Corona

Veelgestelde vragen van ondernemers over de gevolgen van corona

Direct naar:

    Voor jou als ondernemer kan het coronavirus onzekerheid met zich meebrengen. Bijvoorbeeld over overheidsregelingen, verzekeringen, financieringen en betaaloplossingen. We helpen je onder andere door de meest gestelde vragen hier te beantwoorden.

    De Rabobank slaat de handen ineen met de Nederlandse overheid en de andere Nederlandse banken om het Nederlandse bedrijfsleven te steunen in deze zware tijden.

    De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd.


    Goed om te weten

    Vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat jouw lokale Rabobank andere openingstijden hanteert of zelfs dicht is.

    Bekijk of jouw lokale Rabobank open is

    De impact op betalen

    Tijdens de coronacrisis wil je jouw bedrijf voortzetten en mensen laten afrekenen. Hoe je dat zo veilig mogelijk doet, en hoe je klanten, medewerkers en jezelf daarbij beschermt tegen het virus, dat lees je in de antwoorden op deze veelgestelde vragen.

    Moet ik contant geld vermijden?

    Om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, adviseert het RIVM om lichamelijk contact te vermijden. Bij contant betalen komen klant en kassamedewerker vaak met elkaar in aanraking. Dat is dus ongewenst. Als klanten echt niet kunnen pinnen of erop staan om contant te betalen, vraag hun dan het geld op de kassa of toonbank te leggen en het eventuele wisselgeld er ook weer af te pakken.

    Welke pinoplossingen heeft Rabobank om mijn klanten digitaal te laten afrekenen?

    Rabobank biedt voor iedere ondernemer een passende pinautomaat: Pinbox Compact, Vast of Mobiel (in de winkel) en de Rabo SmartPin (voor onderweg). Met alle modellen kun je ook contactloos laten betalen. Zo laat jij je klanten eenvoudig, snel maar bovenal veilig afrekenen. Rabobank heeft bovendien tijdelijk de limiet voor contactloze betalingen zonder pincode verhoogd tot € 100. Hierdoor hoeft de klant minder vaak de pincode in te voeren op de betaalterminal en vermijd je hand-op-handcontact.

    Kan ik een pinautomaat laten bezorgen? Zo ja, wat is de levertijd?

    Ja, ook tijdens de corona-epidemie doen we ons best om al onze types pinautomaten (vast en mobiel) uit te leveren. Binnen maximaal vijf werkdagen worden de apparaten meegegeven aan Post NL. Spoedbestellingen kunnen helaas niet.

    Ik wil contant geld afstorten bij Rabobank. Kan dat nog?

    Er zijn twee manieren om contant geld te storten. Tijdens kantooruren kun je geld storten in een afstortautomaat in de bankhal. Tweede optie is om te storten met een sealbag, een afgesloten verpakking waarmee je eurobiljetten in een afstortkluis deponeert. Dit kan tussen 06.00 uur en 18.30 uur bij een Rabobankkantoor. Check ook de actuele openingstijden van jouw bank.

    Ik heb een pinbundel, maar weinig transacties. Wat betekent dat voor mijn kosten?

    Als ondernemer kun je door het coronavirus tijdelijk zonder inkomsten zitten, terwijl je wel betaalt voor de kosten van de pinbundel. Om je in deze coronaperiode tegemoet te komen, geldt vanaf maart 2020 een alternatieve tarifering. Voor alle klanten met een pinbundel wordt het aantal transacties afgerekend tegen het vaste transactietarief van € 0,04. Je betaalt dus tijdelijk géén vaste kosten voor de pinbundel.

    Lees meer over de alternatieve tarifering


    Voor wie geldt deze alternatieve tarifering?

    Dit geldt voor alle klanten met een pinbundel: van 100 tot en met 5000 transacties in Rabo OmniKassa en klanten met een Rabo PinTegoed. Let op: heb je een aparte afspraak met je bank? Dan wijzigt er voor jou niets. Heb je hierover vragen, neem dan contact op met je vaste aanspreekpunt binnen de bank.

