Speaksee voor doven en slechthorenden
Rabobank wil voor iedereen een toegankelijke bank zijn. Dat betekent dat alle klanten, met of zonder beperking, de kans krijgen om gebruik te maken van onze voorzieningen, informatie en dienstverlening. Voor (nieuwe) klanten die doof of slechthorend zijn, of voor klanten die de Nederlandse taal niet machtig zijn testen we op dit moment een nieuw hulpmiddel: Speaksee.
Voer het e-mailadres in van de persoon met wie je het artikel wilt delen. Het artikel wordt dan verzonden naar de geadresseerde, en een kopie (cc) naar jou.

Wat is Speaksee
Speaksee is een systeem wat spraak omzet naar tekst. Dit kan zelfs in een groep tot wel 9 personen. Alle sprekers dragen een microfoon en er wordt in verschillende kleuren op een scherm weergeven wat zij zeggen. Met dit systeem lees je eenvoudig wie wat zegt in een zelfgekozen taal.
Voor wie is Speaksee
Doven, slechthorenden en mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn zoals vluchtelingen, arbeidsmigranten, of mensen met een migratieachtergrond kunnen niet goed gebruik maken van (openbare) diensten. Door het inzetten van Speaksee op de kantoren van Rabobank kunnen deze mensen zelfstandig hun dagelijkse bankzaken regelen en vergroot dit hun financiële zelfredzaamheid.
Hoe werkt Speaksee
Speaksee vangt de spraak in gesprekken op en zet deze (in verschillende kleuren per persoon) direct om naar tekst op een beeldscherm van de bank. Zo kunnen doven en slechthorenden of mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn, lezen wat er gezegd wordt. Speaksee kan dus ook tijdens een gesprek met een bankmedewerker de gesproken tekst vertalen naar een andere taal. Speaksee kan op verschillende apparaten worden gebruikt.
Is Speaksee op alle Rabobank vestigingen te gebruiken
Nog niet. De komende 6 maanden doen we een test met dit systeem op 3 van onze vestigingen: Rotterdam Binnenwegplein 6a, Almere Grote Markt 2 en op één van de vestigingen in Limburg.