Veelgestelde vragen over de Rabo Wallet

Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over het gebruik van de Rabo Wallet. Wilt u nog meer weten? Neem dan gerust contact op met uw Rabobank.

Algemeen

Wat is mobiel betalen?

Mobiel betalen is contactloos betalen met uw mobiele telefoon aan de betaalautomaat, bijvoorbeeld in winkels en horeca. U gebruikt uw smartphone in plaats van uw bankpas. De betaling wordt direct van de betaalrekening afgeboekt, net zoals de betalingen met uw bankpas.

Wat is de Rabo Wallet?

De Rabo Wallet is een app waarmee u met uw smartphone contactloos kunt betalen. Naast betalen met uw mobiel heeft u met Rabo Wallet ook extra diensten, zoals betalen voor parkeren of klantenkaarten opslaan. Muntgeld voor een parkeerautomaat of plastic klantenkaarten kunt u dan thuis laten.

Wat kost de Rabo Wallet?

Het downloaden en het gebruik van de Rabo Wallet is het eerste half jaar gratis. Daarna kost de Rabo Wallet € 0,50 per maand. Het maakt daarbij niet uit of u de Rabo Wallet op meerdere apparaten installeert. De Rabo Wallet kost niets extra bij een jongerenrekening (van 16 tot 18 jaar) of studentenrekening. U betaalt ook de gebruikelijke kosten aan uw telecomprovider voor het gebruik van mobiel dataverkeer. Gebruikt u de Rabo Wallet bij betaald parkeren? Dan betaalt u € 0,22 per parkeersessie én de parkeerkosten.

Hoe kan ik de Rabo Wallet stopzetten?

Ga naar ‘Menu’ en selecteer ‘Verwijder Wallet registratie(s)’. Als u dit doet, stoppen de maandelijkse kosten voor uw Rabo Wallet vanaf de volgende kalendermaand. Let op: de app verwijderen van uw apparaat is niet genoeg, u blijft dan maandelijks betalen.

Wie kan mobiel betalen aanvragen?

Particuliere klanten van 16 jaar en ouder die in het bezit zijn van een Rabo betaal-, jongeren- of studentenrekening met een bijbehorende Wereldpas en Rabo Internetbankieren. Zakelijke rekeningen worden nog niet ondersteund.

Op welke toestellen kan ik de Rabo Wallet installeren?

U kunt de Rabo Wallet installeren op nagenoeg alle Android telefoons met een NFC antenne en software versie 5.0 en hoger.

Kan ik op meerdere telefoons de Rabo Wallet gebruiken?

De Rabo Wallet kan op maximaal 3 toestellen geïnstalleerd worden. De Rabo Wallet wordt automatisch gesynchroniseerd met de reeds geïnstalleerde wallet(s) op andere mobiele telefoons.

Waarom is er goedkeuring voor locatievoorzieningen nodig?

Bij het downloaden van de app geeft u goedkeuring voor het gebruik van uw locatie. Uw locatie wordt gebruikt als de app geopend is, voor diensten zoals Parkeren. Geeft u geen goedkeuring voor het gebruik van locatievoorzieningen? Dan werken sommige diensten niet of minder goed.

Waarom moet ik toestemming geven voor het beheren van ‘bellen en telefoontjes?’

De Rabo Wallet heeft uw toestemming nodig om mobiele telefoon gegevens te gebruiken, zodat mobiel betalen op de mobiele telefoon geïnstalleerd kan worden. Als u voor weigeren kiest, kunt u geen gebruik maken van de Rabo Wallet.

Betalen, transacties, limieten en saldo

Hoe betaal ik met de Rabo Wallet?

U kunt met de Rabo Wallet betalen door de achterkant van uw telefoon tegen de betaalautomaat te houden. Afhankelijk van uw instellingen moet u uw mPIN wel of niet intoetsen. Heeft u niets ingesteld? Dan betaalt u bedragen tot € 25 zonder mPIN. Voor bedragen boven € 25 vraagt de telefoon altijd om uw mPIN. Dat geldt ook wanneer u in totaal voor meer dan € 50 aankopen heeft gedaan zonder mPIN. Als u de mPIN invoert, doet u dit op uw telefoon en niet op de betaalautomaat zoals u dat gewend bent bij uw fysieke bankpas. Op het scherm van de betaalautomaat ziet u of de betaling geslaagd is.

