Naast het ‘phishen’ naar gegevens, zijn er nog meer trucs waarbij jij of het bedrijf slachtoffer kunt worden van fraude. De meeste trucs zijn er op uit om geld stelen. Dat kan via internet, de telefoon of gewoon op straat. Lees meer over andere vormen van fraude.

Hoe herken ik factuurfraude?

Criminelen sturen je per post een valse factuur, in de hoop dat je deze betaalt. Dit kan een factuur zijn waarop bijvoorbeeld het rekeningnummer is aangepast naar een vals rekeningnummer. Een nepfactuur voor een niet-bestaande betalingsverplichting of voor een niet-bestaand bedrijf is ook mogelijk. Wij mogen het bedrag dat je onterecht hebt betaald niet naar je terugboeken. Je hebt namelijk geen automatische incasso afgegeven, maar zelf een betalingsopdracht uitgevoerd en deze digitaal ondertekend met de Rabo Scanner. Controleer daarom je facturen altijd goed voordat je betaalt.

Hoe herken ik CEO-fraude?

Je ontvangt een spoedopdracht voor een betaling die afkomstig lijkt van de directeur of een manager binnen je bedrijf. De naam klopt en het e-mailadres lijkt zo goed, dat je door de spoed niet ziet dat dit niet klopt. Er staat soms zelfs een controlemogelijkheid in de mail. Zo kan het gebeuren dat jouw bedrijf door de druk onbedoeld veel geld overmaakt naar een crimineel.

Raak ik bij een DDoS-aanval mijn geld kwijt?

Het doel van een DDoS-aanval is de website van een bedrijf tijdelijk onbereikbaar te maken. Ook al zijn wij goed beschermd, soms zijn wij ook slachtoffer van een DDoS-aanval. Je kunt dan tijdelijk niet internetbankieren, maar je geld en je gegevens zijn veilig.

Meer vormen van fraude op veiligbankieren.nl

Lees ook

Phishing herkennen Phishing melden De 5 regels voor veilig online bankieren Veilig bankieren op app en web

Service en Contact