Jouw winkel of e-shop, klaar voor het nieuwe seizoen!

Als eigenaar van een winkel ken je de seizoenen en hun invloed op jouw business. Hoewel je als slager een hele andere planning hebt dan een fashionstore, laten de vaste groeimomenten zich wel per type business voorspellen. Speel hierop in om je groei op de korte én lange termijn te versterken! In dit artikel bespreken we waarom investeren belangrijk is en aan welke investeringen winkeleigenaren kunnen denken om hun korte termijn resultaat te verbeteren.

Waarom is investeren belangrijk?

  1. Blijf de concurrentie voor! Investeren in je bedrijf kan helpen om de concurrentie voor te blijven en je bedrijf te laten groeien.
  2. Verbeter je operationele efficiëntie en daarmee je winstgevendheid. Denk hierbij aan digitaliseringskansen maar ook trainingen om personeel te helpen de best mogelijke klant ervaring te verzorgen en sales te verbeteren.
  3. Pak kansen. Zo kan je met extra werkkapitaal bijvoorbeeld in aanmerking komen voor inkoopkortingen of kan je investeren in je marketing om nieuwe klanten aan te trekken.

Waarin kun je als winkeleigenaar investeren om je bedrijf te versterken?

Digitalisering

Automatiseer het voorraadbeheer. Denk aan voorraadbeheer wat ervoor kan zorgen dat je altijd voldoende voorraad hebt om aan de vraag van klanten te voldoen, maar er ook voor zorgt dat je geen onnodige kosten maakt door overtollige voorraad.

Combineer de winkelervaring met online service. Online in-store verkopen zijn een ander voorbeeld van digitalisering. Is het gewenste item niet op voorraad? Geef klanten de mogelijkheid deze vast online te bestellen en thuis te laten bezorgen of later op te komen halen.

Inkoopkansen

Bespreek inkoopkortingen en regelingen met je leveranciers. Leveranciers bieden vaak korting wanneer er grotere partijen worden afgenomen. Ook bieden zij soms de mogelijkheid om gespreid te betalen waardoor de impact op je werkkapitaal wordt verdeeld.

Marketing

Verbeter je online aanwezigheid. Tegenwoordig is een sterke online aanwezigheid cruciaal voor het succes van een winkel. Door te investeren in je website, sociale media-accounts en online marketingstrategieën, kun je het bereik vergroten en meer klanten aantrekken.

Blijf investeren in je eigen merk en kanalen. Juist voor verkopers die ook werken met marketplaces, is het blijven investeren in het eigen merk en de eigen kanalen essentieel. Zo voorkom je een grote afhankelijkheid van een marketplace waarin er een hoge druk ligt op de marges.

Beleving in de winkel

Vernieuw je winkelinrichting. Een frisse, nieuwe look kan ervoor zorgen dat klanten opnieuw interesse hebben in jouw winkel. Investeer daarom in een vernieuwde inrichting, nieuwe displays of nieuwe producten om de aandacht van klanten te trekken. Dit geldt ook in je online shop. Door middel van nieuwe foto’s, filmpjes en artikelen houd je interesse vast.

Train je medewerkers: Je medewerkers zijn het gezicht van de winkel en het is belangrijk dat zij de beste service bieden aan je klanten en overtuigend kunnen verkopen. Door te investeren in trainingen en ontwikkelingsprogramma's, kun je ervoor zorgen dat je medewerkers de benodigde vaardigheden hebben om klanten tevreden te stellen.

Hoe kan Rabobank helpen?

Speciaal voor winkel eigenaren heeft Rabobank een nieuw product ontwikkeld: de Kortlopende Financiering. Hiermee kan je tot €100.000 lenen voor 12 maanden. Je kan snel en eenvoudig zien of je in aanmerking komt voor dit product. Er zijn namelijk geen jaarcijfers nodig. Je koppelt je bankgegevens in het aanvraag proces. Op basis van je omzet zie je of je in aanmerking komt voor deze lening en hoeveel jouw bedrijf zou kunnen lenen.

Ontdek hoe Kortlopende Financiering werkt

phone

Hulp nodig?

Bellen

Bel met één van onze medewerkers

Heb je de Rabo App?

Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.

Of kies hier het gewenste nummer