Hulp bij starten

Hoe start ik een eigen bedrijf?

Je eigen bedrijf. Daar wil je natuurlijk een succes van maken. Je wil ervan kunnen leven. Over 5 jaar nog bestaan. Je wil zelfs groeien, mensen aannemen, andere vestigingen openen. En daarom wil je nu zo sterk mogelijk starten. Maar waar begin je met het starten van een eigen bedrijf?

Startversterker

Sterk starten: doe de Startversterker

Op ons startersplatform IkGaStarten.nl staat de Startversterker. Speciaal voor ambitieuze starters. Een gratis tool die je helpt sterker te starten. In je eigen tempo en als het jou uitkomt. Met concrete tips, tests en prikkelende vragen.

Doe de Startversterker

Ikgastarten.nl

IkGaStarten.nl: hét platform voor startende ondernemers

IkGaStarten.nl is hét platform voor startende ondernemers. Je vind er meer dan 4000 artikelen over alles wat je moet weten over het starten van een eigen bedrijf. Een goed vertrekpunt dus als je je eigen bedrijf wilt beginnen.

Ga naar IkGaStarten.nl

Check de event-agenda

Om te netwerken, om vragen te stellen of om meer over je ondernemingsplan, je administratie of je marketing te horen. Ook bij jou in de buurt organiseren we events voor startende ondernemers.

Bekijk de agenda op IkGaStarten

Welke startkosten heb je als ondernemer?

De start van een eigen bedrijf gaat samen met bepaalde kosten. Houd sowieso rekening met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, deze is verplicht. Net als een notariële akte als je een bv, nv of coöperatie begint.

Met deze kostenposten krijgen de meeste ondernemingen te maken:

Kamer van Koophandel

Alle ondernemingen en rechtspersonen zijn wettelijk verplicht om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De inschrijfkosten bedragen eenmalig € 50. Omdat de inschrijfkosten zijn vrijgesteld van btw kun je ze niet aftrekken van de belasting.

Het Handelsregister van de KvK bevat informatie over alle bedrijven, rechtspersonen en andere organisaties in Nederland. Hierin kun je nagaan met wie je te maken hebt, wie voor een onderneming tekeningsbevoegd is en of er eventueel sprake is van een faillissement. Aan het opvragen van deze informatie zijn kosten verbonden.

Notaris

Wanneer je kiest voor de rechtsvorm bv, nv of coöperatie ben je verplicht jouw plannen te laten optekenen in een notariële akte. Je legt dan onder meer de volgende zaken vast: overdracht van aandelen, aansprakelijkheid, inbreng van kapitaal en zeggenschap binnen jouw organisatie. Ook als je voor een andere rechtsvorm kiest, kan het handig zijn om een notariële akte op te stellen.

De notaris kan je ook helpen bij het maken van jouw keuze voor de rechtsvorm die het beste bij jouw onderneming past.

Bedrijfspand en/of werkplek

In sommige gevallen is een bedrijfspand pure noodzaak, bijvoorbeeld omdat je een winkel of horecaonderneming start. Maar het kan ook zijn dat je voldoende hebt aan een kantoorruimte in een bedrijfsverzamelgebouw, een flexwerkplek (zoals Seats2Meet en Igluu) of zelfs de keukentafel. Zo kun je je kosten laag houden.

Boekhouder en/of accountant

De administratie en belastingaangifte van jouw onderneming bijhouden kost tijd. Tijd die je waarschijnlijk liever besteedt aan het opbouwen van jouw onderneming. Je kunt daarom overwegen iemand in te huren om jouw administratie en belastingaangifte te verzorgen.

De kosten hiervoor zijn afhankelijk van je vraag en het type onderneming. Het loont om meerdere offertes op te vragen.

Rabo Bizzy & Tellow maken boekhouden eenvoudig

Rabo Bizzy kan een handige oplossing voor je boekhouding zijn. In dit Rabopakket zit onder meer de boekhoud-tool Tellow. Exclusief voor startende ondernemers kost Rabo Bizzy met Startersvoordeel slechts € 5,00 per maand in het eerste jaar.

Bekijk Rabo Bizzy, de bankrekening die je boekhouding doet

Computer, internet en telefonie

Iedere startende ondernemer heeft een computer en internet- en telefoonkosten. Goed om te weten: zowel de computer als de zakelijke telefoon- en internetkosten zijn aftrekbaar van de belasting.