Wanneer moet ik mijn mPIN gebruiken?

Uw toestel vraagt om een mPIN als u meer dan € 25 betaalt in één keer. Óf als u meerdere kleine betalingen heeft gedaan die samen optellen tot € 50. Dit kan een optelsom over meerdere dagen zijn. Er is geen daglimiet. U kunt uw mPIN ook gebruiken bij iedere betaling onder € 25, dit kunt u in de Rabo Wallet app instellen.

Wat betekent de knop 'mPIN invoeren' in het ‘Mobiel betalen’ scherm?

Uw telefoon geeft aan wanneer u een mPIN moet invoeren. Doet uw telefoon dit niet, dan kunt u zelf de mPIN invoeren. U opent de app, klikt op ‘Mobiel betalen’ en vervolgens op ‘mPIN invoeren’.

De betaalautomaat vraagt om de mPIN, maar mijn telefoon niet. En nu?

Voer de mPIN zelf in op uw telefoon via ‘Mobiel betalen, mPIN invoeren’, en houdt uw telefoon opnieuw tegen de betaalautomaat. In de meeste gevallen lukt de betaling nu wel. Lukt het nog niet? Wijzig dan uw mPIN. Ga daarvoor naar ‘Instellingen, Mobiel Betalen’, en selecteer de rekening waarmee u mobiel betaalt. U ziet een scherm met rekeningdetails. Daar kunt u de mPIN wijzigen. Voor het wijzigen van een mPIN heeft u een Rabo Scanner nodig.

Waar kan ik betalen met de Rabo Wallet?

U kunt met de Rabo Wallet betalen als u op de betaalautomaat van de winkel het logo voor contactloos betalen ziet. Geld opnemen bij een geldautomaat kan niet met de Rabo Wallet.

contactloos betalen

Kan ik de Rabo Wallet in het buitenland gebruiken?

U kunt de Rabo Wallet in het buitenland gebruiken bij kassa’s die geschikt zijn voor contactloos betalen. De maximumbedragen en de voorwaarden voor het invoeren van een mPIN kunnen in het buitenland anders zijn.

Voor niet-eurolanden geldt het volgende:

  • elk land heeft zijn eigen maximumbedrag voor betalingen zonder mPIN.
  • voor betalingen boven dit maximumbedrag is altijd de mPIN nodig.
  • u kunt in het buitenland maximaal twee transacties zonder mPIN doen. Voor elke derde transactie is altijd de mPIN nodig.

Bekijk de maximumbedragen voor (euro)landen

Heb ik een internetverbinding nodig om met de Rabo Wallet te betalen?

Nee, dit is niet nodig. Om te betalen zet u alleen uw telefoonscherm aan. U hoeft de Rabo Wallet niet te openen. Wel is het raadzaam om tijdens het gebruik van de Rabo Wallet af en toe internetverbinding te hebben en de app te openen, zodat uw Rabo Wallet actueel blijft. Voor onderstaande verrichtingen heeft u wel internet nodig:

  • registreren van de telefoon (éénmalig) 
  • instellen van mobiel betalen (éénmalig) 
  • wijzigen van mPIN 
  • opvragen van saldo

Waar vind ik mijn betaaltransacties terug?

De parkeertransacties die u met uw Rabo Wallet heeft gedaan en de laatste 5 betaaltransacties met de Rabo Wallet vindt u terug bij ‘Gebruikshistorie’ in de app. Daarnaast kunt u uw betaalrekening en betaaltransacties raadplegen via internetbankieren, mobielbankieren. U herkent de mobiele transactie aan de transactiecode: BC (betalen contactloos).

Hoe kan ik mijn saldo opvragen?

U vindt het saldo op uw rekening(en) door op ‘Saldo’ te klikken op het hoofdscherm in de Rabo Wallet app. Wilt u het saldo liever niet zichtbaar hebben in de Rabo Wallet? Zet het saldo dan uit onder 'Instellingen, Mobiel betalen’. Selecteer de rekening en schakel de optie 'Saldo tonen' uit.

