Zo schaffen deze ondernemers hun bedrijfsauto's aan

Welk type kies je? Wordt het nieuw of tweedehands? En hoe ga je die bedrijfswagen eigenlijk financieren? We vroegen aan twee ondernemers welke keuzes zij hebben gemaakt bij de aanschaf van hun zakelijke auto's.

Financieel directeur de Anton Groep

Naam: Patrick Wijte
Functie: financieel directeur
Bedrijf: De Anton Groep
Wat: staal- en betonbouw, industriële installaties, rail & infra.
Aantal medewerkers: 150
Bedrijfswagens: 75
Financiering: financial lease en eigen middelen

Lees het verhaal van Patrick

Oprichter Munster Installatietechniek

Naam: Jeroen Munster
Functie: zzp'er
Bedrijf: Munster Installatietechniek
Wat: montage- en loodgieterswerkzaamheden
Aantal medewerkers: geen
Bedrijfswagen: 1 (Ford Transit)
Financiering: eigen middelen

Lees het verhaal van Jeroen

De Anton Groep: 'Wij besteden aankoop van occasions uit'

Het wagenpark van de Anton Groep is de afgelopen jaren fors gegroeid, naar zo'n 75 voertuigen. De aan- en verkoop van de occasions heeft het bedrijf grotendeels uitbesteed. "Eén keer dachten we zelf autodealer te zijn en hebben we geprobeerd een auto te verkopen."

Financieel directeur de Anton Groep

"We financieren een deel van de vloot zelf en nog ongeveer een kwart met Rabo Lease."

Met de overname van een betonvloerenspecialist, nu twee jaar geleden, kreeg de vloot van de Anton Groep er in één klap veertig auto's bij. Het bedrijf heeft nu een aantal vrachtwagens, meerdere personenauto's en een flink aantal bussen op de weg rijden.

"De eerste jaren deden we alles met financial lease. Die keuze werd vooral gedreven door liquiditeit en de prognoses", vertelt financieel directeur Patrick Wijte. "We investeerden namelijk ontzettend veel en hadden geld nodig om de groei te kunnen bijbenen. Inmiddels financieren we een deel van de vloot zelf en nog ongeveer een kwart met Rabo Lease. Onze financiële situatie staat dat toe."

Ook een zakelijke auto leasen?

Maandbedrag berekenen
Ontdek de voordelen

Keuze voor één merk

Opvallend! Op vrijwel alle auto's en bussen van het bedrijf staat hetzelfde merk: Renault. Ook dat is een bewuste keuze, legt Wijte uit. "Toen we steeds groter werden, kwamen medewerkers met allerlei eigen autowensen. Voor de uitstraling van ons bedrijf, wilden we daar graag één lijn in trekken. Bovendien krijgen we op deze manier geen scheve gezichten."

Tweedehands versus nieuw

De busjes van de Anton Groep komen vrijwel allemaal gloednieuw uit de showroom rollen. Volgens Wijte is het tweedehands aanbod erg schraal en is er bovendien niet veel prijsverschil in vergelijking met nieuwe auto's.

Anders is dat voor de personenauto's die het bedrijf op de weg heeft rijden. "Een tweedehands exemplaar is in aanschaf al snel € 7.000 goedkoper. Dat vinden we nog wel de moeite."

Wagenparkbeheer uitbesteed

Het vinden, rijklaar maken en verkopen van die auto's heeft de Anton Groep helemaal uitbesteed aan een garagebedrijf uit de buurt. "Eén keer dachten we zelf dealer te zijn en hebben we geprobeerd een auto te verkopen, maar dat viel zwaar tegen. Het was vooral veel gedoe. Je moet adverteren, met potentiële kopers in gesprek en de overschrijving regelen. Dat leidt alleen maar af van het primaire bedrijfsproces", aldus Wijte.

Het garagebedrijf verzorgt tegenwoordig de aan- en verkoop van de personenauto's en parkeert die rijklaar voor de deur. "Wij hoeven maar te bellen en zij regelen de rest. Dat is een prettig gevoel. We hoeven ons nu geen zorgen meer te maken en kunnen doen waar we wél goed in zijn."

Oersterke bus voor loodzware spullen

Een degelijke bus met veel vermogen. Met dat wensenlijstje ging Jeroen Munster vier jaar geleden op zoek naar zijn eerste bedrijfsbus. "Voor mij voelt zelf kopen het prettigst."

Oprichter Munster Installatietechniek

"Alles bij elkaar opgeteld kom je al gauw uit op 800 kilogram."

"Als installateur kun je niet zonder bus. Dat was bij de start van mijn bedrijf dan ook één van de eerste investeringen die ik deed. Al snel viel de keuze daarbij op een Ford Transit. Dat zijn degelijke bedrijfswagens met veel vermogen en trekkracht. Voor mijn werk als installateur is dat erg belangrijk."

Munster doelt daarmee vooral op de spullen die hij elke dag mee sjouwt. Van houtwerk tot koperen buizen, koppelingen en dakbedekking. En dan is er nog al het zware gereedschap. "Alles bij elkaar opgeteld kom je al gauw uit op 800 kilogram", aldus de installateur. "Soms zit er ook een cv-ketel bij. Je hebt dan een bus nodig die dit met gemak aankan."

Kopen met eigen geld

Zo'n € 8.000 kostte de tweedehands bedrijfswagen vier jaar geleden. Een bedrag dat hij uit eigen zak heeft betaald. "Als je het geld kunt missen, dan is zelf kopen nog altijd de meest voordelige optie. Voor mij voelt dit in ieder geval prettig."

Inmiddels is Munster wel weer aan het kijken voor een andere Ford Transit. En als het bedrag niet al te hoog uitvalt, dan wil hij die opnieuw met eigen middelen financieren.

Heeft bestickeren nog wel nut?

"Wel overweeg ik dit keer om het beletteren achterwege te laten. Vier jaar geleden was dat een meerwaarde, omdat mensen uit de buurt mij zo konden herkennen. Wellicht wil ik in de toekomst meer tijd gaan besteden aan grotere opdrachten voor bedrijven. Dan is het dus nog maar de vraag of je met een naam en telefoonnummer op je bus de juiste klanten bereikt."