    Meer over betalen

    De impact op financieren

    Veel ondernemers vragen zich af of ze de aflossingsverplichtingen van hun financiering kunnen uitstellen. Ook zijn er mogelijkheden om een beroep te doen op de verruimde BMKB-regeling. In de onderstaande antwoorden lees je hoe je dit aanpakt.

    Kan ik uitstel aanvragen van de aflossingsverplichtingen van mijn lening(en)?

    Als MKB-ondernemer kun je zes maanden uitstel van aflossingsverplichtingen van je lening(en) aanvragen. Als klant moet je zelf aangeven dat je uitstel wilt. Dat doe je door online een formulier in te vullen via de onderstaande link. Vermeld hierbij het leningnummer van de lening(en) waarvoor je uitstel wilt aanvragen.

    Uitstel aanvragen

    Als we je verzoek verwerkt hebben, ontvang je een bevestigingsbrief. Gezien de drukte kan dit langer duren dan je van ons gewend bent. Belangrijk om te weten: we vragen je altijd om te onderzoeken of je gebruik kunt maken van overheidsmaatregelen, zoals het uitstellen van belastingen en de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud. Als je het verzoek uiterlijk zondag 19 april 23:59 uur indient, zal het uitstel gelden voor de aflossingsverplichtingen vanaf april.


    Geen uitstel van rentekosten

    Let op: het gaat om uitstel van aflossingsverplichtingen, niet om uitstel van de rentekosten van de lening. Heb je een annuïtaire zakelijke lening, waarbij je een vast bedrag voor rente en aflossing betaalt? Dan kun je hier helaas geen uitstel voor aanvragen. Bespreek in dat geval met je accountmanager de alternatieven.


    Uitstel voor bedrijven met een financieringsbedrag hoger dan 3 miljoen euro

    Heeft je bedrijf meer dan 3 miljoen euro aan financieringen uitstaan bij de Rabobank? Ook dan vul je het online formulier in om uitstel aan te vragen. Voor de maand april moet je aanvraag uiterlijk zondag 19 april 23:59 uur ingediend zijn. Vervolgens nemen we persoonlijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.


    Uitstel voor bedrijven die begeleid worden door Bijzonder Beheer

    Wil je uitstel van aflossingsverplichtingen aanvragen en kreeg je bedrijf voor de uitbraak van Corona al begeleiding van de afdeling Bijzonder Beheer? Ook dan vul je het online formulier in om uitstel aan te vragen. Voor de maand april moet je aanvraag uiterlijk zondag 19 april 23:59 uur ingediend zijn. Vervolgens zullen wij je laten weten welke mogelijkheden er zijn.

    Uitstel aanvragen
    De aflossing van mijn lening is nog niet geïncasseerd. Hoe komt dat?

    De aflossing over maart wordt op 8 april verwerkt in plaats van 31 maart. Als de aflossing van je lening(en) niet op de gebruikelijke datum is afgeschreven, betekent dat niet dat aflossingsverplichtingen automatisch zijn uitgesteld.

    Als je een verzoek tot uitstel hebt ingediend voor 30 maart 13.00 uur, dan wordt dit verwerkt en wordt er geen aflossing afgeschreven op 8 april. Als MKB-ondernemer kun je zes maanden uitstel van aflossingsverplichtingen van je lening(en) aanvragen. Vermeld hierbij het leningnummer van de lening(en) waarvoor je uitstel wilt aanvragen. Een verzoek tot uitstel stuur je in via het online formulier.

    Uitstel aanvragen

    Lees meer over het aanvragen van uitstel

    Ik wil een nieuwe financiering aanvragen of een bestaande financiering uitbreiden. Hoe doe ik dat?

    Wordt je bedrijf geraakt door de gevolgen van corona? Controleer dan eerst of je in aanmerking komt voor de verruimde BMKB-regeling. Er zijn verschillende manieren om je bedrijf aan te melden voor de verruimde BMKB-regeling. Via de onderstaande link lees je hoe je dit in jouw situatie het best aanpakt.