Hoe kan ik aangeven met welke rekening ik mobiel wil betalen?

De kosten van de Rabo Wallet en de betalingen die u ermee doet, schrijven wij af van de rekening die u instelt als ‘Actief voor mobiel betalen’. Deze instelling vindt u in de Rabo Wallet app bij: ‘Instellingen, Mobiel betalen’. Selecteer de gewenste rekening en schakel de optie ‘Kies als actieve rekening voor mobiel betalen’ in. Achter de actieve rekening staat een groen vinkje en de toelichting ‘Actief voor mobiel betalen’. 

Als u eenmalig met een andere rekening wilt betalen, opent u de Rabo Wallet en selecteert u de optie ‘Mobiel betalen’ op het hoofdscherm. Selecteer daarna de rekening waarmee u de betaling wilt uitvoeren.

Mijn pasnummer in de RaboWallet is anders dan mijn pasnummer van mijn Wereldpas. Klopt dat?

Ja dat klopt. Ieder pas (mobiel of plastic) heeft een eigen pasnummer. Dat heeft de bank nodig om gericht actie te onder nemen op uw betaalmiddelen. Is bijvoorbeeld uw plastic pas kwijt. Dan blokkeren wij de plastic pas en kunt u nog steeds betalen met de Rabo Wallet.

Mijn mobiel betalen is geblokkeerd, hoe kan dat?

Mobiel betalen kan zijn geblokkeerd wanneer u bijvoorbeeld drie keer een verkeerde mPIN heeft ingetoetst. U kunt zelf uw mPIN wijzigen. Ga naar ‘Instellingen, Mobiel betalen’ en selecteer de rekening waarvan u de mPIN wilt wijzigen en maak een nieuwe mPIN aan. U heeft daarvoor een Rabo Scanner nodig.

Hoe kan ik mijn mPIN wijzigen?

Ga naar ‘Instellingen, Mobiel Betalen’. Selecteer de rekening waarmee u mobiel betaalt. U ziet een scherm met rekeningdetails. Daar kunt u de mPIN wijzigen. Voor het wijzigen van een mPIN heeft u een scanner nodig.

Betalen met Rabo Wallet lukt niet, hoe kan dat?

  • Probeert u met een zwart scherm te betalen? Druk op de thuisknop van uw telefoon waardoor uw scherm aan gaat en probeer het nogmaals met de achterkant van uw telefoon. 
  • Zoek op waar de NFC in uw telefoon zit. U vindt dit in de handleiding van uw telefoon of via google. Hou het gedeelte waar de NFC zit tegen de betaalautomaat. Met ongeveer een duimdikte afstand. 
  • Zit uw telefoon in een hoesje dat u open moet klappen? Zorg ervoor dat het hoesje altijd opengeklapt is als u ermee betaalt. Soms schakelt het scherm van een telefoon uit, zodra het hoesje dichtklapt. Om te betalen met uw Wallet, moet het scherm van uw telefoon aan staan.
  • Controleer of NFC aan staat via de instellingen op uw telefoon. 
  • Controleer of de betaalautomaat geschikt is voor mobiel betalen (‘contactloos betalen’- logo). 
  • Heeft u lang geen internetverbinding gehad met uw telefoon? Open dan eerst de app in een wifi omgeving en probeer daarna weer te betalen. 
  • Wanneer uw telefoon helemaal uit staat of uw batterij leeg is, dan kunt u niet mobiel betalen. 
  • Houd een andere kaart met een NFC-antenne tegen uw telefoon, bijvoorbeeld uw betaalpas of uw OV-chipkaart. Verplaats de kaart net zolang tot de telefoon een melding geeft. Houd uw telefoon met die plek tegen de betaalautomaat aan.
  • Als geen van deze opties het geval is, herstart dan uw telefoon en kijk of mobiel betalen weer werkt. Lukt het niet, neem dan contact met ons op via 0900 - 0905. 
  • Soms zit een NFC antenne in een batterij. Heeft u uw batterij verwisseld? Dan kan het voorkomen dat u niet meer kunt betalen. De betaalterminal reageert niet op uw toestel, er is geen enkele reactie en de klant ontvangt geen foutmelding. De nieuwe batterij heeft geen NFC, klant zal dit moeten nagaan.

