Stoppen met cheques

Op 1 januari 2020 stoppen wij met het verwerken van cheques. Dit omdat het verwerken van cheques relatief duur is en het gebruik fraudegevoelig. Een goed alternatief is een overboeking op je betaalrekening. Dit is goedkoper, sneller en veiliger.

From January 1st 2020, Rabobank will no longer clear cheques for its clients, as it is relatively expensive and susceptible to fraud. We would advise our clients to use the faster and safer alternative of an electronic credit transfer.

Veelgestelde vragen

Waarom worden cheques niet meer verwerkt?

Een cheque is een verouderd betaalmiddel waardoor deze gevoeliger is voor fraude en de verwerking van de betaling duur maakt. Als je een cheque ontvangt dan weet je niet zeker of je het bedrag op de cheque ook echt krijgt. Ook als je het geld wel hebt ontvangen, is er geen garantie dat je het bedrag kunt houden. Euro- en Wereldbetalingen zijn sneller, veiliger en goedkoper. Daarom stoppen wij met de verwerking van cheques.

Hoe zorg ik ervoor dat ik geen cheques meer ontvang?

Geef aan de betaler door dat je het bedrag met een overboeking op je betaalrekening wilt ontvangen in plaats van met een cheque. Hiervoor heeft de organisatie (of persoon) in ieder geval jouw naam en IBAN nodig. Je kunt eventueel ook gebruik maken van een voorbeeldbrief. Deze vind je onderstaand.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn pensioenbetaling via een overboeking wordt betaald?

Als je pensioen vanuit het buitenland ontvangt, dan kan het voorkomen dat je via een cheque wordt betaald. Ook voor deze instanties is het sneller, goedkoper en efficiënter om via een overboeking te betalen. Op de website van overheidsinstanties vind je hoe je via een overboeking (in het Engels: direct deposit) betaald kunt worden. De meest voorkomende landen zijn:

Wat doe ik met een cheque die een betaaldatum na 1 januari 2020 heeft?

Deze kunnen wij niet meer voor je verwerken. Je kunt om een cheque vragen met een betaaldatum voor 1 januari 2020 of je geeft aan de betaler door dat je het bedrag met een overboeking op je betaalrekening wilt ontvangen in plaats van met een cheque. Hiervoor heeft de organisatie (of persoon) in ieder geval jouw naam en IBAN nodig. Je kunt eventueel ook gebruik maken van een voorbeeldbrief. Deze vind je onderaan deze pagina.

Wat moet ik doen als ik na 1 januari 2020 toch een cheque heb ontvangen?

Een cheque is een schriftelijke toezegging voor een betaling, maar geen ‘gegarandeerd betaalmiddel’. Dat betekent dat de tegenpartij nog steeds een betaalverplichting heeft als de cheque niet aan je uitbetaald is. Na 1 januari 2020 kun je de cheque (ook na ontvangst) weigeren en (alsnog) vragen of het bedrag met een (internationale) overboeking op je betaalrekening kan worden gestort.

Wat zeg ik tegen mijn klanten?

Informeer je klanten die nu betalen met een cheque. Hiervoor kun je gebruik maken van de voorbeeldbief onderaan deze pagina.

Wat kan ik doen als ik geen cheques meer wil ontvangen?

Geef aan de betaler door dat je het bedrag met een overboeking op je betaalrekening wilt ontvangen in plaats van met een cheque. Hiervoor heeft de organisatie (of persoon) in ieder geval jouw naam en IBAN nodig.

Krijg je als zakelijke klant veel cheques uit hetzelfde land?

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een incasso. Als je meer dan 100 cheques per jaar ontvangt, check dan of het rendabel is om in het buitenland een ‘lockbox’ te openen. Dit is een dienstverlening die door buitenlandse banken wordt aangeboden, waarbij deze bank voor jouw bedrijf de cheques incasseert en verrekent. Neem hiervoor contact op met je accountmanager of specialist Financiële Logistiek.

Frequently asked questions

Why do we no longer process cheques?

In the Netherlands, a cheque is an outdated payment method, which is relatively expensive and susceptible to fraud. When you’ve received a cheque, you are not always certain if you can actually collect the payment. Even if you have received the money, there is no real guarantee that you can keep it. Euro and World Payments are faster, safer and cheaper.

How do I make sure that I will no longer receive cheques?

Ask your counterparty to transfer the money by using a direct deposit instead of a cheque. To transfer the money, your counterparty needs your name and IBAN. To inform your counterparty you can use the sample letter below.

How do I make sure that my pension payment is paid by direct deposit?

If you receive a pension from abroad, it is possible that you are paid by cheque. Also for these organizations it is faster, cheaper and more efficient to pay you through direct deposit. Several governmental organizations have described how you can request payment by direct deposit. The most common countries are:

What can I do if a cheque has a payment date after January 1st 2020?

We can no longer process these cheques for you. Ask your counterparty for a cheque with a payment date before January 1st 2020 or ask this party to pay you through electronic payment instead of with a cheque. To transfer the money, your counterparty needs your name and IBAN. To inform your counterparty you can use the sample letter below.

What can I do if I have received a cheque after January 1st 2020?

A cheque is a written commitment for payment, but it is not a guaranteed payment method. This means that your counterparty still has a payment obligation towards you, when you haven’t received the payment from the cheque. After January 1st 2020 you can still reject the cheque and ask your counterparty to transfer the money to your account with a electronic payment.

What do I tell my clients?

You can use the sample letter below to inform your clients that still pay you by cheque.

As a corporate client, do you receive a lot of cheques from one country?

You can choose to get paid through direct debit. If you receive more than 100 cheques per year, it could be cost-effective to open a lockbox. This is a service offered by foreign banks, through which the bank collects cheques on your behalf. Contact your account manager or transaction banker if you would like to know more about this.

Service en Contact