Zie je een foutmelding? Dat is misschien even schrikken. Gelukkig los je het meestal zelf eenvoudig weer op. Per foutmelding lees je hieronder hoe je deze oplost.

Vaak voorkomende foutmeldingen

Foutmelding 715

Als de Rabo Scanner foutmelding 715 geeft, controleer dan het volgende: 

Zijn de batterijen van je Rabo Scanner aan vervanging toe? Steek de bankpas in de Rabo Scanner. Als de batterijen vol zijn, toont de batterij-indicator rechtsboven vier groene streepjes. Zie je minder streepjes? Vervang dan de batterijen. De Rabo scanner heeft drie AAA-batterijen nodig. 

Heb je nog steeds problemen met inloggen? Dan is je pas of Rabo Scanner misschien kapot. Controleer dit door de scanner te proberen met een andere pas. Of door je pas in een andere scanner te gebruiken. 

Heb je deze mogelijkheid niet? Kom dan even langs bij een Rabobank in de buurt.

Vind een Rabobank in de buurt

Foutmelding 102 - betaalpas

Als de Rabo Scanner foutmelding 102 geeft, komen de gegevens op het inlogscherm waarschijnlijk niet overeen met de gegevens op de betaalpas die je gebruikt. Controleer daarom het volgende: 

  • Zie je dezelfde gegevens in het scherm als op je pas? Zo niet gebruik dan de juiste pas. 
  • Is je pas misschien verlopen? Controleer de vervaldatum op de voorkant van je pas. Als de pas niet meer geldig is, vraag dan een nieuwe aan. 

Heb je nog steeds problemen met inloggen? Controleer dan of het aan de browserinstellingen ligt door een incognitosessie te starten. 

Zo werkt dit bij Internet Explorer: 

  • Druk tegelijkertijd op de toetsen CTRL+SHIFT+P. 
  • Je opent op deze manier een zogenaamde InPrivate pagina. 
  • Linksboven in de adresbalk zie je 'about:InPrivate' staan. Typ hier www.rabobank.nl en log in. 

Zo werkt dit bij Google Chrome: 

  • Druk tegelijkertijd op de toetsen CTRL+SHIFT+N. 
  • Je opent op deze manier een zogenaamde incognito pagina. 
  • Typ in de adresbalk www.rabobank.nl in en log in. 

Kun je nu wel inloggen? Verwijder dan de cookies en geschiedenis om te voorkomen dat je een volgende keer weer problemen met inloggen hebt. 

Heb je nog steeds problemen met inloggen? Neem dan contact op met Rabobank.

Verwijderen van cookies en geschiedenis Contact opnemen

Foutmelding 733

Je betaalpas is geblokkeerd voor de Rabo Scanner. Heb je een Rabo WereldPas? Dan deblokkeer je deze zelf in de Rabo App:

  1. Ga naar 'Service' > 'Betaalpas' > 'Rabo Wereldpas blokkeren' om de betaalpas eerst helemaal te blokkeren.
    Let op: Heb je meerdere passen? Selecteer dan de betaalpas die is geblokkeerd.
  2. Ga naar 'Service' > 'Betaalpas' > 'Rabo Wereldpas deblokkeren' om de betaalpas weer te deblokkeren.
  3. Gebruik nu je betaalpas eerst een keer in een geldautomaat voor geldopname of opvragen saldo. Dan is je betaalpas weer actief.

Heb je geen toegang tot de Rabo App, neem dan telefonisch contact met ons op.

Betaalpas blokkeren Betaalpas deblokkeren Contact opnemen

Foutmelding 942

Log in met je nieuwe pas en de Rabo Scanner om je nieuwe pasnummer te koppelen aan internetbankieren. Vergeet niet je nieuwe pasnummer in te vullen. Je kunt maar één pas activeren voor internetbankieren.

Het kan zijn dat je een vervangende pas eerst moet gebruiken bij een betaal- of geldautomaat. Heb je een vervangende pas met nieuwe pincode? Neem dan telefonisch contact met ons op. Een medewerker kan je bankpas aan internetbankieren koppelen.

Foutmelding kaartfout

De melding 'kaartfout' op je Rabo Scanner zie je in de volgende situaties:

  • De betaalpas zit verkeerd om in de Rabo Scanner. Controleer of je de pas met de chip naar beneden in het apparaat hebt geplaatst. 
  • Je nieuwe of vervangende pas is nog niet geactiveerd voor internetbankieren. Activeer je pas zelf online. 
  • De chip van je betaalpas is vuil of beschadigd. Veeg deze schoon en probeer het nog eens. Is de pas echt kapot, vraag dan een vervangende bankpas aan. 
  • Je pas werkt goed maar de batterij van je Rabo Scanner is leeg. In dit geval kun je kosteloos een nieuwe aanvragen.

Betaalpas activeren Vervangende pas aanvragen Rabo Scanner vervangen

Overige foutmeldingen

Foutmelding TA0203

Geeft de Rabo App foutmelding TA0203? Dan heb je waarschijnlijk een nieuwe pas terwijl de app nog met de oude pas is geregistreerd. Je kunt het volgende doen: 

  • Als je een betaling doet, zie je onder de knop 'Verzenden' de knop 'Gebruik je een andere pas of scanner' staan. 
  • Klik op de knop om het pasnummer en rekeningnummer te controleren en eventueel aan te passen. 
  • Bevestig de aanpassing met de Rabo Scanner. 
  • Werkt dit niet, ga dan in de app naar 'Profiel' 'Toegang en ondertekenen' 'Toestelregistraties' en hef de toestelregistraties op. 
  • Als je vervolgens inlogt in de app, kunt je je toestel opnieuw registreren met de juiste pas.
Foutmelding TA0509

Foutmelding TA0509

Geeft de Rabo App foutmelding TA0509? Dan heb je waarschijnlijk een nieuwe pas terwijl de app nog met de oude pas is geregistreerd. Je kunt het volgende doen: 

  • Als je een betaling doet, zie je onder de knop 'Verzenden' de knop 'Gebruik je een andere pas of scanner' staan. 
  • Klik op de knop om het pasnummer en rekeningnummer te controleren en eventueel aan te passen. 
  • Bevestig de aanpassing met de Rabo Scanner. 
  • Werkt dit niet, ga dan in de app naar 'Profiel' 'Toegang en ondertekenen' 'Toestelregistraties' en hef de toestelregistraties op.
  • Als je vervolgens inlogt in de app, kun je je toestel opnieuw registreren met de juiste pas. 

Kun je nog steeds niet inloggen? Neem dan contact op.

Foutmelding 36

Het bedrag dat je wilt overboeken is hoger dan de limiet. De limiet is standaard € 50.000 voor het totale bedrag dat je in één keer kunt ondertekenen met de Rabo Scanner. Als je een ander bedrag met ons hebt afgesproken, dan kan de limiet lager zijn.

Foutmelding 102 - creditcard

Als de Rabo Scanner foutmelding 102 geeft, dan komen de gegevens op het inlogscherm waarschijnlijk niet overeen met de gegevens op de creditcard die je gebruikt. Controleer daarom het volgende:

Is je creditcard verlopen?

Controleer de vervaldatum op de voorkant van je creditcard. Als de card niet meer geldig is, vraag dan een nieuwe aan.

Creditcard vervangen

Nieuwe creditcard?

Heb je een nieuwe creditcard gekregen? Dan moet je deze eerst activeren voor het eerste gebruik. Tip: heb je je creditcard al geactiveerd? Dan is deze pas 24 uur later te gebruiken.

Creditcard activeren

Foutmelding 202

Als de Rabo Scanner foutmelding 202 geeft, probeer dan het volgende: 

Klik op F5 bovenaan je toetsenbord. De pagina wordt vernieuwd en je krijgt een nieuwe kleurcode. Speel bij het scannen een beetje met de afstand. Begin dicht bij het scherm en beweeg de scanner wat verder van het scherm af of andersom. 

Heb je nog steeds problemen met inloggen? Controleer dan de instelling van je beeldscherm. Misschien gebruikt je software die de kleuren van je beeldscherm aanpast aan het tijdstip van de dag. Schakel deze software uit bij het inloggen. 

Controleer de schermresolutie. Als de schermresolutie niet goed ingesteld is, kan het beeld uitgerekt zijn. De kleurcode is dan niet vierkant waardoor deze niet gescand kan worden. 

Je kunt de schermresolutie als volgt aanpassen op een Windows computer: 

Klik op start links onder op je computerscherm. Klik op 'Configuratiescherm'. Klik op 'Resolutie aanpassen' (onder het kopje 'Vormgeving en persoonlijke instellingen' of 'Beeldscherm'). Klik achter 'Resolutie' in het grijze vlak en zorg dat de resolutie op 'hoog' staat (aanbevolen).
Foutmelding 718

Als de Rabo Scanner foutmelding 718 geeft, controleer dan het volgende: 

Zijn de batterijen van je Rabo Scanner aan vervanging toe? Steek de bankpas in de Rabo Scanner. Als de batterijen vol zijn, toont de batterij-indicator rechtsboven vier groene streepjes. Als de batterijen bijna leeg zijn, ziet je maar één groen streepje staan. Vervang dan de batterijen. 

Heb je nog steeds problemen met inloggen? Dan is je pas of Rabo Scanner misschien kapot. Je kunt dit controleren door de scanner te proberen met een andere pas. Of door de pas in een andere scanner te gebruiken. 

Heb je deze mogelijkheid niet? Neem dan contact op met ons.

Contact opnemen

Foutmelding 731

Als de Rabo Scanner foutmelding 731 geeft, is je pas of Rabo Scanner misschien kapot. Je kunt dit controleren door de scanner te gebruiken met een andere pas. Of door je pas in een andere scanner te gebruiken. 

Heb je deze mogelijkheid niet? Neem dan contact op met ons.

Contact opnemen

Foutmelding 737

Je gebruikt de verkeerde pincode. Je kunt nog één keer een poging doen om de juiste pincode in te voeren. Klopt de pincode weer niet, dan wordt je pas geblokkeerd. Weet je je pincode niet meer? Of is je pas geblokkeerd?

In de Rabo App kun je bij 'Service' > 'Betaalpas' een nieuwe pincode aanvragen of je pas deblokkeren. Heb je geen toegang tot de Rabo App? Neem dan contact met ons op.

Foutmelding 874

Het betalingskenmerk van de acceptgiro is niet goed ingevuld. 

Vul het kenmerk opnieuw in. Neem het plusje niet over en vul het betalingskenmerk niet aan met nullen. Krijg je steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de instantie waarvan je de acceptgiro hebt gekregen.
Foutmelding 901

Je iDEAL-betaling is onverwacht afgebroken.

  • Controleer via Internetbankieren of de Rabo App of de betaling is verwerkt.
  • Als het bedrag is afgeschreven, is de betaling goed gegaan.
  • Zie je de afschrijving niet? Dan is de betaling niet goed gegaan. Ga naar de website waar je de aankoop wilde doen om alsnog te betalen.

Krijg je steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren via telefoonnummer 0900-0905 (lokaal tarief).

Foutmelding 943

Je pas is geblokkeerd of je hebt een nieuwe pas die nog niet bruikbaar is voor inloggen in internetbankieren. 

  • Ga langs bij een Rabobank bij jou in de buurt. Hier kijken ze waarom je pas geblokkeerd is. Ook kunnen ze de pas deblokkeren. Neem hiervoor een geldig legitimatiebewijs mee. 
  • Heb je onlangs een nieuwe pas gekregen? Dan is deze inactief naar je verzonden. Activeer je nieuwe pas.

Pas activeren

  • Is je nieuwe pas al geactiveerd? Dan is deze mogelijk nog niet bruikbaar voor internetbankieren. Neem dan contact op met ons.
Foutmelding 944

Je betaalpas is verlopen. Gebruik je nieuwe pas.

Een nieuwe pas wordt 3 maanden voor de vervaldatum verstuurd. Je moet deze nog wel koppelen door in te loggen met je Rabo Scanner.

Nieuwe pas aanvragen

Foutmelding 945

Er is te vaak een foutieve toegangs- of signeercode ingevoerd. 

  • Je hebt je rekeningnummer, pasnummer of de toegangscode niet goed ingevuld. Controleer de gegevens en vul ze eventueel opnieuw in. 
  • Je gebruikt een verkeerde bankpas. Wil je weten of je de goede pas gebruikt? Neem dan telefonisch contact met ons op. 
  • Je bankpas is verlopen. Controleer de vervaldatum op de voorkant van je pas. Als de pas niet meer geldig is, vraag dan een nieuwe aan.

Nieuwe pas aanvragen

Gebruik je de Rabo Scanner? Waarschijnlijk is de batterij bijna leeg. Dit controleer je zo: 

  • Druk 5 keer op 'Menu' zodat er 'Informatie?' in het scherm komt te staan. 
  • Druk op 'OK'. 
  • Staat er 'Batt = goed' met een lager percentage dan 25%? Vervang dan de batterijen.
Foutmelding 947

De combinatie van het ingetoetste rekeningnummer, het pasnummer en/of de toegangscode is op een of andere manier niet goed: 

  • Je hebt je rekeningnummer, pasnummer of de toegangscode niet goed ingevuld. Controleer de gegevens en vul ze eventueel opnieuw in. 
  • Je gebruikt een verkeerde bankpas. Will je weten of je de goede pas gebruikt? Neem dan telefonisch contact met ons op. 
  • Je bankpas is verlopen. Controleer de vervaldatum op de achterkant van je pas. Als de pas niet meer geldig is, vraag dan een nieuwe aan.