Ik heb meer apps voor mobiel betalen. Hoe stel ik de Rabo Wallet app in?

Als u standaard met de Rabo Wallet wilt betalen, kunt u dit instellen in de instellingen van uw mobiele telefoon. Ga naar NFC, kies Tikken en betalen en selecteer de Rabo Wallet.

Hoe verwijder ik een rekening uit mijn Rabo Wallet?

Ga naar ‘Instellingen, Mobiel betalen’ en selecteer de rekening die u wilt verwijderen. Kies voor ‘Verwijderen uit Wallet’. Heeft u meerdere Rabo Wallets? Dan wordt de rekening uit alle Wallets verwijderd.

Klantenkaarten

De winkel kan de klantenkaart niet scannen. Wat moet ik doen?

Toon uw klantenkaart horizontaal door op de barcode te klikken en zet de schermverlichting van uw telefoon op zijn hoogst. Zo kan de winkel uw klantenkaart het makkelijkst scannen. In sommige winkels lukt het niet om de streepjescode te scannen die op uw klantenkaart in de Rabo Wallet staat. Dat ligt aan de scan-techniek die de winkel gebruikt. Helaas kunnen we dit niet verhelpen. Vaak neemt de winkelier in dat geval de getallen bij de streepjescode over. Voor schade of nadeel door het niet kunnen scannen van mobiele klantenkaarten is de Rabobank niet aansprakelijk.

Kan ik mijn klantenkaarten weggooien als ik ze heb opgeslagen?

We raden u aan om uw klantenkaarten niet weg te gooien nadat u ze in de Rabo Wallet heeft opgeslagen. U kunt ze wel uit uw portemonnee halen en thuis bewaren. Als uw mobiele klantenkaart in een winkel niet gescand kan worden bijvoorbeeld, dan kunt u altijd terugvallen op de plastic versie. Voor schade of nadeel door het niet kunnen scannen van mobiele klantenkaarten is de Rabobank niet aansprakelijk.

Kan ik offline gebruik maken van mijn klantenkaarten?

Ja. Ook zonder internetverbinding kunt u gebruik maken van uw klantenkaarten. U heeft wel wifi nodig om kaarten te verwijderen of toe te voegen.

Parkeren

Heb ik een parkeerkaart of parkeerbonnetje nodig?

Nee. Zodra u een parkeersessie start, wordt deze geregistreerd in een centraal register. De parkeercontroleur heeft toegang tot dit register en kan zo controleren of er betaald is.

Waar kan ik parkeren met de Rabo Wallet?

U kunt parkeren met de Rabo Wallet bij parkeerautomaten met een zonecode in meer dan 95 steden. Voor een overzicht: klik op het landkaartje in de dienst Parkeren. U kunt de dienst Parkeren nog niet gebruiken in parkeergarages en bij P+R.

Wie is MyOrder?

MyOrder is een dochteronderneming van Rabobank. In de Rabo Wallet worden sommige diensten mogelijk gemaakt door MyOrder. De dienst Parkeren is daar een voorbeeld van. U kunt de klantenservice van MyOrder bereiken via het e-mailadres support@myorder.nl 

Ik heb een parkeerboete, terwijl ik een parkeersessie heb gestart.

Neem contact op met de klantenservice van MyOrder. Het e-mailadres is support@myorder.nl.

Betaal ik ook als er geen betaald parkeren geldt?

Nee. Als u bijvoorbeeld tot 20.00 uur parkeert en het is betaald parkeren tot 18.00 uur, dan betaalt u maar tot 18.00 uur. Dat gaat automatisch. Een parkeersessie stopt automatisch om 12 uur ’s nachts.

Moet ik zelf de parkeersessie stopzetten als er een maximale parkeertijd geldt?

Nee. De Wallet stopt de parkeersessie automatisch als de maximale parkeertijd voorbij is. Zorg ervoor dat u op tijd terug bent bij uw auto.