    Bekijk hoe je de financiering aanvraagt
    Wat is de verruimde BMKB-regeling en hoe vraag ik dit aan?

    De verruimde borgstellingslening midden- en kleinbedrijf (BMKB-C) is een overbruggingslening waarbij de overheid borg staat voor 75% van de financiering. De verruimde BMKB-regeling ondersteunt bedrijven die door het coronavirus tijdelijk een liquiditeitstekort hebben met een overbruggingslening. Zo kunnen bedrijven zich beschermen tegen de financiële tegenslagen die corona veroorzaakt.

    Meer informatie over de verruimde BMKB-regeling


    Hoe vraag ik financiering aan met de BMKB-C regeling?

    Er zijn verschillende manieren om je bedrijf aan te melden voor de BMKB-C regeling. Via de onderstaande link lees je hoe je dit in jouw situatie het beste kunt aanpakken.

    Bekijk hoe je de financiering aanvraagt
    Wat is de verruimde BL-regeling voor land- en tuinbouwbedrijven?

    De verruimde borgstellingslening landbouw (BL) is een overbruggingslening waarbij de overheid borg staat voor 70% van de financiering. De verruimde BL-regeling ondersteunt land- en tuinbouwbedrijven die door het coronavirus tijdelijk een liquiditeitstekort hebben met een overbruggingslening. Zo kunnen land- en tuinbouwbedrijven zich beschermen tegen de financiële tegenslagen die corona veroorzaakt.

    Meer informatie over de verruimde BL-regeling

    Hoe meld ik me aan voor de BL-regeling voor land- en tuinbouwbedrijven?

    Heb je een zakelijke rekening bij de Rabobank? Dan kun je jouw bedrijf aanmelden voor deze regeling. Onderzoek eerst voor welke overheidsregelingen je in aanmerking komt. Daarna kun je de online financieringsaanvraag starten. Nadat je deze aanvraag hebt ingediend, bespreek je samen met een van onze accountmanagers of je ook in aanmerking komt voor de BL-regeling van de overheid. Je kunt een financiering onder de verruimde BL-regeling aanvragen tot 1 april 2021.

    In de online aanvraag kun je als investeringsdoel ‘Corona lening’ kiezen. Je hoeft geen uitgebreide financiële prognose in te vullen. Wel vragen we je om de volgende informatie:

    • Een beknopte onderbouwing van het gewenste financieringsbedrag voor de minimale periode van 3 maanden. Leg hierbij uit of je dit bedrag normaal gesproken zou kunnen terugbetalen. Ga hierbij uit van de maandelijkse inkomsten en uitgaven van je bedrijf vóór de uitbraak van corona.
    • De twee meest recente jaarcijfers. Heb je al jaarcijfers van 2019 beschikbaar? Dan ontvangen we deze graag samen met de jaarcijfers van 2018, zodat we een actueel beeld van je financiën krijgen. Heb je de jaarcijfers van 2019 niet beschikbaar, dan lever je de jaarcijfers 2018 en 2017 aan.
    • Aangifteformulier inkomstenbelasting 2018 of 2019.
    Ik wil aanvragen
    Wanneer hoor je iets van ons nadat je financiering hebt aangevraagd?

    In deze hectische tijden wil je snel weten wanneer je iets van de Rabobank hoort. De contactmomenten zijn afhankelijk van het type aanvraag dat je indient: een reguliere online financieringsaanvraag of een BMKB-C aanvraag via de nieuwe manier van aanvragen. Deze vernieuwde manier van aanvragen is beschikbaar sinds 6 april en op dit moment alleen mogelijk voor bedrijven in de sectoren horeca, recreatie en non-food retail. Ondernemers uit de foodsector en andere sectoren kunnen een reguliere online financieringsaanvraag starten.