Nieuwe pas aanvragen

Krijg je na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Dan is je Rabo Scanner waarschijnlijk kapot. Vraag een (vervangende) Rabo Scanner aan.

Een (vervangende) Rabo Scanner aanvragen

Foutmelding 948

De signeercode die je hebt ingevuld, is niet goed:

  • Controleer of je de juiste signeercode hebt ingevuld of maak een nieuwe aan.
  • Is de code goed en krijg je steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren via telefoonnummer 0900-0905 (lokaal tarief)
  • Ga na of je dezelfde bankpas gebruikt als waarmee je hebt ingelogd.
Foutmelding 953

Deze foutmelding kan verschillende oorzaken hebben: 

Cookies worden niet geaccepteerd of de datum en tijd van je computer staan niet goed ingesteld. 

  • Wis de cookies en log daarna opnieuw in. Zorg dat cookies van Rabobank worden geaccepteerd. 
  • Voeg bij de internetopties in je browser https://*.rabobank.nl toe aan de vertrouwde websites en log opnieuw in. 
  • Stel de datum en tijd van je computer goed in. 

Krijgt u de foutmelding hierna nog steeds? Dan heb je waarschijnlijk een programma op je computer staan dat cookies niet toelaat: 

  • Schakel het programma uit als je gaat internetbankieren. 
  • Stel het programma zo in dat cookies van Rabobank worden geaccepteerd of verwijder het programma van je computer.

Problemen bij inloggen zelf oplossen

Foutmelding 955

Deze foutmelding kan voorkomen in de Rabo App of internetbankieren. Wanneer je bijvoorbeeld twee keer achter elkaar op 'Ondertekenen' drukt bij een overboeking verschijnt deze melding. Sluit de melding en controleer in je rekeningoverzicht of de betaling is doorgekomen.

Foutmelding 957

Je opdracht kan niet worden verwerkt. Controleer alle gegevens van de opdracht en probeer het nogmaals. Krijg je nog steeds deze foutmelding ? Neem dan contact op met de Helpdesk Rabo Internet- en Mobielbankieren via telefoonnummer 0900-0905 (lokaal tarief).

Foutmelding 958

Je hebt iets verkeerd ingevuld tijdens het signeren (ondertekenen) van een betaling in iDEAL. Controleer rekeningnummer en pasnummer. Zijn deze juist? Controleer dan de signeercode: 

  • De Rabo Scanner toont eerst een samenvatting met daarin een bestel- of factuurnummer. Dit is NIET de signeercode. Kies eerst voor 'Ja' als antwoord op de vraag 'Klopt dit?'. Hierna zie je de signeercode. 
  • Signeer de opdracht 2x met een verschillende signeercode ZONDER tussendoor op 'Annuleren' te drukken. 

Krijg je na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact met ons op.

Foutmelding 965

Als je in de Rabo App foutmelding 965 krijgt, is je toegangscode geblokkeerd. Dit kan de volgende oorzaken hebben: 

  • Je hebt een verkeerde toegangscode ingevoerd of een typfout gemaakt. 
  • Je hebt een toegangscode ingevoerd die bij een ander rekeningnummer hoort. 

Je moet je toegangscode wijzigen. Zodra je dit hebt gedaan, kun je opnieuw inloggen.

Toegangscode wijzigen

Foutmelding 991

Als je via een website een aankoop doet, zijn cookies nodig om deze website goed te laten werken. Foutmelding 991 komt voor als je op een website met iDEAL wil betalen, maar je internetbrowser geen cookies van deze site accepteert. 

Accepteer de cookies van de website waarop je met iDEAL wilt betalen.Controleer bij de instellingen van je browser of je browser de acceptatie van deze cookies ook toestaat.

Lees meer over privacy en cookies

Foutmelding 999

Onverwachte fout opgetreden. Probeer het nog een keer.

Foutmelding 1090

De foutmelding 1090 'iDEAL kan je verzoek niet verwerken' geeft aan dat het betaalproces onverwacht is afgebroken. Deze foutmelding kan voorkomen wanneer je de knoppen in de browser hebt gebruikt om terug of verder te gaan. Je kunt na ongeveer 15 minuten in internetbankieren of de Rabo App via je rekeningoverzicht controleren of de betaling is gelukt.

Zie je de iDEAL-betaling tussen de afschrijvingen in internetbankieren of Rabo App? Dan is de iDEAL-betaling goed verwerkt en hoef je niets te doen. 

Staat de iDEAL-betaling niet bij de afschrijvingen in internetbankieren of Rabo App? Dan is de iDEAL-betaling niet goed gegaan en moet je de betaling opnieuw starten vanaf de site waar je de aankoop hebt gedaan.