Ik ben vergeten een parkeersessie stop te zetten.

Betaald parkeren loopt door totdat u de parkeersessie stop zet via de knop ‘stop parkeren’. Een parkeersessie stopt automatisch om 12 uur ’s nachts. U kunt teveel betaalde parkeertijd niet terugdraaien. Standaard krijgt u ieder uur een gratis waarschuwing dat er een parkeersessie actief is. U kunt de frequentie waarschuwingen zelf aanpassen onder ‘Instellingen, dienst Parkeren’. Aan parkeer waarschuwingen kunnen geen rechten worden ontleend.

Hoeveel kost parkeren met Rabo Wallet?

Parkeren met de Rabo Wallet kost standaard € 0,22 per parkeersessie plus de kosten voor de tijd dat u uw auto parkeert.

Wat betekent een dagkaart (€ x,xx p/d)?

Een dagkaart betekent dat u een vast tarief betaalt voor parkeren op die dag. Er is geen uurtarief. Parkeert u 30 minuten of 3 uur? In beide gevallen betaalt u hetzelfde. De dagkaart is alleen geldig op de datum dat u parkeert.

Kan ik mijn kenteken veranderen?

U kunt een kenteken toevoegen, wijzigen en verwijderen in de Rabo Wallet. Dit kan niet tijdens een parkeersessie of wanneer u offline bent. U kunt alleen Nederlandse kentekens toevoegen.

Hoe betaal ik voor mijn parkeersessie?

Wij schrijven uw parkeerkosten achteraf automatisch af van de rekening waarvoor u een machtiging heeft afgegeven bij MyOrder. Transacties via MyOrder-diensten worden de volgende dag via een incasso afgeboekt door de uitvoerende partij ‘Twikey’. Heeft u meerdere parkeersessies op 1 dag? Deze betaalt u in één keer. In ‘Gebruikshistorie’ kunt de kosten per sessie bekijken.

Kan ik mijn incassomachtiging intrekken?

Ja dat kan. Ga via menu naar Instellingen en kies diensten en selecteer machtiging intrekken.

De batterij van mijn telefoon is leeg. Hoe stop ik de parkeersessie?

U kunt contact opnemen met de klantenservice van MyOrder. Het e-mailadres is support@myorder.nl. Een parkeersessie stopt automatisch om 12 uur ’s nachts. Als de batterij van uw telefoon weer is opgeladen, kunt u de parkeersessie alsnog stopzetten.

Kan ik parkeren zonder dat mijn GPS aan staat?

Ja. U kunt gebruik maken van de dienst Parkeren als uw GPS uit staat. Voer de zonecode in van de parkeerplaats door te klikken op de adresbalk die boven aan het scherm verschijnt of selecteer op de plattegrond de parkeerlocatie. U kunt natuurlijk ook uw GPS (tijdelijk) aanzetten.

De Rabo Wallet geeft een andere straatnaam aan dan waar ik sta. Hoe kan dat?

De Rabo Wallet laat een voorgestelde locatie op basis van de GPS van uw telefoon zien. Deze GPS kan afwijken van uw locatie. Controleer de voorgestelde parkeerzone wanneer u ‘Parkeren’ opent. U kunt deze handmatig invoeren of corrigeren. Het zonenummer staat op de parkeerpaal.

Moet ik de Rabo Wallet open laten staan tijdens een parkeersessie?

Nee. Tijdens een parkeersessie kunt u de Rabo Wallet sluiten.

Kan ik een overzicht van mijn parkeertransacties terugzien?

Ja. Kijk op het hoofdscherm onder de dienst ‘Gebruikshistorie’.

Kan ik offline gebruik maken van de dienst Parkeren?

Nee. Zonder internetverbinding kunt u geen gebruik maken van de dienst Parkeren.

Veiligheid en privacy

Hoe is de veiligheid van betalen met Rabo Wallet gewaarborgd?