    Reguliere online financieringsaanvragen

    1. Bevestiging in je ‘Berichten’
      Na de verzending van je online financieringsaanvraag, ontvang je een bevestiging in je ‘Berichten’. Je vindt je ‘Berichten’ in Rabo Internetbankieren en in de Rabo App.
    2. Telefonisch contact om adviesgesprek in te plannen
      We streven ernaar om binnen 5 werkdagen telefonisch contact met je op te nemen over je aanvraag. Hier bespreken we je financieringsbehoefte. Ook maken we een afspraak voor het adviesgesprek.
    3. Adviesgesprek over je financieringsmogelijkheden
      Het adviesgesprek kan telefonisch of via een videoverbinding plaatsvinden. In het adviesgesprek ga je samen met een adviseur van de Rabobank dieper in op het verhaal achter je financieringsaanvraag. De volgende onderwerpen komen aan bod:
      • Eerst bespreken we de aanleiding van je aanvraag en de bijbehorende cijfers. Eventueel kun je nog gegevens wijzigen ten opzichte van de online aanvraag.
      • Vervolgens bespreken we de mogelijkheden en eventuele vragen die we hebben over je aanvraag.
      • We bekijken samen welk product het best past bij je plan. Hierbij controleren we ook of je in aanmerking komt voor de BMKB- of BL- regeling van de overheid.
      • Vaak krijg je tijdens het adviesgesprek al een eerste indicatie of de Rabobank je kan financieren.

    Aanvragen voor BMKB-C regeling voor horeca, recreatie en non-food

    Vanaf 6 april is er een nieuwe manier van aanvragen beschikbaar voor ondernemers die zich willen aanmelden voor de BMKB-C regeling. Dit is op dit moment alleen toegankelijk voor bedrijven in de sectoren horeca, recreatie en non-food retail.

    1. Bevestigingsmail met verzoek om aanvullende gegevens
      Na het versturen van je aanvraag, ontvang je direct een bevestigingsmail. In deze e-mail vind je de aanvullende gegevens die we nog van je nodig hebben. Probeer deze gegevens snel naar ons op te sturen. Op die manier kunnen we zo snel mogelijk contact met je opnemen om je mogelijkheden te bespreken.
    2. Telefonisch contact om videogesprek in te plannen
      Binnen 5 werkdagen nemen we telefonisch contact met je op om jouw indicatieve aanbod te bespreken en een videogesprek in te plannen.

    Meer over financieren

    De impact op verzekeren

    Het virus kan zakelijke onzekerheid opleveren. Het is daarom verstandig om uit te zoeken met welke risico’s je te maken kunt krijgen en of je hiervoor verzekerd bent. Dit doe je door je polisvoorwaarden goed te controleren. We beantwoorden hier, in het algemeen, de meestgestelde verzekeringsvragen

    Zijn de loonkosten voor mijn werknemers verzekerd?

    Het kan voorkomen dat je als ondernemer tijdelijk minder werk hebt voor je personeel, maar de loonkosten blijven gewoon doorlopen. Hier ben je niet voor verzekerd, maar via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het mogelijk om een aanvraag te doen bij het Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW).

    Lees meer informatie op Rijksoverheid.nl

    Ik vrees dat niet al mijn klanten mijn facturen kunnen betalen in deze periode. Kan ik me hiervoor verzekeren?

    Met het afsluiten van een kredietverzekering zijn je facturen vanaf dat moment verzekerd tegen het risico dat je klanten je facturen niet of te laat betalen. Rabobank biedt verschillende kredietverzekeringen, waaronder Omzet Garant. Deze kun je via Rabobank zelf afsluiten. Je kunt je hierover ook laten adviseren. Met deze verzekeringen kan je zaken blijven doen, ook in het buitenland, zoals Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

    Met welke risico’s kan ik als ondernemer te maken krijgen?

