Hoe werkt het

Een huis kopen

Je wilt een nieuw huis kopen. Spannend! Of het nu je eerste huis is of niet, er komt veel op je af. We kunnen ons voorstellen dat je veel vragen hebt over hoe dit werkt en wat je allemaal moet regelen. We helpen je graag stap voor stap op weg.

Stap 1: Woonwensen

De eerste stap op weg naar een huis begint bij een goede oriëntatie. Waar wil je wonen? Hoeveel kamers heb je nodig? Zet je woonwensen op een rij en bekijk wat de financiële mogelijkheden zijn. Kijk hierbij ook naar de toekomst.

Woonwensen

Om je woonwensen helder te krijgen is het allereerst belangrijk wat voor jou de beste optie is. Ga je huren of kopen? Vervolgens kunnen de volgende vragen je helpen om je woonwensen helder te krijgen:

Welke eisen stel je aan je huis?Welke voorzieningen wil je in de buurt hebben?
Financiële mogelijkheden
Maak een overzicht van je inkomsten en uitgaven en ga na welke maandlast past bij jouw situatie.Ga na of je in de toekomst een stijging of daling van je inkomen verwacht.Heb je een huis te verkopen? Probeer in te schatten voor welke prijs je je huidige woning kunt verkopen.Bereken zelf online wat je kunt lenen en krijg uitgebreid inzicht in je mogelijkheden.

Bereken zelf wat je kunt lenen

Maak nu een snelle hypotheekberekening om te zien wat jouw maximale hypotheekbedrag is. Uitgebreider inzicht in je mogelijkheden? Met de knop ‘meer berekenen’ krijg je uitgebreider inzicht in je financiële mogelijkheden. Hier kun je onder andere de (verwachte) verkoopprijs van je huidige woning, koopprijs van het nieuwe huis, spaargeld en schulden meenemen. Ook kun je direct hypotheekvormen en rentevaste perioden vergelijken.

Start jouw Eerste-huis-gesprek

Gratis Eerste-huis-gesprek met een adviseur

Je eerste huis kopen kan een uitdaging zijn als je een tijdelijk contract hebt of een studieschuld. Omdat elke situatie anders is, denken we graag met je mee. Daarom bieden we het Eerste-huis-gesprek aan. Zo weet je binnen 30 minuten wat financieel haalbaar is.

Vraag een Eerste-huis-gesprek aan

De Woonbox

Van oriëntatie naar hypotheek

Wanneer je je oriëntatiegesprek hebt gehad zijn er nog een aantal stappen die je neemt voordat je een hypotheek aangaat. Je leest over alle stappen in de speciale WoonWijzer (PDF). Daarnaast begeleidt de Woonbox-app met de innovatieve AR-technologie jou stap voor stap door deze fasen. Download de app voor de animatie van het koopproces.

Start de WoonBox-app (PDF)

Stap 2: Huis kopen en verkopen

Huis kopen

Download onze handige checklist voor de bezichtiging van een huis. Heb je je droomhuis gevonden? Dan kan de onderhandeling beginnen. We hebben de beste tips voor succesvol bieden en onderhandelen verzameld in een gratis e-book. Soms kan het verstandig zijn om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Hierdoor komen eventuele gebreken aan het licht. Je kunt de uitkomst van de keuring laten opnemen als ontbindende voorwaarde in het koopcontract.

Vind hét huis voor jou

Er is zoveel keus op de woningmarkt en iedereen in je omgeving heeft een mening. Hoe vind je dan hét huis voor jou? Bereid je met de Checklist voor op de bezichtiging van een huis en weet welke vragen je kan stellen.

Download de checklist huisbezichtiging (PDF) Download de Woonwijzer (PDF)
Koopcontract tekenen en zaken regelen

Is jouw bod geaccepteerd en heb je het koopcontract ondertekend? Gefeliciteerd, het huis is bijna van jou! Je moet nu een aantal zaken in gang zetten.

Neem snel contact op met een adviseur van de Rabobank voor een adviesgesprek oer jouw hypotheek. Hij kan je meer vertellen over de vervolgstappen. Aan een adviesgesprek zijn kosten verbonden.Voor het aanvragen van een hypotheek heb je een taxatierapport nodig. Laat je huis dus taxeren. Hiervoor kun je een taxateur inschakelen maar soms is een Calcasa waarderapport ook mogelijk. Lees meer over hoe een taxatie of Calcasa waarderapport werkt.Vraag een werkgeversverklaring en pensioenoverzicht op.Bedenk of je een bankgarantie wil gebruiken voor de waarborgsom van de verkoper. Hier zijn kosten aan verbonden.
Ook met een flexibel inkomen een hypotheek bij de Rabobank

Ben je zzp’er of heb je nog geen vast contract bij je werkgever? Een variabel inkomen hoeft geen belemmering te zijn bij het aanvragen van een hypotheek. We helpen je graag op weg naar je droomhuis.

