Phishing: vals bericht herkennen

Criminelen 'vissen' naar je persoonlijke gegevens, dit heet phishing. Je ontvangt bijvoorbeeld een mail uit naam van Rabobank. Tenminste, zo lijkt het. Door 'spoofing' kunnen criminelen je laten geloven iemand anders te zijn. Deze mail, brief of sms is dan niet door ons verstuurd maar door een crimineel die probeert jouw persoonlijke gegevens of beveiligingscodes te bemachtigen. Zoals je pincode, pasnummer, inlogcode of signeercode. Hoe herken je een phishing-bericht eigenlijk?

Hoe herken ik een phishing-mail of valse sms?

Is de link (URL) echt?
Het bericht bevat een link naar een valse website. Je wordt gevraagd om gegevens of beveiligingscodes in te vullen. Lees hieronder meer over het herkennen van de juiste URL.

Word je onder druk gezet?
In het bericht wordt aangegeven dat als je niet snel reageert, bijvoorbeeld je rekening geblokkeerd zal worden.

Wat wordt gevraagd?  

Wij vragen je nóóit via een e-mail, sms of ander bericht om: 

  • je betaalpas op te sturen 
  • je pincode of wachtwoord online in te vullen 
  • een nieuwe betaalpas aan te vragen of 
  • in te loggen

Krijg je een kleurcode toegestuurd?
Wij sturen je nóóit via e-mail, sms of ander bericht een kleurcode of QR-code om te scannen.

Spoofing: doen alsof je iemand anders bent

Met spoofing doen criminelen net alsof ze iemand anders zijn. Door slimme trucjes kunnen criminelen hun telefoonnummer of de afzender van een sms er anders uit laten zien. Zo lijkt het voor de ontvanger net alsof een sms, WhatsApp-bericht of telefoongesprek van de Rabobank komt.

Controleer altijd eerst of het bericht wel echt is. Krijg je een telefoontje van iemand die zegt van onze klantenservice te zijn? Geef dan nooit je gegevens af en doe geen overboekingen. Stel vragen, wees kritisch en hang de telefoon op als je het niet vertrouwt. 

Hoe herken ik een echte URL van de Rabobank?

  1. Check waar de link in je bericht naar toe gaat.
    Ga met je cursor over de link en de URL (het webadres), van de website waar je naar toe gaat verschijnt. Soms zie je de URL direct bij de link, soms links onder in je scherm.
  2. Check of de URL echt is.
    In een URL staat het belangrijkste deel altijd voor de eerste '/'. Bij een URL van de Rabobank staat vóór deze eerste ‘/’ altijd: rabobank.nl.
    Voorbeelden
    Goede URL: https://www.rabobank.nl/particulieren
    Foute URL: https://www.rabobank.nl.nu/

Lees meer over het herkennen van een echte website op veiligbankieren.nl

Voorbeelden valse berichten

We hebben een paar voorbeelden verzameld van phishing via e-mail en sms. Daarbij leggen we uit waar je op moet letten als je een bericht ontvangt.

Bekijk de phishingvoorbeelden

Hoe herken ik een vals betaalverzoek of valse Tikkie?

Je hebt een betaalverzoek met het Rabobanklogo of een Tikkie ontvangen terwijl je dat niet verwachtte. Controleer dan eerst de link.

  • Een echt betaalverzoek van de Rabobank begint altijd met
    https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek
  • Een echte Tikkie begint altijd met
    https://www.tikkie.me

Phishing: valse e-mail of sms checken en melden

Je hebt een e-mail, sms of WhatsApp ontvangen en je weet niet zeker of dit van ons komt. Als je niets hebt geopend of nergens op hebt geklikt, hoef je meestal niets te doen. Weet je het niet zeker of heb je op een link geklikt? Doorloop onze checklist en je weet wat je moet doen.

Phishing checken en melden

Lees ook

De 5 regels voor veilig online bankieren Andere vormen van fraude Veilig bankieren op app en web

Service en Contact