    Allereerst kun je te maken krijgen met zieke medewerkers. Ook is er veel onzekerheid over geplande afspraken, evenementen en zakenreizen. Leveringsproblemen zijn ook heel denkbaar. Het is afwachten welke effecten deze risico’s gaan hebben op bedrijven en op de economie. Kijk op de pagina voor Verzekeren Bedrijven voor een toelichting op dit antwoord.

    Zijn de risico’s gedekt door mijn lopende verzekeringen?

    De dekking van een bedrijfsschade- of transportverzekering geldt voor materiële schade als gevolg van een gedekte gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld een brand. Dit is niet het geval bij het coronavirus, en deze schade is dus niet gedekt door deze verzekeringen. Er zijn wel verzekeringen waar je mogelijk (beperkte) dekking hebt voor de financiële gevolgen van het coronavirus (zie hier), maar dit is afhankelijk van de situatie en je polisvoorwaarden. Controleer dus je eigen polisvoorwaarden.

    Hoe bereid ik me voor op mogelijke risico’s naar aanleiding van het virus?

    In deze snel veranderende situatie is het goed om je voor te bereiden op wat mogelijk komen gaat. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

    • Kunnen medewerkers thuiswerken en hebben ze dan beschikking over hulpmiddelen? Attendeer je medewerkers er wel op dat criminelen van deze situatie gebruik kunnen maken. Wees daarom alert op een phishinglink en zorg voor beveiligde netwerken.
    • Is er voldoende voorraad of juist te veel (en ben je hierdoor mogelijk onderverzekerd)?
    • Staan er in contracten verplichtingen die je mogelijk niet na kunt komen en ben je daar dan voor verantwoordelijk?

    We helpen je graag om je voor te bereiden op mogelijke risico’s. Kijk op de pagina voor Verzekeren Bedrijven voor meer informatie.

    Zijn eventuele veranderingen in mijn bedrijfsactiviteiten wel gedekt door mijn huidige verzekeringen?

    Eventuele veranderingen in je bedrijfsactiviteiten kunnen impact hebben op je verzekeringen. Controleer dit goed in je polisvoorwaarden.

    • Wijk je bijvoorbeeld uit naar andere leveranciers om je spullen toch in te kunnen blijven kopen? Controleer dan goed of dit invloed heeft op de dekking van bijvoorbeeld je goederentransportverzekering.
    • Als je andere afzetkanalen zoekt, kun je ook te maken krijgen met andere vervoerstrajecten of dekkingsgebied. Is dit gedekt binnen je huidige verzekering?
    • Verander je van bedrijfsactiviteiten, zoals:
      • Ga je als horecaondernemer ook maaltijden bezorgen?
      • Staat je pand leeg of krijgt je pand tijdelijk een andere bestemming?
      • Zet je je vrachtwagens of auto’s de komende tijd voor een ander doel in?
    • Heb je door deze situatie juist meer omzet? Pas dan ook je verzekeringen hierop aan.

    Wil je weten of er dekkingsaanpassingen nodig zijn voor jouw specifieke situatie? Kijk op de pagina voor Verzekeren Bedrijven voor meer informatie.

    Wat als ik door corona (tijdelijk) niet kan voldoen aan de preventie-eisen van mijn verzekeraar?

    In deze tijd kan het lastiger zijn om te voldoen aan bepaalde preventie-eisen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een auto-alarm nu niet kan worden ingebouwd, een alarminstallatie niet gerepareerd of gekeurd kan worden of een brandmeldinstallatie niet kan worden aangelegd. Niet voldoen aan preventie-eisen van de verzekeraar kan betekenen dat je bij schade geen dekking hebt. Neem dan ook altijd contact op met je verzekeringsadviseur als dit aan de orde is zodat er in jouw situatie een passende oplossing kan worden gevonden.

    Ben ik verzekerd als ik tijdelijk mijn privéauto gebruik voor zakelijke activiteiten?