Hypotheek aanvragen met een flexibel inkomen

Huis verkopen

Heb je al een huis en wil je dit verkopen? Voor het verkopen van je huidige woning kan je een makelaar inschakelen. De makelaar heeft verstand van zaken en neemt veel werk uit handen. Of je verkoopt je huis zelf. Daarmee bespaar je op de kosten van een makelaar.

Lees meer over het verkopen van je huis

NHG

Hypotheek regelen bij de Rabobank

Tijdens het adviesgesprek werkt onze adviseur in jouw Rabobank Hypotheekdossier. Zo kun je na afloop van het gesprek alles nog eens rustig doorlezen. Als je de gevraagde documenten alvast aanlevert in het hypotheekdossier kan de adviseur zich goed voorbereiden op het gesprek. Je bespaart hiermee tot € 300 op de advieskosten.

Ga naar het hypotheekdossier

Een huis kopen met Nationale Hypotheek Garantie

Stap 3: Hypotheekadvies

De volgende stap is het adviesgesprek met je financieel adviseur. In dit gesprek kijk je samen met de adviseur naar jouw situatie en krijg je hulp bij het nemen van beslissingen. Naast de financiering van je nieuwe huis bespreek je ook de eventuele risicio’s die je loopt bij het verliezen van inkomen door bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Ook neemt de adviseur de verschillende woonverzekeringen met je door. Al deze adviezen krijg je mee naar huis zodat je alles nog een keer na kunt lezen. Aan dit gesprek zijn kosten verbonden. Heb je het advies doorgenomen? Dan horen wij graag of we een offerte voor je op mogen maken.

Meer lezen over hypotheekadvies Hypotheekvormen en voorwaarden bekijken Meer lezen over het meenemen van je huidige hypotheek

Stap 4: hypotheek afsluiten

Je ontvangt onze hypotheekofferte binnen enkele dagen thuisgestuurd. Ga je akkoord? Stuur de offerte dan ondertekend terug. Daarna regel je een notaris voor de overdracht. Als je een notaris hebt gevonden regelen wij met hem de overdracht.

Afspraak bij de notaris

Het is bijna zo ver: je nieuwe huis is in zicht! Jouw gekozen notaris stelt de hypotheekakte en transportakte op. Met de hypotheekakte wordt de hypotheek geregeld en in de transportakte staat de overdracht van het huis beschreven. Meestal krijg je de concepten van beide documenten vooraf thuisgestuurd zodat je je kan inlezen.

Stap 5: Sleuteloverdracht

Eindelijk! De grote dag is aangebroken. Voordat je naar de notaris gaat voor de sleuteloverdracht controleer je samen met de makelaar of het huis wordt opgeleverd zoals afgesproken was. Eenmaal bij de notaris leest de notaris samen met jou de twee aktes door en krijg je gelegenheid om vragen te stellen. De notaris zal je dan ook vragen of je een woonhuisverzekering hebt geregeld. Daarna zet je je handtekening onder de documenten en ben je officieel de nieuwe eigenaar van het huis. Gefeliciteerd!

Als je de kosten van een verbouwing van je nieuwe huis hebt meegenomen in je hypotheekbedrag zetten wij dit bedrag op een bouwdepot. Dit een speciale rekening waaruit je de kosten voor de verbouwing kunt betalen.

Meer lezen over een bouwdepot

Stap 6: Verhuizen

Staan de verhuisdozen al klaar? Of moet er eerst nog verbouwd worden in je nieuwe huis? Als je de kosten van een verbouwing van je nieuwe huis hebt meegenomen in je hypotheekbedrag zetten wij dit bedrag op een bouwdepot. Dit een speciale rekening waaruit je de kosten voor de verbouwing kunt betalen.

Meer lezen over een bouwdepot

Verzeker je huis

Zo’n belangrijk bezit als een huis wil je natuurlijk goed verzekeren. En wat dacht je van al je nieuwe meubels en andere spullen? Met een woonhuisverzekering en inboedelverzekering zijn je spullen en je woning gedekt voor schade in en om het huis.

Bekijk wat gedekt is met de woonhuisverzekering Lees meer over de inboedelverzekering

Wist je dat je spullen met een inboedelverzekering van Interpolis 90 dagen verzekerd zijn op beide locaties? Handig voor als je alvast wat spullen naar je nieuwe huis wilt brengen.

Regel je verzekeringen

Belastingaangifte doen

De kosten koper die je betaalt hebt bij het kopen van je nieuwe woning, kun je aftrekken van de belasting. Dit doe je in de aangifte inkomstenbelasting over het jaar waarin je het huis koopt. Je mag onder andere de volgende kosten aftrekken:

TaxatiekostenNotariskosten voor de hypotheekakteKosten voorde aanvraag van NHG (borgtochtprovisie)Bouwkundige keuring voor de aanvraag van NHGHypotheekrente

Hoe wil je verder?

Wij helpen je graag.

Bereken je hypotheek
Maak een afspraak

Handige links

Zelf regelen Contact Chat