Direct naar

    Ben jij als ondernemer in de retail of horeca al klaar voor de feestdagen? Normaal gesproken hét moment om extra omzet te draaien. Maar dit jaar dreigt corona roet in het eten te gooien. Lees hier hoe je met jouw bedrijf toch kunt pieken tijdens deze feestdagen.

    Feestdagen in 2020

    • Black Week: maandag 23 t/m vrijdag 27 november
    • Cyber Monday: maandag 30 november
    • Sinterklaas: zaterdag 5 december
    • Kerstmis: vrijdag 25 en zaterdag 26 december
    • Oud en nieuw: donderdag 31 december
    • Nieuwjaarsdag: vrijdag 1 januari

    Zo trek je klanten naar jouw winkel

    Consumenten trekken er massaal op uit om inkopen te doen voor de feestdagen. Hoe kun je ze voor jouw winkel en producten laten kiezen? Volgens retailexpert Cor Molenaar moet je je richten op ‘verwennen’ en ‘sociale concepten’.

    Werk samen met andere (lokale) ondernemers

    ‘Ontzorgen is het sleutelwoord tijdens deze feestdagen. Mensen willen verwend worden en zijn op zoek naar een huiselijke, sociale sfeer. Even niet meer aan corona denken, maar gezellig samenzijn met familie en vrienden. Daarom is het slim om te gaan samenwerken met collega-ondernemers. Hierdoor kun je klanten totaalpakketten bieden. Stel: jij verkoopt bloemen en een winkel verderop vazen. Maak daar dan een mooi gezamenlijk aanbod van. Dát is waar mensen momenteel behoefte aan hebben. Bovendien werken zulke pakketten ook heel goed als cadeau aan anderen. Hoe huiselijker, hoe beter!’

    Bied je klanten meerwaarde

    ‘Webwinkels als Coolblue en Bol.com maken zich op voor bijzonder drukke feestdagen. De concurrentie met hen aangaan is zinloos. Een webwinkel verkoopt simpelweg producten, en doet dat snel, efficiënt en grootschalig. Als winkelier moet je dus méér zijn dan een productenverkoper. Verkoop je mobiele telefoons? Bied dan aan dat klanten in je winkel gratis hun bestanden kunnen overzetten van hun oude op hun nieuwe telefoon. Ben je bierbrouwer? Maak dan een instructievideo voor het brouwen van een kerstbiertje. Of help je klanten een nieuwjaarsbiertje kiezen. Zo heb je meerwaarde.’

    Ga open voor specifieke groepen

    ‘Denk eens aan speciale openingstijden voor specifieke groepen. Ladies Night, een 50+-uurtje, noem maar op. Ook naar zulke sociale activiteiten zijn mensen op zoek. Of maak thema-avonden, een oliebollenavond bijvoorbeeld of een avond die helemaal gericht is op één type product. Dat kan geïnteresseerden net even dat laatste zetje geven om je winkel te bezoeken. Je openingstijden verruimen is natuurlijk een klassieker, maar dat werkt een stuk minder goed.’

    Drie tips voor een soepele doorstroom in je winkel

    Hoe zorg je dat klanten zich én aan de coronamaatregelen houden én zich welkom voelen in je winkel? Dat is de grote uitdaging voor deze feestdagen. Interieurarchitect Lonneke Leijnse van Heyligers design + projects geeft tips voor een soepele doorstroom.

    Tip 1: Reguleer gedrag met gastvrijheid
    • In de rij
      ‘Gastvrijheid begint al buiten de winkel, nog in de rij. Geef op de stoep aan waar mensen wel en niet mogen staan, en hoe lang ze ongeveer moeten wachten. Maak duidelijk hoe mensen die niet langer in de rij willen staan hun bestelling online kunnen doorgeven.’
    •  In de winkel
      ‘Vanaf het moment dat klanten je winkel binnenlopen, blijf jij in charge. Een medewerker geeft het mandje aan, in plaats van dat de klant die zelf moet pakken. Kies in je winkel voor eenrichtingsverkeer. Waar dat niet mogelijk is, zorg je met natuurlijke obstakels, zoals een rek, schap of plant voor een veilige situatie. Of maak met tape vlakken op de vloer, zodat klanten weten hoeveel ruimte ze hebben. Met voldoende personeel kun je alle vragen beantwoorden en zo nodig ingrijpen.’
    Tip 2: Durf te proberen

    ‘Als ondernemer moet je de regels van het kabinet volgen én wil je duidelijkheid voor jezelf en de klant. Daarnaast probeer je te ontdekken wat het beste werkt in jouw winkel. Wees daarbij niet te bang om uit te proberen. Deze situatie is voor iedereen nieuw. Werkt iets niet, dan pas je het aan. Houd in gedachten dat mensen zich veilig willen voelen in jouw winkel, anders blijven ze weg.’