Betalen met uw mobiele telefoon is net zo veilig als betalen met uw bankpas. Dezelfde regels als voor contactloos betalen gelden voor mobiel betalen. Uw telefoon vraagt om een pincode ‘mPIN’ in te voeren bij een bedrag boven € 25. Of als u opgeteld meer dan € 50 heeft betaald. Liever altijd een mPIN invoeren? Dat kan. In het instellingen menu kunt u dat aanpassen. Bij verlies of diefstal van uw telefoon neemt u contact op met de bank. Dan blokkeren wij mobiel betalen op uw mobiele telefoon.

Voor de Rabo Wallet gelden dezelfde veiligheidsregels als voor de Rabo WereldPas. Deze veiligheidsregels vindt u hier.

U kunt mobiel betalen tijdelijk uitzetten. Dit kunt u instellen in de instellingen van uw mobiele telefoon door NFC uit te zetten.

De vijf principes voor veilig betalen.
Als u zich aan de vijf principes voor online veilig bankieren houdt, loopt u minder kans op fraude.

  • houd uw beveiligingscodes geheim
  • laat een ander nooit uw mobiele telefoon gebruiken
  • zorg voor goede beveiliging van uw apparatuur
  • controleer uw bankrekening
  • meld incidenten bij uw bank en volg de aanwijzingen op

De vijf principes voor online veilig bankieren zijn opgesteld door de Betaalvereniging Nederland en de Consumentenbond. Ze gelden voor particuliere klanten van alle Nederlandse banken.

Ik kan instellingen wijzigen zonder extra beveiligingsmiddelen. Hoe kan dat?

U heeft dan kort van tevoren de Rabo Scanner of uw TINcode gebruikt om instellingen in uw Wallet te veranderen, of om de Wallet te installeren. Deze beveiligde sessie blijft een bepaalde periode geldig en eindigt vanzelf.

Ik wil bij iedere betaling een mPIN moeten invoeren. Kan dat?

Dat kan. Ga naar ‘Mobiel betalen’, en vervolgens naar ‘Instellingen’. Schakel de optie ‘Betalen zonder mPIN’ uit door op de groene knop te drukken.

Mijn saldo is zichtbaar, hoe kan ik dat uitzetten?

Als u ‘Saldo tonen’ aan heeft staan, ziet u uw saldo als u op ‘Saldo’ in het hoofdscherm klikt. U kunt dit wijzigen onder ‘Instellingen, Mobiel betalen’. Schakel de optie ‘Saldo tonen’ uit door op de groen knop te drukken.

Verlies, verkoop, reparatie en diefstal

Wat moet ik doen bij verlies of diefstal van mijn telefoon?

Verwijder uw toestelregistratie van de Rabo Wallet app via Internetbankieren, via zelf regelen. Log in en kies links boven voor 'Betalen & Sparen'. Kies vervolgens in het linkermenu ‘Zelf regelen'. Klik op 'Toestel registratie opheffen' onder de kop 'Internet en Mobielbankieren'. En volg de laatste stap in het scherm. Of verwijder toestelregistratie via de Mobiel bankieren app op een tablet. Kies voor zelf regelen, vervolgens voor profiel en toestelregistraties. Of neem direct contact met ons op via 0900-0905.

Wat moet ik doen als ik mijn mobiele telefoon verkoop?

Verwijder de toestelregistratie van de Rabo Wallet app via de Mobiel bankieren app. Kies voor zelf regelen, vervolgens voor profiel en toestelregistraties. Of verwijder toestelregistratie via Internetbankieren, via ‘zelf regelen’ en ‘toestelregistratie opheffen’. Verwijder vervolgens de app van uw telefoon.

Wat moet ik doen als ik tijdelijk wil stoppen met Rabo Wallet?

Verwijder uw toestelregistratie van de Rabo Wallet app via de Mobiel bankieren: Kies voor zelf regelen, vervolgens voor profiel en toestelregistraties. Of verwijder toestelregistratie via Internetbankieren, via ‘zelf regelen’ en ‘toestelregistratie opheffen’.

Ik ben mijn telefoon kwijt en er is nog een actieve parkeersessie. Wat nu?

Uw parkeersessie stopt automatisch aan het einde van de dag. U kunt de sessie eerder laten stoppen via de klantenservice van MyOrder. Het e-mailadres is support@myorder.nl.

Contact

Rabobank