenieuw of gebruikt, elektrisch, benzine of diesel: het kan allemaal
    Bereken je maandbedrag Lees meer