Marketing

Waarschijnlijk wil je een eigen logo, visitekaartjes en website. Bij een eigen website heb je onder meer te maken met de kosten voor de hosting en de registratie van de url (zoals: www.naamvanuwbedrijf.nl). Beginnen met een Facebook- of Linkedin-pagina in plaats van een eigen website kan natuurlijk ook.

Schrijf een sterk ondernemingsplan

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt je om grip te krijgen op je nieuwe bedrijf en de uitdagingen die ermee samenhangen. Je deelt je plan op in hapklare brokken, het dwingt je na te denken over alle onderdelen. Het is een belangrijke stap wanneer je een bedrijf begint.

Wanneer je begint met je ondernemingsplan is een beetje houvast vaak welkom. Daarom vind je hier een template én voor vier branches een voorbeeld ter inspiratie. Bovendien krijg je tips voor het starten van je bedrijf. Zo start je nog sterker!

Aandachtspunten:

  • kies je rechtsvorm
  • kies je bedrijfsnaam
  • check welke vergunningen je nodig hebt

Bankzaken en administratie

In je eerste jaar krijg je als startende ondernemer bij ons Startersvoordeel. Dat betekent dat je in je eerste jaar korting krijgt op je zakelijke rekening, transactiekosten en andere producten voor starters. Zo start je nóg sterker.

Waarom een zakelijke rekening

Een zakelijke rekening is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar het hoort wel bij een sterke start. Het is dé manier om je privé en zakelijke administratie gescheiden te houden, maar er zijn veel meer voordelen.

Bekijk alle voordelen

Rabo Bizzy, de bankrekening die je boekhouding doet

Ben jij liever druk met de groei van je bedrijf dan met de boekhouding? Dan is Rabo Bizzy dé oplossing. Want met Rabo Bizzy doet je bankrekening voortaan je boekhouding. Met Rabo Startersvoordeel heb je Rabo Bizzy een jaar lang voor € 5 per maand, inclusief transactie- en boekingskosten.

Meer weten over Rabo Bizzy

Interpolis aansprakelijkheidsverzekering

Je sluit als startende ondernemer bij ons ook de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Interpolis ZekerVanJeZaak® met Startersvoordeel af. Starters betalen 6 maanden geen premie. Met deze verzekering verzeker je jouw bedrijf tegen schade die je zelf of een van je medewerkers veroorzaakt aan anderen.

Meer weten over de aansprakelijkheidsverzekering

Hoe gaan jouw klanten je betalen?

Afhankelijk van het soort bedrijf dat je start, kun je je klanten op verschillende manieren laten betalen. Denk bijvoorbeeld aan pin, iDEAL of incasso. Bij de Rabobank heb je veel opties om dit goed te regelen en met Rabo Startersvoordeel kun je deze bovendien voordelig proberen.

Ontdek meer over geld ontvangen

Heb je financiering nodig?

Als je een bedrijf begint, heb je misschien een financiering nodig. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor. Van crowdfunding tot financial lease. Een sterk onderbouwd financieel plan is een must als je op zoek gaat naar financierders. Dit geeft de potentiële investeerder inzicht in je plannen.

Lees meer over financiering voor starters

Van Rabo voor jou

Zo helpen we:

  • In je eerste jaar krijg je Startersvoordeel
  • IkGaStarten.nl + Startversterker: voor een sterke start
  • We geven tips + voorbeelden voor je ondernemingsplan
  • We organiseren events bij jou in de buurt
  • We delen ons netwerk en onze kennis over je branche

Ons netwerk vol ondernemers

Met 475 vestigingen is er altijd wel een adviseur bij jou in de buurt. Rabobank zet zich bovendien in voor jouw omgeving. Zodoende hebben we een enorm netwerk met ondernemers verzameld. Dat zetten we natuurlijk ook graag voor je in.

Kennis over jouw branche

Onze sectorspecialisten delen graag hun kennis. Blijf dus op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw sector. Wij helpen je daarbij met uitgebreide kennis over je branche, de wereldwijde trends en nieuws over de binnen- en buitenlandse economie.

Ontdek wat wij weten over jouw branche