Phishing: vals bericht herkennen

Criminelen 'vissen' naar je persoonlijke gegevens, dit heet phishing. Je ontvangt bijvoorbeeld een mail uit naam van Rabobank. Tenminste, zo lijkt het. Deze mail is dan niet door ons verstuurd maar door een crimineel die probeert jouw persoonlijke gegevens of beveiligingscodes te bemachtigen. Zoals je pincode, pasnummer, inlogcode of signeercode. Hoe herken je een phishing-bericht eigenlijk?

Hoe herken ik een phishing-mail of valse sms?

Is de link (URL) echt?
Het bericht bevat een link naar een valse website. Je wordt gevraagd om gegevens of beveiligingscodes in te vullen. Lees hieronder meer over het herkennen van de juiste URL.

Word je onder druk gezet?
In het bericht wordt aangegeven dat als je niet snel reageert, bijvoorbeeld je rekening geblokkeerd zal worden.

Wat wordt gevraagd? 
Wij vragen je nóóit om je bankpas op te sturen, je pincode online in te vullen, een nieuwe betaalpas aan te vragen of in te loggen in een e-mail, sms of ander bericht.

Krijg je een kleurcode toegestuurd?
Wij sturen je nóóit een kleurcode om te scannen via e-mail, sms of ander bericht.

Hoe herken ik een echte URL van de Rabobank?

  1. Check waar de link in je bericht naar toe gaat.
    Ga met je cursor over de link en de URL verschijnt van de website waar je naar toe gaat. Soms zie je de URL direct bij de link, soms links onder in je scherm.
  2. Check of de URL echt is.
    In een URL staat het belangrijkste deel altijd voor de eerste '/'. Bij een URL van de Rabobank staat vóór deze eerste ‘/’ altijd: rabobank.nl.
    Voorbeelden
    Goede URL: https://www.rabobank.nl/particulieren
    Foute URL: https://www.rabobank.nl.nu/

Lees meer over het herkennen van een echte website op veiligbankieren.nl

Voorbeelden valse e-mails

Voorbeelden van valse e-mails over je betaalpas (PDF) Voorbeelden van valse e-mails over je incasso-opdrachten (PDF) Voorbeelden van valse e-mails over internetbankieren (PDF)

Phishing valse e-mail of valse sms checken en melden

Je hebt een e-mail, sms of Whatsapp ontvangen en je weet niet zeker of dit van ons komt. Als je niets hebt geopend of nergens op hebt geklikt, hoef je meestal niets te doen. Weet je het niet zeker of heb je op een link geklikt? Doorloop onze checklist en je weet wat je moet doen.

Phishing checken en melden

Hoe herken ik een vals betaalverzoek of valse Tikkie?

Je hebt een betaalverzoek met het Rabobanklogo of een Tikkie ontvangen terwijl je dat niet verwachtte. Controleer dan eerst de link.

  • Een echt betaalverzoek van de Rabobank begint altijd met
    https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek
  • Een echte Tikkie begint altijd met
    https://www.tikkie.me

Phishing vals betaalverzoek of valse Tikkie checken en melden

Ziet het betaalverzoek of Tikkie er anders uit dan de links hierboven? En heb je op een link geklikt? Doorloop onze checklist en je weet wat je moet doen.

Phishing checken en melden

Lees ook

De 5 regels voor veilig online bankieren Andere vormen van fraude Veilig bankieren op app en web

Service en Contact