    Tip 3: Denk verder dan de muren van je winkel

    ‘Soms is een winkel gewoon te klein voor de coronamaatregelen. Bedenk dan oplossingen buiten de muren van je zaak. Van een popup-store en een drive through tot een afhaalpunt. Zoek daarbij vooral ook de samenwerking met andere ondernemers. Een kaasboer kan een popup-store delen met een bakker en slijter. Of samen met hen online pakketten aanbieden, zodat klanten in één rondje hun boodschappen kunnen oppikken. Neem bij je ideeën ook de toekomst mee. Misschien bedenk je nu iets waar je ook ná de coronacrisis nog blij mee bent.’

    Online omzet draaien? Dit moet je weten

    De coronacrisis heeft het belang van online nog duidelijker gemaakt. Moet je nog beginnen met een webshop bouwen? Dan ben je voor deze feestdagen te laat. Wat kun je wél doen? Advies van Olaf Zwijnenburg, sectorspecialist Retail en Groothandel bij Rabobank.

    Stap 1: Een goede website

    Het klinkt als een open deur, maar dat is het bepaald niet. Lang niet iedere ondernemer heeft een goede website. En dat terwijl dit je digitale visitekaartje is. Een complete webshop bouwen in een mum van tijd gaat niet, maar een website in elkaar zetten kan – als je het zou willen – in een dag.

    Stap 2: Mobiel eerst

    Ruim tachtig procent van de Nederlandse websites is ongeschikt voor mobiele apparaten. Zorg dat je daar niet bij hoort. ‘Mobile first’ is het credo. Want tegenwoordig start bijna elke klantreis op de mobiel. Hiermee ben je bovendien veel beter vindbaar via zoekmachines als Google.

    Stap 3: Werk lokaal samen

    Je bent ongetwijfeld niet de enige lokale ondernemer die z'n producten aan de man wil brengen. Werk daarom samen, bijvoorbeeld per dorp of winkelgebied. Daar is geen ingewikkeld en allesomvattend platform voor nodig. Wel de wens en inzet om echt samen te werken en marketingbudget vrij te maken om consumenten te bereiken en uit te nodigen vooral lokaal te kopen. Bijvoorbeeld via sociale media. Zo bereik je meer mensen. Meer dan ooit zijn mensen bereid om lokale ondernemers te steunen. Maak daar dus gezamenlijk gebruik van.

    Vier tips om meer bezoekers naar je webshop te trekken

    Heb je al een webshop? Optimaliseer hem dan, zodat je online goed vindbaar bent. Tijdens de feestdagen, maar ook daarna. Gebruik hiervoor deze vier tips.

    Tip 1: Maak een zoekwoordenanalyse

    Wil je op het juiste moment pieken? Zorg dan dat je weet op welke woorden of woordcombinaties je klanten online zoeken. De Zoekwoordplanner van Google kan je hiermee helpen. Hier zoek je naar termen die bij jouw webshop passen, zoals ‘tweedehands kleding’ of ‘omafietsen’. De tool geeft vervolgens aan welke zoekwoorden(combinaties) het meest relevant zijn. Hoe vaak wordt erop gezocht, hoeveel concurrentie is er en wat zijn andere mogelijkheden?

    Tip 2: Gebruik en stimuleer reviews

    Een belangrijk middel om hoog in de Google-resultaten te eindigen is door zogeheten user generated content. Oftewel: content die door de gebruikers van je webshop wordt gemaakt. Bijvoorbeeld doordat zij een review achterlaten. Je kunt dit stimuleren door je klanten korting aan te bieden bij een volgende bestelling. Daarmee vergroot je meteen de kans dat zij nog eens terugkomen naar je webwinkel.

    Tip 3: Schrijf goede SEO-teksten

    Blijf er altijd aan denken: wat zijn mijn beste zoekwoorden en hoe kan ik die verwerken op mijn pagina? In titels, subtitels, teksten en als ondertiteling bij afbeeldingen. Maak voor elke pagina in je webshop een unieke en uitgebreide tekst, waarin de juiste zoekwoorden voor die specifieke pagina terugkomen.

    Tip 4: Zorg dat de betaling goed geregeld is

    Fijn als klanten je webshop goed weten te vinden, maar minstens zo belangrijk is het om ze makkelijk door het betaalproces te leiden. Het is doodzonde als een klant wil overgaan tot koop, maar op het laatste punt blijft haken. Zorg dat klanten kunnen betalen zoals zij dat willen: met creditcard, iDEAL of AfterPay. Rabo OnlineKassa kan je hierbij helpen. Bovendien staat je omzet dan de volgende dag al op je rekening.

    Bekijk Rabo OnlineKassa

    Hoe je er als horecaondernemer tóch een feestje van maakt

    Zeg je feestdagen, dan zeg je eten en drinken. Als horecaondernemer speel je daar in de komende periode natuurlijk graag op in. Deze vijf tips helpen je hierbij.