    Stel dat je door de situatie nu tijdelijk maaltijden bezorgt in je privéauto. Dan is dit niet standaard meeverzekerd op je particuliere autoverzekering. Voor klanten met een Interpolis Autoverzekering zijn de voorwaarden van de privé-verzekering verruimd tot 1 juni. Koeriersdiensten in je privéauto zijn tot die tijd wel verzekerd. Dit is echter niet bij alle verzekeraars het geval. Neem contact op met je verzekeringsadviseur om te kijken welke voorwaarden op jouw situatie van toepassing zijn.

    Meer over verzekeren

    De impact op pensioenen

    Veel ondernemers hebben via de Rabobank een pensioenregeling voor hun personeel. Het coronavirus roept momenteel vragen op over de pensioenregelingen. We beantwoorden hier, in algemene zin, de meest gestelde vragen.

    Wat zijn de mogelijkheden rondom uitstel van betaling van de pensioenpremies?

    Het Verbond van Verzekeraars heeft aangekondigd dat pensioenuitvoerders de ondernemers die in acute problemen komen door het coronavirus zoveel mogelijk gaan helpen als zij problemen ervaren bij het betalen van de pensioenpremies. Op dit moment kijken de pensioenuitvoerders hoe zij hier invulling aan geven en voor hoelang deze maatregelen zullen gelden. De betalingsregelingen zullen per situatie worden beoordeeld en maatwerk wordt toegepast.

    Keert het partner- en wezenpensioen uit als mijn werknemer overlijdt ten gevolge van het Coronavirus?

    Als het partner- en wezenpensioen is meeverzekerd in jouw pensioenregeling, dan keert de pensioenuitvoerder een nabestaandenpensioen uit aan de partner en/of kind(eren) van je werknemer. Het maakt hierbij niet uit of de medewerker in een gebied is geweest met een ‘negatief reisadvies’ of overlijdt als gevolg van het coronavirus.

    Geeft de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) ook invulling aan tegemoetkoming voor pensioenpremies?

    Via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het vanaf 6 april mogelijk om een aanvraag te doen voor de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). De NOW bedraagt maximaal 90% van de loonsom over de periode maart 2020 tot en met mei 2020. Aanvullende lasten zoals werkgeverspremies en werknemersbijdragen aan pensioen en de opbouw van vakantiebijslag worden ook gedeeltelijk gecompenseerd.

    Lees meer over de tijdelijke maatregel NOW op de website van de Rijksoverheid

    De impact op internationaal ondernemen

    Om besmetting te voorkomen wil je fysiek contact tot een minimum beperken – ook met jouw Rabobank. Tegelijkertijd gaan bankzaken gewoon door. Hieronder vind je de antwoorden op meestgestelde vragen hierover.

    Ik importeer en/of exporteer van en naar het buitenland. Wat moet ik doen?

    Voor klanten die importeren en/of exporteren van en naar het buitenland adviseren wij om extra alert te zijn. Maak duidelijke afspraken met je ketenpartners. De ontwikkelingen wijzigen snel en zijn per land verschillend.

    De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft voor ondernemers die internationaal zakendoen een speciale pagina met informatie en actuele ontwikkelingen voor aantal landen live gezet in verband met het coronavirus.

    Volg daarom goed de actualiteiten. Hiervoor verwijzen we je graag ook naar de volgende websites voor actuele informatie over internationale handel en corona:

    Ondernemersvereniging EvoFenedex MKB Nederland Rijksoverheid

    Ik heb een valutatermijntransactie of een valutaoptie afgesloten en de handelstransacties gaan niet door. Wat zijn mijn opties?

    Neem contact op met je Treasury Specialist of stuur een e-mail naar treasury@rabobank.nl. We nemen graag de mogelijkheden met je door.

    Worden handelsdocumenten via de Rabobank nog afgeleverd in het buitenland?

    Het is niet meer in alle gevallen vanzelfsprekend dat documenten die via een koerier worden verstuurd, daadwerkelijk op hun eindbestemming aankomen binnen de gewenste tijdlijnen. In diverse landen geldt momenteel een lockdown waaronder India, Algerije en Pakistan. Dit betekent dat documenten niet of met moeite hun eindbestemming bereiken met alle mogelijke consequenties voor de goederen die al onderweg zijn.

