Veilig bankieren in app

Veilig bankieren

Heb je een brief, e-mail of sms ontvangen over het vervallen van je betaalpas? Of sta je te praten bij de pinautomaat en heb je niet in de gaten dat er over je schouder wordt meegekeken? Criminelen bedenken steeds creatievere manieren om jouw inlog- en betaalgegevens te krijgen. Houd je geld veilig, laat je niet oplichten.

Actuele waarschuwingen

Phishing via Marktplaats met valse websites

Even een aankoop op Marktplaats betalen. Daarvoor gebruik je natuurlijk een betaalverzoek. Of je verkoopt iets en de koper wil checken of je te vertrouwen bent. De koper stuurt daarom een betaalverzoek voor € 0,01. Letterlijk een fluitje van een cent. 

Toch moet je heel erg goed oppassen met dit soort betaalverzoeken.

Veel kopers en verkopers op Marktplaats en andere online handelsplatformen schakelen snel over van het platform naar bijvoorbeeld WhatsApp. En soms sturen criminelen dan een link die wel lijkt op een betaalverzoek, maar dat niet is. Terwijl jij denkt een klein bedrag over te maken, voer je je gegevens in op een nepwebsite. En met die gegevens halen de criminelen een groot bedrag van je rekening.

Blijf dus alert als je online koopt of verkoopt, ook bij kleine bedragen:

  • Controleer van elk betaalverzoek dat je krijgt de link. Zeker als je de verzender niet persoonlijk kent.
  • Een betaalverzoek van Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek
  • Een Tikkie begint altijd met https://www.tikkie.me/
WhatsAppfraude

Er is veel fraude via WhatsApp. Iemand doet zich voor als een vriend of familielid en vraagt om met spoed een rekening te betalen. Wees hier heel voorzichtig mee. Bel altijd eerst de persoon (op het oude nummer) en controleer of dit een echt verzoek is. Check ook de link van een betaalverzoek:

  • Een echt betaalverzoek van de Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek 
  • Een echte Tikkie begint altijd met https://www.tikkie.me/
Bank-aan-huis fraude

Een bankmedewerker die belt om te vertellen dat er verdachte dingen gebeuren op je rekening. En die dan een afspraak maakt om thuis langs te komen om het probleem op te lossen. Dat klinkt heel behulpzaam - zeker als de medewerker lijkt te bellen vanaf het nummer van Rabobank. Toch is het reden om heel alert te zijn. Er zijn namelijk oplichters actief die op deze manier gegevens stelen en zo je rekening plunderen of misbruiken.

Rabobank belt je nooit ongevraagd om langs te komen aan huis. Word je gebeld en vertrouw je het niet? Denk dan aan deze tips:

  • Geef geen codes door aan de telefoon. Bijvoorbeeld je pincode of codes van de Rabo Scanner.
  • Geef geen codes door via een website die je naar aanleiding van het telefoontje doorgestuurd krijgt.
  • Geef je betaalpas of Rabo Scanner niet af, ook niet als deze kapot lijkt. Moet je de pas ooit vervangen of vernietigen? Doe dat zelf: knip midden door de goudkleurige chip, en gooi de pas zelf weg.
  • Vraag gerust de naam van de medewerker die belt. Hang op en bel daarna zelf met de bank. Doe dit op het algemene nummer, niet op nummers die je ontvangt naar aanleiding van het eerste telefoontje.

Ken je mensen die zelf niet zo handig zijn met computers? Waarschuw ze dan voor deze vorm van oplichting.

Lees meer op veiligbankieren.nl

Valse brief over terugsturen betaalpas

Er gaat een brief rond waarin je wordt gevraagd om je pas door te knippen en te sturen naar een adres dat niet van Rabobank is. Trap er niet in. Deze brief is afkomstig van criminelen. Bekijk een voorbeeld op onze voorbeeldenpagina.

Check phishingvoorbeelden

Spoofing

Er zijn oplichters actief die klanten bellen en zich voordoen als een medewerker van de Rabobank. Soms gebruiken ze daar met een slimme truc het telefoonnummer van de bank voor. Medewerkers van Rabobank zullen je nooit bellen om te vragen je limiet te verhogen of geld over te maken, bijvoorbeeld naar een kluisrekening. Hang op als je het niet vertrouwt en meld het aan ons.


Nóóit doen:

  1. Je betaalpas opsturen of afgeven aan iemand aan de deur
  2. De pincode van je betaalpas doorgeven of online invullen
  3. Een betaalverzoek van een onbekende afzender betalen

Meer over het coronavirus

Phishing checken en melden

Je hebt een e-mail, sms, WhatsApp, betaalverzoek of Tikkie ontvangen en je weet niet zeker of dit van ons komt. Als je niets hebt geopend of nergens op hebt geklikt, hoef je meestal niets te doen.
Weet je het niet zeker of heb je op een link geklikt? Doorloop onze checklist en je weet wat je moet doen.

Phishing checken en melden

Lees ook

Voorbeelden valse berichten Voorkom oplichting met QR-codes Veilig bankieren via app en web Kwetsbaarheden melden Integer bankieren: Customer Due Diligence

Service en Contact