4 vragen voor je boekhouder

4 vragen die je aan je boekhouder kunt stellen

De boekhouder is waarschijnlijk je belangrijkste financiële sparringpartner. Maar welke vragen kun je stellen om meer grip te krijgen op alle cijfers in je bedrijf? Beschikken over de juiste informatie is cruciaal voor het nemen van belangrijke financiële beslissingen.

Een goede boekhouder verdient geld voor je bedrijf. Het is dus belangrijk dat je iemand kiest met verstand van zaken. En dat niet alleen, deze professional moet ook bij jou als persoon passen. Gebruik je boekhouder om het maximale rendement uit je onderneming te halen. Dat kan alleen als je hem of haar de juiste vragen stelt.

1. Hoe gaat het met de administratie?

Een administratie voeren is wettelijk verplicht. Bovendien is het dé manier om meer inzicht te krijgen in hoe je bedrijf er financieel voor staat. Het geeft je als ondernemer meer overzicht in zaken als omzet, winst en kosten. Vraag daarom regelmatig aan je boekhouder of de administratie er goed uitziet. Of alles juist is ingeboekt en of er fouten worden gemaakt die regelmatig terugkomen.

Wist je overigens al dat je verplicht bent om je administratie 7 jaar te bewaren? Voor onroerende zaken, zoals de huur van een bedrijfshal, geldt zelfs een bewaarplicht van 10 jaar.

2. Hoeveel belasting moet ik (straks) betalen?

Dit is één van de meest gestelde vragen. Wacht er alleen niet mee tot het fiscale boekjaar is afgelopen. Dan is het immers niet meer mogelijk om dit bedrag naar beneden bij te stellen, door meer aftrekposten op te voeren bijvoorbeeld.

Stel dat het erg goed gaat met je onderneming. Ga dan al ver vóór 31 december met je boekhouder in gesprek. Mogelijk is dit het geschikte moment om je bedrijfspand op te knappen, een nieuwe machine aan te schaffen of de uitgaven voor online marketing op te voeren. Dit soort extra kosten drukken de winst.

Past deze boekhouder bij mij?

Gebruik deze checklist om te zien of je bij de juiste boekhouder zit.

Wel of niet actief: wil je iemand die alleen op een correcte manier aangifte doet voor de inkomstenbelasting of heb je meer behoefte aan een proactieve boekhouder? Iemand die je kan helpen met budgetten, prognoses en nacalculatie. Het is belangrijk dat je dit voor jezelf bepaalt.

Wel of niet uitbesteden: veel ondernemers doen de administratie grotendeels zelf, in een online boekhoudpakket. Maar er zijn er ook ondernemers die het verwerken van bonnetjes en facturen liever uitbesteden. Ga na wat bij jou past en of je een boekhouder hebt die hierop is ingericht.

Boekhouder versus accountant: accountant is een beschermde titel. Heb je voor je jaarverslag een accountantsverklaring nodig, dan zul je aan enkel een administratiekantoor dus niet voldoende hebben. Voor wat kleinere bedrijven is een lokaal administratiekantoor vaak een prima uitkomst. Zij kunnen je helpen met de administratie en de jaaropgave.

Een persoonlijke klik: deze mag zeker niet ontbreken, zeker niet als je een boekhouder wilt met wie je intensief optrekt om samen je bedrijf te laten groeien. Een goede klik is dan een absolute noodzaak.

3. Hoe financier ik een nieuwe investering?

Investeren kosten geld. Het is niet automatisch gezegd dat je dit uit eigen zak moet betalen. Er zijn namelijk veel situaties denkbaar waarbij een andere vorm van financiering interessanter is.

Een zakelijke lening: je bepaalt zelf de looptijd (minimaal 5 jaar) en houdt zo voldoende geld over voor de dagelijkse operatie. Lease: hiermee kun je slim de aanschafkosten spreiden voor machines, apparaten en voertuigen.

Het is slim om grote investeringen waar veel geld mee gemoeid is ook met je eigen boekhouder te bespreken. Die kent het financiële reilen en zeilen van jouw onderneming als geen ander.

Lees ook: financieel inzicht voor ondernemers, 7 belangrijke vragen

4. Past de huidige rechtsvorm nog bij mijn activiteiten?

Veel ondernemers starten als eenmanszaak of vof. Als je bedrijf gaat groeien, dan komen daar vaak meer risico's bij kijken. Dan kun je denken aan productaansprakelijkheid of het moeten doorbetalen van een zieke medewerker. Je kunt je uiteraard voor dergelijke risico’s verzekeren.

Maar blijf hierover ook in gesprek met je boekhouder. De vraag is namelijk of je deze risico's nog privé wilt dragen of dat het inmiddels verstandiger is om de rechtsvorm aan te passen, naar een bv bijvoorbeeld. De bv is een rechtspersoon en daarom zelf aansprakelijk voor eventuele schulden. Bij een eventueel faillissement blijven je huis en auto dan buiten schot (fraude uitgezonderd).

Ook zijn er ondernemers voor wie het omzetten naar een bv belastingvoordeel oplevert. De winstbelastingtarieven voor een bv zijn namelijk veel lager dan de inkomstenbelasting. Wil je precies weten hoe dit zit, informeer dan bij je boekhouder.