    Omgekeerd is het ook zo dat de Rabobank niet meer in alle gevallen documenten uit bepaalde landen ontvangt. De huidige situatie zorgt ervoor dat de veranderingen elkaar snel opvolgen. Houd de actuele informatie in de gaten en neem altijd vooraf contact op met jouw handelspartner over de mogelijkheden om zaken te doen.

    Overheidsregelingen

    De overheid helpt ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis. Je kunt als ondernemer gebruik maken van bestaande én nieuwe regelingen. Check hier wat de mogelijkheden zijn.

    Wat is de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)?

    De tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) is bedoeld voor bedrijven die tijdelijk geen werk meer hebben voor (een deel van) het personeel, door omstandigheden die buiten het normale ondernemersrisico vallen. Zoals het coronavirus. Ondernemers kunnen de tegemoetkoming NOW aanvragen voor een omzetdaling vanaf 1 maart.

    Lees meer over de tijdelijke maatregel NOW


    Hoe vraag ik de tijdelijke maatregel NOW aan?

    Je kunt NOW aanvragen t/m 31 mei. Je kunt de aanvraag indienen bij het UWV.

    Lees meer over de aanvraagprocedure

    Wat is de Tijdelijk Overbruggingslening Zelfstandig Ondernemers (TOZO)?

    Als zzp’er kun je geen gebruik maken van NOW. Wel kun je als zelfstandige voor een periode van maximaal drie maanden aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensbehoud. Dit is de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstanding Ondernemers (TOZO). Deze regeling is voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis.

    Lees meer over de tijdelijke maatregel TOZO


    Hoe vraag ik de tijdelijke overbruggingslening TOZO aan?

    Je kunt als zelfstandig ondernemer een aanvraag indienen in je woongemeente. Op de website van je gemeente staat mogelijk meer informatie.

    Lees meer over de aanvraagprocedure

    Wat is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) regeling?

    De regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) is specifiek bedoeld voor bedrijven die rechtstreeks worden getroffen door kabinetsmaatregelen in de strijd tegen het coronavirus. Via de TOGS-regeling kunnen ondernemers een eenmalige tegemoetkoming van €4.000 netto krijgen waarmee ze hun vaste lasten betalen, zoals bijvoorbeeld de huur van een bedrijfspand.

    Lees meer over de TOGS-regeling


    Hoe vraag ik de TOGS-regeling aan?

    De tegemoetkoming is voor ondernemers waarvan de hoofdactiviteit overeenkomt met één van de vastgestelde SBI-codes door het kabinet. Je hebt t/m 26 juni om de tegemoetkoming aan te vragen.

    Lees meer over de aanvraagprocedure

    Kan ik uitstel betalen van belastingen aanvragen?

    Heb je als ondernemer betalingsproblemen door het coronavirus? Dan kun je de Belastingdienst vragen om bijzonder uitstel van betaling voor 3 maanden. De aanvraag kun je online en schriftelijk indienen.

    Lees meer over uitstel betalen van belastingen

    Waar vind ik meer informatie over de overheidsregelingen?

    Bekijk alle financiële regelingen op Rijksoverheid.nl Lees meer over belastingmaatregelen op Belastingdient.nl Lees meer informatie op KVK.nl

    Nederlandse Vereniging van Banken

    Rabobank steunt de maatregelen van het kabinet om ondernemers te helpen en heeft de handen ineen geslagen met de Nederlandse overheid en met de andere Nederlandse banken.

    Lees wat we als Nederlandse Vereniging van Banken doen voor ondernemers

    Chat met de Rabobank

    Contact met de Rabobank

    Heb je na het lezen toch nog vragen over de gevolgen van corona voor je bedrijf? Bel dan je accountmanager op zijn mobiele telefoon.

    Lukt dit niet, bel dan met onze adviseurs bij de Klantenservice via 088 – 7226666. We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur.