Verhuizen naar het buitenland
Een verhuizing naar het buitenland brengt veel veranderingen met zich mee, ook voor je bankzaken. Wat er precies voor jou verandert, hangt af van het land waar je gaat wonen en van de Rabobankproducten die je hebt. We leggen uit waar je rekening mee moet houden.
Direct doorgeven
Je geeft je verhuizing door via onze verhuispagina.

Dienstverlening in het buitenland
Wij hebben onze producten en dienstverlening aan particuliere klanten ingericht op de situatie en de regels in Nederland. In het buitenland is het voor ons ingewikkelder om producten te onderhouden. Bankieren vanuit het buitenland brengt meer risico's en hogere kosten met zich mee. Ook gelden er in het buitenland vaak andere regels waar we ons aan moeten houden.
Daarom richten we ons op onze dienstverlening in Nederland. Dat betekent dat je verhuizing gevolgen kan hebben voor je producten bij Rabobank.
Verhuizing binnen Europa
Verhuis je naar een land binnen de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan kun je in veel gevallen je producten en diensten van Rabobank behouden. Houd wel rekening met het volgende:
Verhuizing buiten Europa
Verhuis je naar een land buiten de EER? Dan kijken we naar naar de producten en diensten die je bij ons afneemt, en of je tijdelijk of permanent naar het buitenland verhuist.
Tijdelijke verhuizing
Ga je tijdelijk (maximaal 3 jaar) in het buitenland wonen, bijvoorbeeld voor je werk of als uitwisselingsstudent? Dan kun je in veel gevallen je diensten en producten bij Rabobank behouden. Tijdens je verblijf in het buitenland kun je ze alleen niet uitbreiden en je mag ook geen nieuwe producten of diensten aanvragen.
Na het doorgeven van je verhuizing ontvang je het formulier 'Aanvraag uitzonderingsregeling tijdelijk verblijf buiten Nederland'. Daarmee kun je aangeven dat je verhuizing tijdelijk is. Je kunt dit formulier online invullen of printen, invullen en per post versturen. Als we het formulier hebben ontvangen, hoor je binnen 4 weken of je aanvraag is goedgekeurd en of je je producten en diensten kunt behouden.
Uitzonderingsregeling niet altijd mogelijk
Voor de volgende producten en landen kun je geen uitzonderingsregeling aanvragen:
Land | Beleggen | Verzekeren |
---|---|---|
Australië | X | X |
Verenigd Koninkrijk* | X | |
Verenigde Staten | X |
*Let op: het gaat hier alleen om Rabo Advies Beleggen (RAB)
Dat betekent dat je producten worden beëindigd als je naar een van deze landen verhuist. Als dit het geval is, neem dan contact met ons op zodat we dit met je kunnen bespreken.
Permanente verhuizing
Je mag een betaalrekening, spaarrekening, pensioenproduct en een hypotheek op een in Nederland gevestigd onderpand behouden. Je kunt deze producten alleen niet uitbreiden en je mag ook geen nieuwe producten of diensten aanvragen.
Heb je andere producten bij ons, zoals beleggingsproducten of verzekeringen? Dan overleggen we daarover met je. In veel gevallen vragen wij je om je producten te beëindigen.
Na het doorgeven van je verhuizing buiten de EER nemen wij contact met je op. Dan bespreken we de gevolgen van de verhuizing met je. Je kunt ook zelf eerder contact met ons opnemen.
Veelgestelde vragen
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Als je ons belt met de app, weten we gelijk wie je bent en kunnen we je veilig en snel helpen. Klik hier en bel ons met de app