    Tip 1: Ga voor luxe

    Tijdens de feestdagen houden mensen ervan om nét even wat luxer te eten dan gebruikelijk. Zorg daarom dat je iets speciaals te bieden hebt. Maak bijvoorbeeld aparte menu’s. En het belangrijkste: ontzorg je klanten door een totaalpakket te bieden.

    Tip 2: Leg klanten in de watten

    Iedereen wil de negatieve coronastemming – in ieder geval voor even – ombuigen. Het sociale én het verwenelement worden hierdoor heel erg belangrijk. De horeca kan hier bijvoorbeeld op inspelen door eten thuis te laten bezorgen. Of – als de coronamaatregelen het toelaten – een kok de gerechten bij iemand thuis te laten bereiden. Van voor- tot hoofdgerecht, met drankjes en eventuele extraatjes.

    Tip 3: Laat (samen met anderen) zien hoe het moet

    Veel mensen koken zelf tijdens de feestdagen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat er voor jou geen rol is weggelegd. Organiseer in aanloop van de feestdagen bijvoorbeeld kooklessen, en doe dat samen met lokale ondernemers, zoals een groenteboer of slagerij. Mensen leren hoe ze een maaltijd het best kunnen bereiden en komen daarvoor bij je langs. Een mooi moment om bijvoorbeeld meteen een goede wijn aan te bieden die bij het gerecht past.

    Tip 4: Maak je (bezorg)maaltijd sfeervol

    Bij bezorgd eten denk je al snel aan simpele plastic tasjes of kale dozen. Met Kerst mag het allemaal net wat specialer zijn. Maak je bezorgmaaltijd feestelijker met bijvoorbeeld leuke servetten of toepasselijke kaarten. Uit eten, maar dan thuis! Een persoonlijke boodschap maakt het geheel allemaal nóg wat leuker.

    Tip 5: Zorg dat je klanten eenvoudig kunnen betalen

    Het gaat natuurlijk om de maaltijd zelf, de aandacht moet vooral niet liggen op het betalen ervan. Zorg daarom dat dit soepel verloopt. Dit kan bijvoorbeeld vooraf, via Rabo Betaalverzoek, of aan de deur, via Rabo SmartPin. Bij allebei is afrekenen zo gebeurd. Prettig voor jou én voor de klant, die snel aan tafel kan.

    Bekijk Rabo Betaalverzoek Bekijk Rabo SmartPin

    Bonustip: Go social

    Ben je actief op sociale media als Facebook of Instagram? Vraag je klanten dan een foto te sturen als ze jouw maaltijd ontvangen hebben en jouw bedrijf te taggen. Die kun je mooi op een van je online kanalen plaatsen. Betere reclame is er niet!

    Hoe doen andere ondernemers het?

    Je bent zeker niet de enige ondernemer die zich inspant om het beste uit de feestdagen te halen. Leer van de aanpak van andere ondernemers.

    Ruimte tekort? Maak een popup-store!

    Normaal gesproken is Margaret Wines in Utrecht een knusse wijnwinkel. Maar door de coronamaatregelen passen er amper nog twee klanten in de ruimte. Eigenaar Hans Janssen opende daarom tijdelijk een popup-store van 200m in een leegstaand pand tegenover zijn winkel: Margaret Wines #nextdoor. ‘Deze winkel is zeven dagen per week geopend. En hier kunnen klanten eenvoudig anderhalve meter afstand houden. Hoewel sommigen de knusheid van onze kleine winkel missen, vinden ze het fijn dat ze tóch bij me terecht kunnen. Ik verwacht dat ik hierdoor tijdens de feestdagen een prima omzet kan draaien.’

    Winkel te klein? Zorg voor een webshop!

    De Kaaswinkel in Boxmeer verkoopt kaas, noten en geschenkverpakkingen. Tien jaar geleden kwam daar www.dekaaswinkel.nl  bij. ‘We hebben een kleine winkel, waar vanwege corona slechts drie klanten tegelijk in kunnen. Maar in de twee dagen voor Kerst krijgen we vaak wel zo’n 450 mensen over de vloer. Met de allerbeste wil van de wereld gaat dat niet lukken. Dus laten we mensen van tevoren online bestellen. En het betalen na de bezorging doen we via Rabo Betaalverzoek.

    Bekijk Rabo Betaalverzoek Zakelijk

    Omzet neemt af? Verleg je koers!

    Startup EcoGiving veranderde tijdens de coronacrisis haar koers. Eerst richtte het bedrijf zich op duurzame relatiegeschenken. Door de crisis leverde dat weinig meer op, dus verstuurt EcoGiving nu brievenbuspakjes. Pakketjes met chocola, truffels of boterkoek. En koffie, thee en koekjes. De doosjes van EcoGiving gaan sinds april als warme broodjes over de toonbank en door de brievenbus. Sinds kort zijn er ook doosjes met een speciaal ontworpen buisje wijn die samen met nootjes worden verstuurd voor de digitale borrels.

    Zelf regelen & Contact